Litt teknisk hjelp, please!

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Gunslinger
Car: T4 Transporter/Reimo Camper
Phone: 90873908

Litt teknisk hjelp, please!

Post by Gunslinger »

(T3 Caravelle 1987, 2.1 liter, 112 hk, manuell gir).
Det ville vært supert om noen kunne gi meg råd om følgende problemer:
- Varsellys for vanntemperatur blinker stort sett hele tiden, og viseren er nær på topp, men ingen åpenbare tegn til overoppheting (som visstnok er en farlig barnesykdom på Wasserbokser 112 hk). Hvor sitter termostat og vanntemperatursensor? Har kjøleviftemotoren foran vist seg å være et problem? Tett radiator?
- Har hatt både varsellys og lydalarm vedrørende oljetrykk, men ved måling på bilverksted (både kald og varm motor) viser resultatene normalt trykk. Hva kan dette være? Hvor sitter oljetrykksmåleren? Er der noen suspekte overføringer?
- Bensinmåleren er ustabil. Går noe fram og tilbake. Noen ganger helt til null. Noen tanker om hva dette kan være?
Er det mulig at disse feilene har felles årsak i selve instrumentpanelet (jordingsfeil el. liknende)?
- Originalt sidespeil på passasjerside er umulig å stille inn i korrekt vinkel: Hvordan gjøres det?
Ellers: Vet noen om det finnes original matte til flatt lasterom (har helt baksete m/skillevegg)?
:mrgreen:
Gunslinger
"Make my day!"
OddN
-
-

Re: Litt teknisk hjelp, please!

Post by OddN »

Gunslinger wrote:(T3 Caravelle 1987, 2.1 liter, 112 hk, manuell gir).
Det ville vært supert om noen kunne gi meg råd om følgende problemer:
- Varsellys for vanntemperatur blinker stort sett hele tiden, og viseren er nær på topp, men ingen åpenbare tegn til overoppheting (som visstnok er en farlig barnesykdom på Wasserbokser 112 hk). Hvor sitter termostat og vanntemperatursensor? Har kjøleviftemotoren foran vist seg å være et problem? Tett radiator?
- Har hatt både varsellys og lydalarm vedrørende oljetrykk, men ved måling på bilverksted (både kald og varm motor) viser resultatene normalt trykk. Hva kan dette være? Hvor sitter oljetrykksmåleren? Er der noen suspekte overføringer?
- Bensinmåleren er ustabil. Går noe fram og tilbake. Noen ganger helt til null. Noen tanker om hva dette kan være?
Er det mulig at disse feilene har felles årsak i selve instrumentpanelet (jordingsfeil el. liknende)?
- Originalt sidespeil på passasjerside er umulig å stille inn i korrekt vinkel: Hvordan gjøres det?
Ellers: Vet noen om det finnes original matte til flatt lasterom (har helt baksete m/skillevegg)?
:mrgreen:
Velkommen :-)

Det sitter en liten spenningsregulator bakpå instrumentpanelet. Liten svart kloss, ca 1x1cm med tre bein. Denne regulerer spenningen til både temp- og tank-måleren, og alle feil som oppstår på begge deler samtidig skyldes mest sannsynlig denne.

Sidespeil: hvis det er av den manuelle typen kan du ta av speilet og prøve å stramme på mutteren under. Men gammel plastikk er sprø og det er ikke uvanlig at den sprekker.

Matte: Hvis det er kombinertbil du har, så finnes det ikke noen original matte som dekker alt. Den originale dekker bare motorkassen. Men bilene ble som regel utstyrt med heldekkende teppe hos forhandler (eller hos Suveren AS som lagde setene) så det finnes.
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Buzzeren slår inn hvis turtallet er over 2000/2500 og høytrykksgiveren ikke gir rett signal, antigen pga lavt oljetrykk eller pga defekt giver eller pga kabelbrudd

Sent fra min E6553 via Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
mortenfjell
-
-
Car: T3 Atlantic syncro 112 i
Phone: 40095295

Post by mortenfjell »

Den blinkende lampen ved temperatur måleren varsler vel egentlig om lav vannstand I trykktank , har du sjekket nivået I denne ? Hvis du har en lekkasje noe som ikke er helt usannsynlig på en wb :) og spesielt hvis lokket på trykktanKen er kaputt så ser alt greit ut på påfyllingstanken, men nivået på trykktank minker med påfølgende varsellampe for lite vann og etterhvert stigende vanntemperatur. . Hadde samme problem så dette er ikke bare teori :)
OddN
-
-

Post by OddN »

mortenfjell wrote:Den blinkende lampen ved temperatur måleren varsler vel egentlig om lav vannstand I trykktank , har du sjekket nivået I denne ? Hvis du har en lekkasje noe som ikke er helt usannsynlig på en wb :) og spesielt hvis lokket på trykktanKen er kaputt så ser alt greit ut på påfyllingstanken, men nivået på trykktank minker med påfølgende varsellampe for lite vann og etterhvert stigende vanntemperatur. . Hadde samme problem så dette er ikke bare teori :)
Om vi antar at det ikke er sammenheng mellom temp- og tankmåler-problemene (altså at spenningsregulatoren er i orden, og at det dreier seg om to separate feil, så kan det være som du sier. Men jeg antok igrunn at når op sier "ingen åpenbare tegn til overoppheting" så er vannstanden ok.

