hvor måle oljetemp?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Rabben

hvor måle oljetemp?

Post by Rabben »

Hei hei!

Etter en del timer i garasjen er endelig dieselpurka klar for veien igjen. I den forbindelse ønsker jeg å montere oljetempføler for å følge med på temperaturen i tillegg til trykket.

Jeg har forsøkt å søke på forumet om hvor det er enklest/lurest å måle oljetempen, men av en eller annen merkelig grunn før jeg kun søke i poster fra i år og fant ikke svar på det jeg lurte på.

Er det noen som kan fortelle meg hvor jeg bør montere oljetempføler på en sugediesel?
--
Tor-Odd Rabben
OddN
-
-

Post by OddN »

På den bensingolfen jeg hentet kjørecomputer ifra var oljetempføleren skrudd i oljefilteradapteret. Vet ikke helt hva den heter den klossen som er skrudd fast i blokka og som oljefilteret sitter på. Kan det være no lignende på dieselen, er vel høvelig samme motorkonstruksjon....... Må innrømme jeg har nullkompetanse på VW-dieseler. Men det er i allefall viktig at føleren står i oljestrømmen eller direkte i bunnpanna, sånn at den måler den virkelige oljetempen, og ikke ytterst i et T-stykke i friluft.
low 91
-
-

Post by low 91 »

På "dieselpurkene" er det oljetrykksbryter på oljefiteradapteret. I tillegg er det avblendet et ekstra gjenget hull med en unbraco skrue ved siden av oljetrykksbryteren. Skru ut denne og monter oljetempføleren der (husk gjengeteip).
En t3 om dagen gjør godt for magen !
Rabben

Post by Rabben »

takk for tips :-)

Skal titte nærmere på det i morgen. Greit å vite oljetempen i tillegg til oljetrykk og vanntemp når en er ute å tyner dieselpurka det den er god for i ett forsøk på og holde følge med de andre på veien.
--
Tor-Odd Rabben
Post Reply