Vibrasjoner i motor td,og glovarm olje!

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
lowride
-
-

Vibrasjoner i motor td,og glovarm olje!

Post by lowride »

Nå sitter jeg med hjertet i halsgropen...
Har akkurat kjørt 5 mil med min td og den begynte fort å "riste" under gasspådrag i oppoverbakker. Merkte tendenser etter EU-kontrollen, da dem rusa motoren till topps 5 ganger.. Men skifta turbo etter det, og synes at det gikk bedre. Det gikk i hvert fall bedre på flat vei/nedoverbakker. I den bratteste bakken begynte det å riste skikkelig og ryke blått!! Varmen på kjølevannet steg til litt over dioden, pleier å ligge litt under. Da slakka jeg av fra 80 i 4:e gir til 50 i 3:e gir...Stoppa tillslutt og kjente litt på motoren. Kjempevarm turbo, tordes ikke ta borti den. Kjente på bunnpannen, brendte meg!!! Har akkurat skifta turbo(brukt)/dyser og glødeplugger(nesten nye). Jeg har byggd om en sugediesel til turbodiesel, det eneste jeg ikke fikk flytta over var underspylingsdysene til stemplene. Den misstender noen ganger også, uten belastning. Har stilt dieselpumpen på skjønn, raklar lite grann, men synes at motoren gikk best der. Kan det ha noe å si for varmen i motoren? Noe som vet hva som er feil?
Christer Dirfeldt
-90 Caravelle Syncro 1,6TD/ -96 Passat 1,9TDI
Snart også -03 Skoda Oktavia 1,9TDI
lowride
-
-

Post by lowride »

Ingen som har noen formening om dette :?: :!:
Kan det være rådebank :?:
Det skulle være rart i så fall, for motoren har ikke gått så langt.

For meg så virker det som om turboen gir disse vibrasjonene, og varmen. Prøvde å justere tilbake dieselpumpen, så at det akkurat ikke kom sort røyk. Kjørte en liten tur, men symptomene var detsamme. Men bare når jeg såg turboen trykke. Hvis jeg prøvde å belaste motoren på lave turtall, så ikke turboen drog, så merket jeg ikke noen vibrasjoner. Bilen har ikke tatt noen olje og det kjem olje i forsyningsrøret til turboen. Er skikkelig lei av dette nå og hvis ikke jeg får noen gode råd til imorgen f.m, så bygger jeg tilbake motoren til sugediesel igjen, for sikkerhets skyld. Det blir nok kjedelig å kjøre, men heller trygg på veien en kjapp.. Men jeg har ingen garantier at det vil virke det heller for så vidt.. hvis det skulle være rådebank f.eks.. Men hva skal man gjøre :?:
Jeg har ikke noen turbo å prøve med heller :(

Jeg har deler liggende så jeg kan skru ihop en td, men mangler da antageligen en ok turbo. Men hvis motoren virker som sugediesel, så kan jeg jo bruke god tid på å skru ihop en td for senere bruk..
Christer Dirfeldt
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

hvor langt unna porsgrunn bor du da??
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
lowride
-
-

Post by lowride »

Takk for det :) , men det nok 50-60 mil :cry:
Christer Dirfeldt
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

jaja... var forsøket verdt... så skulle vi nok få dreis pån.. hadde i verste tilfelle en ekstra motor her..
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
Bjørnar
-
-
Car: Div type 2

Post by Bjørnar »

Hvordan er det med kompresjon i sugedieselen kontra TD? Er den lik eller er det lavere på TD? Hvis det er forskjell, har du flyttet over stempler evt. topp for å senke komp. Jeg leser at du har flytta over alt utenom underspylinga, bare en tanke...
lowride
-
-

Post by lowride »

Mener jeg leste en plass at kompresjonen var lik på begge, 1:27 tror jeg... men jeg er jo ikke 100% sikker da. Men problemet begynte først etter den harde (for motoren) eu-kontrollen, så jeg skal forsøke meg på å legge litt press på dem for å se om de kan hjelpe meg... litt sånn gå til avisen, hvis ikke.. det er forsøket verdt, og jeg mener det litt også..
Last edited by lowride on 19 Apr 2006, 12:37, edited 2 times in total.
Christer Dirfeldt
lowride
-
-

Post by lowride »

