Bytt rør, pakninger og o-ringer selv så blir det noe billigere. Men trykktest med nitrogen kanskje er lettere å overlate til ekspertise med riktig utstyr. Finner man ikke noe lekkasje så fyll opp med kuldemedium tilsatt sporstoff. Deretter kan du neste gang den opphører å fungere trolig finne lekkasjen selv. Og så bytte/overhale den enden av systemet.
http://www.oemepc.com/vw/part_single/ca ... 592/lang/e
http://www.oemepc.com/vw/part_single/ca ... 358/lang/e
Vad det gjelder min bil så er ikke AC:en fikset ennå, men Møller er på saken. Gir beskjed her når det er klart...Ser ut som at jeg kan få en god deal tilslutt (delvis reklamasjon). Har ellers bestilt nødvendige deler (men ikke hentet) fra annen Møller-forhandler som backup-plan...
T 5 AIRCONDITION
-
silenhag
- -

- Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
- Phone: 41264794
Re: T 5 AIRCONDITION
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Har en lang 2006 modell. Var nettopp hos Svendsen eksos som trykkprøvde og mente det var lekkasje i rørene bak. De foreslo å enten blokkere bakre del (ca 5000.-) eller bytte rørene (ca 18000). Er det veldig komplisert å bytte rørene selv? Og hva koster et byttekit?
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
T5 06mod TDI 105hk - lang
T4 02mod TDI 151hk - solgt
99 T4 Caravelle VR6 - solgt
T4 02mod TDI 151hk - solgt
99 T4 Caravelle VR6 - solgt
-
silenhag
- -

Jeg har aldri gjort denne jobben (byttet AC-rør bak), men har sett rørene mange ganger i forbindelse med annet arbeid. Det ser enkelt ut å skifte. Litt knot som alt med disse biler, demontering av deksler under bil + innerskjerm, men ellers kurant. Vet ikke hva rørene koster...men kanskje 3-4-5000kr? hos Møller. Se linken ovenfor for delenummer, send e-post til Møller og spør om pris på rørene og nye o-ringer/pakninger. Det å fylle systemet med kuldemedium osv må nok gjøres av fagfolk med riktig utstyr. Koster sånn ca 2500kr?
Last edited by silenhag on 26 Jun 2018, 17:28, edited 1 time in total.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
-
silenhag
- -

Bli medlem i Fejsbook-gruppen «Vw-t3-t4-t5-t6-Forum-Norway», mye artig der:

Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
-
silenhag
- -

Da var AC:en min i orden !!!

Møller bil Kalbakken fikk det fikset, delvis reklamasjon fikk betale 2100 kr, totalt sett kjempefornøyd selv om prosessen gått tregt. For detaljer se beskrivelsen under.
26/5 -18: AC sluttet å fungere.
27/5 -18: Ba om å få time på Møller, informerte samtidig om visuelt oppdaget lekkasje med bilder vedlagt som tydelig viser gult søl bak i overgang fra rør til fordamper bak. La også ved feilkoder (RossTech vcds).
28/5 -18: Får beskjed fra Møller om at bilen er booket inn 12/6.
12/6 -18: Leverer bilen om morgenen. Ble ringt opp av en kar ca kl 15 og får beskjed om at de ikke har alt de trenger, og derfor ikke vil demontere/gjøre noe, men at de ringer opp imorgen da de fått deler.
13/6 -18: De ringer ikke opp. I sluttet av dagen ringer jeg opp og får tilslutt snakke med noen der som sier at bilen ikke er ferdig, men at de skal ringe imorgen.
14/6 -18: De ringer ikke opp. Jeg ringer opp i sluttet av arbeidsdagen. De vet lite, men en kar sier at de kommer til å koste 8000 i deler og 25000 i arbeid. Serviceleder skal ringe meg i morgen.
15/6 -18: Serviceleder ringer opp og sier at de må skifte fordamper, men at de ikke kan gjøre det nå grunnet kapasitetsproblemer. Han tilbyr meg at få alt fikset til prisen av en vanlig AC-service siden de vært i området før å jobbet (delvis reklamasjon). Ny time vil da bli 27/6.
27/6 -18: Leverer bilen om morgenen og henter kl 16. Alt fikset, betaler 2100 kr (se bild nedenfor)

Fordamper vet jeg koster 5467 kr og ekspansjonsventil 1610 kr.
Så, for å gjenta hele reisen:
5. juni 2015 - Toveks bil Varberg (Sverige): Klarte ikke å gjøre noe med AC/klima 0 SEK.
24. juni 2015 - Møller bil: Feilsøk uten hell. Påfyll av kuldemedium med sporvæske 1659 NOK.
31. aug 2015 - Møller bil: Skiftet begge rør under bilen til 3 zon bak + de to serviceventilene i motorrom 8800 NOK (special deal)
28. april 2016 - Møller bil: Skiftet begge rør under bilen på nytt. Reklamasjon. 0 NOK
24. aug 2016 - Møller bil: Skiftet tørker, kondensator, tømt og fyllt systemet. 5319 NOK
Høst 2017 - Ser gult søl bak, i forbindelse med hjulskift til vinterhjul. Gidder ikke å gjøre noe.
27. juni 2018: Møller bil: Skifter fordamper, ekspansjonsventil og o-ringer. Fyller opp kuldemedium 2100 kr (spesial deal).