Og da er det som følger:

På tidlige biler (husker ikke om det gjelder så langt som -87) så resulterte lav vannstand i et konstant "høy vanntemp" signal fra rele 43 til instrumentet. Da blinker dioden og instrumentet vil vise høy temp. På senere biler (min 91 modell syncro og 90 modell Coachen jeg hadde var sånn) der gir rele 43 kun korte pulser til instrumentet ved lav vannstand. Nok til at dioden blinker, men ikke nok til at instrumentet viser høy temp. Genialt, når man er klar over det... :-)
OddN
-
-

Post by OddN »

Var ute og kikket i syncroen og der heter releet faktisk 42...
mortenfjell
-
-

Post by mortenfjell »

Hva du vet Odd , var en luring som det er fint og vite om det der :) jeg har jo en 90 . Når det gjelder problemet så har jeg ikke på langt nær de ferdighetene som du og mange andre her inne har på releer osv. Derfor er jeg nødt til å tolke blinkende nivålys og høy temperatur som mulig tegn på overoppheting :) innrømmer at jeg gikk rundt og irreterte meg på den lampen selv for jeg nettopp hadde fylt tanken full og vann nivået I påfyllingstanken var der den skulle . Bestemte meg for å sjekke likevel før jeg begynte å lete etter andre årsaker til blinkingen, og joda det var helt nytt blått lokk som ikke slapp vann hverken fram eller tilbake og det var lite vann akkurat som blinker fortalte meg :) bestilte det billigste blå lokket og nå tusler vannet fram og tilbake og lampa stopper et par sekunder etter start :)
Mvh Morten
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Her er et bilde jeg hadde fra min -88 mod som jeg hadde tidligere.

Image

Der er ikke 42? Men 43 er der, kanskje nær nok?
Og kjøreøysreleet kan man skimte lengst oppe i kanten, det hvite.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Gunslinger
Car: T4 Transporter/Reimo Camper
Phone: 90873908

Post by Gunslinger »

mortenfjell wrote:Hva du vet Odd , var en luring som det er fint og vite om det der :) jeg har jo en 90 . Når det gjelder problemet så har jeg ikke på langt nær de ferdighetene som du og mange andre her inne har på releer osv. Derfor er jeg nødt til å tolke blinkende nivålys og høy temperatur som mulig tegn på overoppheting :) innrømmer at jeg gikk rundt og irreterte meg på den lampen selv for jeg nettopp hadde fylt tanken full og vann nivået I påfyllingstanken var der den skulle . Bestemte meg for å sjekke likevel før jeg begynte å lete etter andre årsaker til blinkingen, og joda det var helt nytt blått lokk som ikke slapp vann hverken fram eller tilbake og det var lite vann akkurat som blinker fortalte meg :) bestilte det billigste blå lokket og nå tusler vannet fram og tilbake og lampa stopper et par sekunder etter start :)
Mvh Morten
Hei!
Hvor var dette blå lokket plassert? :mrgreen:
Gunslinger
"Make my day!"
OddN
-
-

Post by OddN »

Needforspace wrote:Her er et bilde jeg hadde fra min -88 mod som jeg hadde tidligere.

Image

Der er ikke 42? Men 43 er der, kanskje nær nok?
Og kjøreøysreleet kan man skimte lengst oppe i kanten, det hvite.
Samme plassering som på mitt 42.
mortenfjell
-
-

Post by mortenfjell »

Gunslinger wrote:
mortenfjell wrote:Hva du vet Odd , var en luring som det er fint og vite om det der :) jeg har jo en 90 . Når det gjelder problemet så har jeg ikke på langt nær de ferdighetene som du og mange andre her inne har på releer osv. Derfor er jeg nødt til å tolke blinkende nivålys og høy temperatur som mulig tegn på overoppheting :) innrømmer at jeg gikk rundt og irreterte meg på den lampen selv for jeg nettopp hadde fylt tanken full og vann nivået I påfyllingstanken var der den skulle . Bestemte meg for å sjekke likevel før jeg begynte å lete etter andre årsaker til blinkingen, og joda det var helt nytt blått lokk som ikke slapp vann hverken fram eller tilbake og det var lite vann akkurat som blinker fortalte meg :) bestilte det billigste blå lokket og nå tusler vannet fram og tilbake og lampa stopper et par sekunder etter start :)
Mvh Morten
Hei!
Lokket sitter på trykktank I venstre bakre hjørne I motorrommet går slange fra påfyllingsstanken bak skiltet og bort til nevnte lokk :) mvh Morten
mortenfjell
-
-

Post by mortenfjell »

mortenfjell wrote:
Gunslinger wrote:
Mvh Morten
Hei!
Lokket sitter på trykktank I venstre bakre hjørne I motorrommet går slange fra påfyllingsstanken bak skiltet og bort til nevnte lokk :) mvh Morten
NB lokket kan Være svart , men vi snakker fortsatt om samme lokket :)
Post Reply