Bilforhandleren har i hvert fall gått med på å sjekke hva som er problemet :) De mener ikke å ha noen skyld, i og med at eu-testen er lik for alle, men for meg var det etter eu-kontrollen at motoren begynte å vibrere. Og de ville jo ikke ha på seg rykte om å ødelegge biler.. Fikk time kl.10 om fredagen, litt sent fordi bilen egentlig skulle fylles med unger (8+fører) på lørdag, men det får vel løses på en annen måte..
Last edited by lowride on 19 Apr 2006, 12:37, edited 1 time in total.
Christer Dirfeldt
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

kompresjon er 23..
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
lowride
-
-

Post by lowride »

Kan det være slitt turbo?
Christer Dirfeldt
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

turbo skal ikke kunne gi vibrasjoner... må nok se an noe anna... kan jo uansett ta av slangen mellom turbo og innsug for en prøvetur men ikke noe mer... da kan du igvertfal se om problemene har noen sammenheng med turbotrykket... kan være at du har veivbrudd... det kan gi akkurat de symptomene du tidligere har beskrevet...
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
lowride
-
-

Post by lowride »

Kan det bli brudd på veivakselen? Det trudde jeg ikke gikk an...
Men kan slappe stempelringer invirke også? Den misstender noen ganger. Men det kanskje beror på for varm olje?
Christer Dirfeldt
Turbo Camper
-
-

Problemer med TD

Post by Turbo Camper »

Jeg hadde inntrykket av at underspyling var helt nødvendig for å få motoren til å holde jeg. har vudrert denne ombyggingen selv, men slo det fra meg nettopp på grunn av det...
For tiden uten buss, men med leketøy.
lowride
-
-

Post by lowride »

Det er lett å være etterpåklok, men hadde jeg visst at det ikke gikk an å flytte over underspylingsdysene når jeg begynte, så hadde jeg ikke gjort det. Men det var før jeg fant dette forumet :oops: :oops:
Christer Dirfeldt
112wboxer
-
-
Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)

Post by 112wboxer »

det blir helt feil når folka på eu kontrollen rusa motoren din 5!! ganger?
hørte for flere år siden at biltilsynet hadde fått kjempeproblemer nettopp fordi de hadde rusa dieselmotorer langt ut på turtallet på stillestående bil
resultatet var flere knuste motorer der og da
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

lowride wrote:Kan det bli brudd på veivakselen? Det trudde jeg ikke gikk an...
Men kan slappe stempelringer invirke også? Den misstender noen ganger. Men det kanskje beror på for varm olje?
fullt mulig... om den blir veldig varm og ikke får den kjølinga underspylinga gir, blir det store varmeforskjeller og kan ende i brudd i veivakselen... uten belastning da vil du merke lite.. men under belastning blir ubalansen for stoer til at den eller de evt stemplene som sitter på den delen som ikke gir effekt ikke følger med.. og en 4 sylindret motor er balansert for som sagt fire stempler... en her hadde en eldre M% av e28 kaross og fikk dette her... noe herk for den går som vanlig på tomgang og uten belastning,, men når helvetet brøt løs....... endte med at råden kom ut blokka...
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
lowride
-
-

Post by lowride »

112wboxer wrote:det blir helt feil når folka på eu kontrollen rusa motoren din 5!! ganger?
hørte for flere år siden at biltilsynet hadde fått kjempeproblemer nettopp fordi de hadde rusa dieselmotorer langt ut på turtallet på stillestående bil
resultatet var flere knuste motorer der og da
Det hadde vært ok å fått tag i de opplysningene, husker du hvor du hørte/leste det?
Christer Dirfeldt
RZR-Jånni
-
-
Car: 1967 og 1991
Phone: 975 976 57

Post by RZR-Jånni »

Det er det som er kontrollen for eksos på dieseler, ved eu-kontroll. Apparatet måler det på denne måten. MEN, dette ville aldri vi funnet på å gjøre på eldre motorer. Gjøres kun på nyere, hvor vi vet at det er noe den vil tåle. Det bør Biltilsynet også forstå...
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
roars
-
-

Post by roars »

BayJon wrote:Det er det som er kontrollen for eksos på dieseler, ved eu-kontroll. Apparatet måler det på denne måten. MEN, dette ville aldri vi funnet på å gjøre på eldre motorer. Gjøres kun på nyere, hvor vi vet at det er noe den vil tåle. Det bør Biltilsynet også forstå...
Tja...har en gammel Scania...BT rusa den som f*** da jeg viste den...glisa gjorde jammen fyren å...men som jeg sa...rus i vei..blir ditt problem å få fjerna bilen fra verkstedhallen.
Den går ikke lenger enn 3000 omdreininger...men likevel.
Mulig de er noe mere hardføre en disse små vw dizlene da ;)
Roar Sørnmo
lowride
-
-

