Takluke på tidlig T4

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
OddN
-
-

Takluke på tidlig T4

Post by OddN »

I følge delekatalogene så kunne tidlige T4 leveres med akkurat samme takluka som i T3. Faktisk så har både glass, lås og ramma delenr som begynner på 251... som da betyr at dette var først levert på T3.

Men hvordan ser dette egentlig ut fra innsiden? Det gir ikke delekatalogens strektegninger noe godt svar på. Er det noen som har en T4 med glass vippe luke foran? Altså ikke den store luka i midten, og heller ikke den nyere elektriske skyveluka, men luka over framsetene som åpnes i bakant manuelt med et lite dreieratt. Skulle gjerne hatt et bilde av hvordan avslutningen mot taktrekket ser ut.
T4Jan
-
-
Car: T3 '88, T4 '94

Re: Takluke på tidlig T4

Post by T4Jan »

Jeg hadde den typen takluke som du beskriver i en 94' Transporter. Og den var originalmontert.
Bilen hadde ikke taktrekk men plater i taket. Hullet i karosseriet og i takplata var helt like.
Innvendig var det ei tynn ramme som var skrudd fast i takluka. Selve takplata innvendig hvilte på denne ramma og
det så helt greit ut. Men det var ca 10mm mellom takplata og selve taket, og hvis du presset takplata oppover så
kunne man se at hele takplata hvilte på denne ramma.

Takluka hadde forøvrig solceller og ei vifte for å få ut varmen om sommeren. Jeg syntes hele greia var en gimmikk som funka dårlig.
Helt til jeg skulle skrote bilen. Da tok jeg av takluka og fant ut at vifta var full av tørka blader. Skulle ønske jeg hadde sjekket dette
rett etter at jeg kjøpte bilen istedenfor da den skulle skrotes.
Medlem av: Heimsnekra Campers Landsforbund.
"¿ʞɐǝɹɟ ɐ ǝɹ,noʎ uǝɥʍ 'ʇı ʇ,usı 'ʎlǝuol s,ʇı".
OddN
-
-

Re: Takluke på tidlig T4

Post by OddN »

Takk for beskrivelse Jan.

Som du sikkert skjønner så er jeg ute etter inspirasjon til hvordan jeg skal gjøre det i taket på T3en. Der har jeg jo nå etter hevetakmonteringen plate i taket framme og jeg har lagd hull akkurat som du beskriver det er i T4. Og jeg har en glippe på mellom en halv og to cm fra plata og opp til takluke ramma. Ikke veldig pent, så jeg hadde håpet at det kanskje var en smart løsning jeg kunne ha kopiert fra t4.

Men solcelle og vifte høres jo veldig ut som de ettermontere lukene "alle" monterte på 80 og 90 tallet... Du er sikker på at denne luka var bestilt med bilen fra fabrikk og ikke montert av forhandler da bilen var ny?
Post Reply