AAZ som har stått i 4 år skall startes. Hva passe på?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

AAZ som har stått i 4 år skall startes. Hva passe på?

Post by Buss Marius »

I dag fikk jeg syncroen ned på 4 hjul etter å ha hatt minst ett hjul i lufta i 4 år. Om ett par uker skal jeg starte den, må bare bytte bunnpanne pakkning først, ja og så en masse annet som ikke har med motoren å gjøre.
På en bensinmotor tar man ut tennpluggene og sprøyter inn litt olje, men hva gjør man på en Diesel?
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Re: AAZ som har stått i 4 år skall startes. Hva passe på?

Post by ducce999s »

Olje til turbo, snurre rundt lidt
Resten får du ikke gjort så mye med
Lufte dieselpumpen ved å antigen pumpe eller suge via returledningen

Sent fra min E6553 via Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Noen velger bytte alle kroppsvæsker på biler, lade batterier m.v på biler som har stått en stund.

Andre ikke... -Poenget er å ikke dra gammal dritt igjennom systemet siden det i ytterste konsekvens kan medføre merarbeid, mertimer, merkostnader and all that jazz.

Ætt-funksjonen er ikke på forumet.
Last edited by Rudeboy on 09 Mar 2018, 10:56, edited 1 time in total.
Buss Marius
-
-

Post by Buss Marius »

ducce999s wrote:Olje til turbo, snurre rundt lidt
Resten får du ikke gjort så mye med
Lufte dieselpumpen ved å antigen pumpe eller suge via returledningen

Sent fra min E6553 via Tapatalk
Ja det var det jeg regnet med, jeg tror jeg har sprøyten jeg fikk med pakkning settet til turboen til T4n liggende, så da får jeg bruke den til å dryppe noen dråper i turboen.

@Rudeboy: Her blir det nytt batteri da det gamle har stått i i 4 år uten å bli ladet opp. Ny olje da jeg skal bytte bunnpanne pakning. Frostvæsken har fordampet, så den blir etter fyllt og ny olje på girkassa da jeg har montert decoupler. Da gjenstår servo olje, men reima er ikke på da akslingen i pumpa er løs og drar jeg den ut, kommer all olja ut... Jeg har byttet bremseslanger og metervis med bremserør og skal montere bmw e30 bremsekraftforsterker, så bremsevæsken blir ny. Da gjenstår bare olje på framdiff og i viskosen. T3 girkasse guru Aidan Talbot anbefalte å bytte olje på viskosen hver 100k km så det kan jo bli aktuelt, men først skal doningen gjennom PKK.
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Av med pluggen og dra motor rundt på starteren noen runder før du starter, så får du pumpet ny olje rundt i systemet. Og ha på ny diesel, dieselen som selges nå (og for 4 år siden) tåler ikke lagring like godt som den du fikk i "gamle dager". Bilen vil nok gå på den gamle dieselen, men går ofte ikke rent og røyker endel...

Sent from my ASUS_X00GD using Tapatalk
Buss Marius
-
-

Post by Buss Marius »

Renax wrote:Av med pluggen og dra motor rundt på starteren noen runder før du starter, så får du pumpet ny olje rundt i systemet. Og ha på ny diesel, dieselen som selges nå (og for 4 år siden) tåler ikke lagring like godt som den du fikk i "gamle dager". Bilen vil nok gå på den gamle dieselen, men går ofte ikke rent og røyker endel...

Sent from my ASUS_X00GD using Tapatalk
Ehh plugger og Diesel hører vel ikke helt sammen.
Så lenge den starter bryr ikke jeg meg om den går litt dårligere. Dessuten vet jeg ikke om det kan være andre ulumskheter som har oppstått i tanken i løpet av 4 år. Jeg har planer om å kjøre den nesten tom, for så å helle på fersk Diesel, men hvor mye det var på tanken for 4 år siden, husker ikke jeg. I dagens bestilling til Brickwerks på noe over 1000pund tok jeg også med et nytt Diesel filter.
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Kunne hivet no dieselrens/antidiseldyrgubbe i når du da er tom, kjørt en runde med mye kast på drivstoffet i tanken og så sett om du kunne fått tømt ut iht Statens krav.

Deretter kjørt ei flaske dieselrens før fylling, og gjentatt etpar gangers tanking. Nå får jeg vel legge til at det med dieselrens på sin side sikkert bare er min lille trøst i uforstandens verden - jeg aner jo ikke hva slags kjemiske ting som ligger og venter på deg 8)
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Et par desiliter totaktsolje gjør ikke vondt, verken på motor som har stått lenge eller en som er i daglig bruk uten DPF eller katalysator.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Buss Marius wrote:Ehh plugger og Diesel hører vel ikke helt sammen.
.
ehh, pluggen på dieselpumpa jeg mente :) Slik at den ikke starter på første turn. ikke at faren for at det skjer egentlig er veldig stor likevel, men greit å vere sikker.

Som andre nevner gjør hverken totaktsolje eller slik dieselrens guffe vondt, men de bør ikke blandes..

Og rudeboy: den dieselrens guffa har faktisk noe for seg, en kompis har dysetester med 50% dyserens og resten diesel, dårlige dyser blir som nye etter å ha sprøyta det gjennom og så la de stå over natta med den blandinga i seg...
Post Reply