Post by lowride »

Ok, da har bilen blitt litt sjekket på vw. Verkmesteren mente at det ihvertfall ikke var stempelringer (ikke "blås" fra veivhusventilasjon) og ikke veivaksel (var ikke samme type vibrasjoner) og ikke turbo. Men han trudde at det kanskje kunde være kamakselen som flyttet seg litt. Så det sjekket vi, men det satt som det skulle. Da var det eneste han kom på, at regulatoren på dieselpumpen var gåen, i og med at rykningene kom og gikk lite grann. Da jeg har en liggende her hjemme, så skal jeg bytte den nå, og så får vi se. Bilen har dratt mye brensle nå, ser jeg på nålen, så førhåpentligvis så er det pumpen. Jeg håååååper at det virker... :oops:
Christer Dirfeldt
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

lowride wrote:Ok, da har bilen blitt litt sjekket på vw. Verkmesteren mente at det ihvertfall ikke var stempelringer (ikke "blås" fra veivhusventilasjon) og ikke veivaksel (var ikke samme type vibrasjoner) og ikke turbo. Men han trudde at det kanskje kunde være kamakselen som flyttet seg litt. Så det sjekket vi, men det satt som det skulle. Da var det eneste han kom på, at regulatoren på dieselpumpen var gåen, i og med at rykningene kom og gikk lite grann. Da jeg har en liggende her hjemme, så skal jeg bytte den nå, og så får vi se. Bilen har dratt mye brensle nå, ser jeg på nålen, så førhåpentligvis så er det pumpen. Jeg håååååper at det virker... :oops:
kryss fingra...
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
lowride
-
-

Post by lowride »

Ok, nå er pumpen bytt, og bilen prøvd igjen. Det positive er at motoren gikk mye renere og nesten ikke raklet i det hele tatt. Den gikk også bedre og mer rykkfritt på flatmark, foruten da jeg drog litt på gassen, da
kom det blå røyk bak meg. Men nedturen kom i oppoverbakkene, turbo på 0,7 bar i 80km/t. Bilen begynte å rykke/vibrere og jeg såg blå røyk bak bilen, og kraften minket :cry: Men når jeg kjørte hjemover igjen, så gikk den som vanlig. Skjønner ikke det her. Men mekanikeren på bilfirmaet lovte at jeg kunde komme tilbake hvis ikke bytte av dieselpumpe hjelpte. Så håpet er der fortsatt... så fortsett å krysse fingrene for meg...
Christer Dirfeldt
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

klart vi gjør :lol:
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
lowride
-
-

Post by lowride »

Oppdaga en ting angående dieselpumpene, når jeg bytte dem. Det var stor forskjell på intervallet mellom min og maks gass! På den "nye" var det ca 0,9mm mellom gass-staget og stopp-skruen. På den gamle var det 1,4mm :!: Det må jo innebære at når de ga full gass på eu-kontrollen med ubelastet motor, så blev turtallet mye høyere enn de 4-4500 o/m som de oppgav er normalt! Jeg skulle tippe det låt som 5-6000 o/m. Jeg har ikke rørt den instillingen på pumpen etter jeg kjøpte bilen, og jeg synes at de burde sjekket det før de drog full gass.. Det jeg vil frem til, er da at de sannsynligvis rusade motoren mye høyere en hva den egentlig tålte, i hvert fall en eldre type motor.
Kommentarer på det, her på forumet?

Jeg skal ta med den gamle pumpen neste gang jeg skal dit, så får verkmesteren se selv. Håper på at det kan få de til, i beste fall, å skifte motor til en brukt, bra en. Og, i verste fall, i hvert fall spandere stempelringer, så jeg kan bygge opp en motor selv av deler jeg har liggende... :?
Christer Dirfeldt
finn00
-
-
Car: Citroen Xantia Activa
Phone: 95467375

Post by finn00 »

Hmm. Blå røyk ved mye pådrag, og mangel på effekt? Sjekk at du ikke har tett luftfilter, eller at slangen inn på turboen suger seg sammen under pådrag. Har vært borti dette tidligere.

Da ender du med blårøyk og null drag i motoren. Bare et tips.

Kjører selv en skoda aef 1,9 sugediesel. Den har fått turbo og pumpe fra den orginale jx'n.
Har nå ruslet 4-5000 km uten nevneverdige problem. Denne motoren er det gaske lett å få tak i uten at det koster skjorta. Og den går minst like bra som 1,9 tdk :D
Fransk liten tøs, leter etter buss...
Post Reply