Vinterdekk til T3 Syncro

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Syncrovelle
Car: T3

Vinterdekk til T3 Syncro

Post by Syncrovelle »

Noen som har testet Multicell teknologien til Bridgestone?

Anbefalinger og erfaringer?

Image
Coach 1,6TD
OddN
-
-

Re: Vinterdekk til T3 Syncro

Post by OddN »

Ikke på T3, men har kjørt mye på Blizzak på andre biler. Og erfaringene mine ifra da er at det er helt ok vinterdekk med de begrensningene som alle piggfrie dekk har på våt is. Men jeg husker de tidlige utgavene (dette er over ti år siden) av Blizzak var veldig myke og bortimot livsfarlige i høy fart på tørr asfalt. Vi snakker her om Subaru Outback påmontert helt nye Blizzak tidlig på høsten før snøen kom... 90 kmt føltes slett ikke trygt :shock:
HC
-
-
Car: VW T2b Westfalia

Post by HC »

Jeg har også brukt Blizzak, men ikke på T3. De bilene som jeg har hatt det på har vært terrengbiler, med stive akslinger. Dekkene har da også vært brede og med høy profil. Min erfaring med Blizzak har vært svært god, men det er altså et vinterdekk, og det oppfører seg ganske løent når det blir varmt i været. Så lenge det er vinter og ikke mer enn maks noen varmegrader så funket det bra for meg. På vinterføre så imponerte de virkelig. En annen god egenskap ved de var nettopp gummien, som gjorde at det var forutsigbart og godt grep på de helt til de var nedslitt.
Nå i år har jeg måttet kjøpe nye vinterdekk igjen, etter noen vintre med piggdekk, og jeg har nå igjen bestillt Blizzak. Piggdekkene var bra de, men piggene detter ut lenge før mønsteret er nedslitt, så jeg føler at de er noe 'kortlivet' i forhold til de Blizzakene som jeg har hatt tidligere.

edit:
De dekkene som jeg har hatt tror jeg het DM-Z2. I år blir det DM-V2, så håper jeg det er like bra. W995 har jeg altså ikke vært borti.
Tidligere eier av 1991 VW T3 Syncro "Sturmwagen"
-hans christian-

Member of Team Syncronaut.
OddN
-
-

Post by OddN »

HC wrote:Jeg har også brukt Blizzak, men ikke på T3. De bilene som jeg har hatt det på har vært terrengbiler, med stive akslinger. Dekkene har da også vært brede og med høy profil. Min erfaring med Blizzak har vært svært god, men det er altså et vinterdekk, og det oppfører seg ganske løent når det blir varmt i været. Så lenge det er vinter og ikke mer enn maks noen varmegrader så funket det bra for meg. På vinterføre så imponerte de virkelig. En annen god egenskap ved de var nettopp gummien, som gjorde at det var forutsigbart og godt grep på de helt til de var nedslitt.
Nå i år har jeg måttet kjøpe nye vinterdekk igjen, etter noen vintre med piggdekk, og jeg har nå igjen bestillt Blizzak. Piggdekkene var bra de, men piggene detter ut lenge før mønsteret er nedslitt, så jeg føler at de er noe 'kortlivet' i forhold til de Blizzakene som jeg har hatt tidligere.

edit:
De dekkene som jeg har hatt tror jeg het DM-Z2. I år blir det DM-V2, så håper jeg det er like bra. W995 har jeg altså ikke vært borti.
Dekkene som fulgte med stormvogna var bra. Nokian C2 piggdekk var det vel. Alle piggene var til stede så lenge jeg hadde de. Solgte de videre da jeg ikke så at jeg kom til å bruke bilen på en stund. Skulle igrunn hatt de nå...
HC
-
-

Post by HC »

Ja, stemmer. Nokian Hakkaeliitta LT m/pigg. Det var nok ikke kjørt mer enn en vinter eller to, og ikke så fryktelig mange km da du overtok den. Det var velddig gode og forutsigbare dekk å kjøre på. Det er samme dekk, men annen dimmensjon, som jeg har kjørt på Landroveren de siste fem vintrene også. På landroveren prøvde jeg meg en vinter med Nokian piggfritt (testvinner den gang), men de var veldig skumle på akkurat den bilen, så jeg fikk byttet de til LT som jeg hadde god erfaring med på syncroen.
Så, for meg er nå piggdekk=Hakkapeliitta, og piggfritt=Blizzak :D
-hans christian-

ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

OddN wrote:
HC wrote:Jeg har også brukt Blizzak, men ikke på T3. De bilene som jeg har hatt det på har vært terrengbiler, med stive akslinger. Dekkene har da også vært brede og med høy profil. Min erfaring med Blizzak har vært svært god, men det er altså et vinterdekk, og det oppfører seg ganske løent når det blir varmt i været. Så lenge det er vinter og ikke mer enn maks noen varmegrader så funket det bra for meg. På vinterføre så imponerte de virkelig. En annen god egenskap ved de var nettopp gummien, som gjorde at det var forutsigbart og godt grep på de helt til de var nedslitt.

edit:
Dekkene som fulgte med stormvogna var bra. Nokian C2 piggdekk var det vel. Alle piggene var til stede så lenge jeg hadde de. Solgte de videre da jeg ikke så at jeg kom til å bruke bilen på en stund. Skulle igrunn hatt de nå...
Kan bare si at de fortsatt er veldig god og har mesteparten av alle piggene kvar :)
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Syncrovelle
Car: T3

Post by Syncrovelle »

Del gjerne erfaringer med andre dekk. Tenker piggfritt er det jeg går for, orker ikke piggdekklyden

Planen er 225/70-15 som linken min i første post
Coach 1,6TD
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Vinterdekk piggfritt gå på så smalt som mulig. Er min erfaring. At MT eller piggfrie vinter dekk over 215 er dritt hvis det ikke er orntli vinter føre med tørr snø

Sent fra min E6553 via Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
HC
-
-

Post by HC »

ducce: Dagens problemstilling er at det ikke lages smale vinterdekk. Alle 'vil' jo (eller TROR at de vil) ha brede lavprofildekk :( Jeg måtte gå for 265/70R16 da jeg nå gikk over til piggfrie dekk. Jeg ønsket meg egentlig maks 235/85R16, evt 215/85R16, men da er det kun piggdekk å få tak i. 7.50R16 som jo er 100-profil, og hadde vært ideellt som vinterdekkdimmensjon på min bil er ikke å oppdrive i det hele tatt. (Dette er altså til Landroveren)
Blizzak-dekkene som jeg har bestillt nå lages ikke over 70-profil :(

Men jeg er helt enig med deg! Velg så smale vinterdekk som det er mulig å få tak i, med så stor høyde som mulig.

Edit: I listene til Bridgestone, så står faktisk BLIZZAK DM-Z3 oppført med enkelte dimmensjoner i 80-profil. Da hadde valget lett fat på 195/80R15 (til syncroen) ;)
-hans christian-

OddN
-
-

Post by OddN »

Enig. Hadde 235/75R-15 Nokian piggfritt på den forrige syncroen, og de hadde ikke i nærheten av samme grepet som 205R-16 piggdekkene på noe slags vinterføre (var relativt stille på tørr asfalt da). De var forsåvidt brukbare på tørr snø. Men ikke noe særlig på is.

Og jeg tenker at siden disse syncroene har potensiale til å være gode vinterbiler med sin konstante firehjulstrekk, så er det litt synd å ikke utnytte dette til fulle også på is...
Syncrobuss
Car: T3 Westy
Phone: Nei

Post by Syncrobuss »

Nå har ikke jeg erfaringer med trådtarters dekk, men mine erfaringer med friksjonsdekk (piggfritt) er at bredere er bedre en smale.
Friksjonsdekk virker bedre med mer flate.

Sansynligvis opp til et nivå hvor det blir for bredt. Erfaringer fra andre VW er at 225 var bedre en 195.
Bedre feste stort sett, men i løs snø og i slaps kan bredere være dårligere en smale når de blir for gamle/lite mønster.
Piggfritt er ferskvare, jeg kjører ikke på dekk mer en 2 sesonger.

Continental sier også noe om det i denne linken.

https://www.continental.no/bil/teknologi/brede-dekk
HC
-
-

Post by HC »

Riktig som Syncrobuss sier, at dekk er fersksvare. Jeg har hatt vinterdekk som her vært merkbart dårligere etter en til to sesonger. Men, min erfaring med akkurat Blizzak er at det beholder svært forutsigbare kjøreegenskaper så lenge det er gummi igjen. På Landroveren kjørte jeg 6 (seks!) vintre på samme sett med Blizzak, og jeg byttet de da mønsteret begynte å nærme seg de kritiske 3mm som er hva loven sier om vinterdekk. De hadde da fremdeles bedre feste enn de nye Nokian piggfrie som jeg byttet til (!). Piggfrie Nokian ble da, som tidligere nevnt, byttet ut med Hakka med pigg.
I år blir det Blizzak igjen på meg ;)

I slaps og snø med litt dybde, så er også min erfaring at smalere er bedre.
-hans christian-

Post Reply