T3, bytte ut dieselmotoren med en bensinmotor

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
thalevstef
Car: T3 1989

T3, bytte ut dieselmotoren med en bensinmotor

Post by thalevstef »

Jeg og flere skal erstatte dieselmotoren på en T3 89-modell med en bensinmotor og en gasstank. Bilen skal gå på metangass fra fornybar bioenergi. Denne bilen skal være bærekraftig med tanke på kjøring, design og mer. Det jeg lurer på er hvordan vi kan ta ut denne dieselmotoren og om noen har en tilsvarende 2.0 liters bensinmotor, eller om en Abk motor passer inn i motorfeste slik at vi kan benytte en Audi 80 motor?
OddN
-
-

Re: T3, bytte ut dieselmotoren med en bensinmotor

Post by OddN »

Alle VW motorer i EA827-familien ( https://en.m.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_EA827_engine ) passer rett på dieselgirkassa og kan bruke jx bunnpanne. Dette inkluderer første generasjon 1,8 turbo, som er bensinmotoren jeg ville ha valgt om jeg skulle ha konvertert min td til bensin. Dette er et populært bytte i USA og det er masse lesestoff om dette på The Samba. Også den noe eldre toliteren er mye brukt "over there".
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Først bør du skaffe deg et par reperasjonsbøker. En som dekker diesel T3 med strømskjema og en som dekker donorbil. Også med strømskjema. Det trenger du for å adoptere. Har du donorbil, så bør du overta med ledningsnett fra denne. Og for å i det hele tatt begynne , så må du innom biltilsyn og garantert sende en søknad. Og derfor må du også ha tilgang på all info fra donorbil. De er litt litt rare på endel ting. Bla hvor de kommer fra.

Er dette gjennomtenkt?

For det er mye å ha på plass av detaljer og godkjenninger.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
OddN
-
-

Post by OddN »

Når det gjelder dieselmotorene i denne ea827 serien så er det best om motoren kommer fra en bil med tverrstilt motor på grunn av motorfestene. Om dette også gjelder for bensinmotorene må sjekkes ut (siden dere nevner Audi 80, som jo har langsmontert motor). Kanskje er det best å finne en Golf som donor...
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

2l 8V fra Golf 3 eller Passat 35i er nok det beste valget om du vil ha mer enn 90hk. om 90hk er nok synes jeg 1.8l fra samme biler er et bedre valg, enklere motorstyring og mer pålitelig er min erfaring, men kansje vanskeligere å få monojet'en til å funke med gass?
Motorfestene på bensin og diesel er like, så som Odd sier bør du ta fra en bil med tverrstilt motor, da Audi og andre med langsmontert motor ikke passer på JX fester.
Post Reply