Møller bil Kalbakken fikk det fikset, delvis reklamasjon fikk betale 2100 kr, totalt sett kjempefornøyd selv om prosessen gått tregt. For detaljer se beskrivelsen under.
26/5 -18: AC sluttet å fungere.
27/5 -18: Ba om å få time på Møller, informerte samtidig om visuelt oppdaget lekkasje med bilder vedlagt som tydelig viser gult søl bak i overgang fra rør til fordamper bak. La også ved feilkoder (RossTech vcds).
28/5 -18: Får beskjed fra Møller om at bilen er booket inn 12/6.
12/6 -18: Leverer bilen om morgenen. Ble ringt opp av en kar ca kl 15 og får beskjed om at de ikke har alt de trenger, og derfor ikke vil demontere/gjøre noe, men at de ringer opp imorgen da de fått deler.
13/6 -18: De ringer ikke opp. I sluttet av dagen ringer jeg opp og får tilslutt snakke med noen der som sier at bilen ikke er ferdig, men at de skal ringe imorgen.
14/6 -18: De ringer ikke opp. Jeg ringer opp i sluttet av arbeidsdagen. De vet lite, men en kar sier at de kommer til å koste 8000 i deler og 25000 i arbeid. Serviceleder skal ringe meg i morgen.
15/6 -18: Serviceleder ringer opp og sier at de må skifte fordamper, men at de ikke kan gjøre det nå grunnet kapasitetsproblemer. Han tilbyr meg at få alt fikset til prisen av en vanlig AC-service siden de vært i området før å jobbet (delvis reklamasjon). Ny time vil da bli 27/6.
27/6 -18: Leverer bilen om morgenen og henter kl 16. Alt fikset, betaler 2100 kr (se bild nedenfor)

Fordamper vet jeg koster 5467 kr og ekspansjonsventil 1610 kr.
Så, for å gjenta hele reisen:
5. juni 2015 - Toveks bil Varberg (Sverige): Klarte ikke å gjøre noe med AC/klima 0 SEK.
24. juni 2015 - Møller bil: Feilsøk uten hell. Påfyll av kuldemedium med sporvæske 1659 NOK.
31. aug 2015 - Møller bil: Skiftet begge rør under bilen til 3 zon bak + de to serviceventilene i motorrom 8800 NOK (special deal)
28. april 2016 - Møller bil: Skiftet begge rør under bilen på nytt. Reklamasjon. 0 NOK
24. aug 2016 - Møller bil: Skiftet tørker, kondensator, tømt og fyllt systemet. 5319 NOK
Høst 2017 - Ser gult søl bak, i forbindelse med hjulskift til vinterhjul. Gidder ikke å gjøre noe.
27. juni 2018: Møller bil: Skifter fordamper, ekspansjonsventil og o-ringer. Fyller opp kuldemedium 2100 kr (spesial deal).
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
-
Hr Kotelett
- Car: Multivan T5 2006
Skrudd litt ac idag, demontert høyre bakdeksel bak, og trykksatte med nitrogen, var ikke tvil om at lekkasjen var der nei. Kunne hørt det selv om det lå en motorvei ved siden av. Skrudde løs de 3 klemmene og fikk lurt et speil mellom karosseri og rør. Bildet forklarer størrelsen
men merkelig at sporstoffet som var i ac gassen ikke lå sprayet utover det området :/ Har en kamerat som er kjølemontør som prøvde å sveise, men litt lettere på kobber som han sa, pluss det var på baksiden av røret. Faktisk hull på begge rør, på samme sted nesten. Er rusten fra karosseriet som har gnagd på aluminiumsrørene.
Siden det var lørdag og relativt seint var biltema det som var åpent. Kjøpte 2 stk varmeslanger og slangeklemmer. Kappet rørene og festet slangene tilstrekkelig. Trykktestet med 8 bar nitrogen og det holdt tett. Har 1 bar på anlegget nå og skal la det stå over natten før vi eventuelt fyller ac gass/ tester mer. Håper det holder!

Skal få vekk rusten før slangene festes skikkelig.
Siden det var lørdag og relativt seint var biltema det som var åpent. Kjøpte 2 stk varmeslanger og slangeklemmer. Kappet rørene og festet slangene tilstrekkelig. Trykktestet med 8 bar nitrogen og det holdt tett. Har 1 bar på anlegget nå og skal la det stå over natten før vi eventuelt fyller ac gass/ tester mer. Håper det holder!

Skal få vekk rusten før slangene festes skikkelig.
Tror ikke en slange med slangeklemmer på røret holder lenge. Det er relativt kostbart å fylle opp et AC-anlegg, så hvorfor ikke prøve med aluminiumslodd? Hadde jeg visst om dette skulle jeg reparert et rør for flere år siden...
https://www.youtube.com/watch?v=LKWQ-_iq9ZM
https://gasolin.no/catalog/product/view ... niumslodd/
https://www.youtube.com/watch?v=LKWQ-_iq9ZM
https://gasolin.no/catalog/product/view ... niumslodd/
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
-
Needforspace
- -

- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
Med flaks holder slangene men det er relativt aggressivt dette stoffet inni der, R134a og sannsynligheten for at en Biltema slange karer å motstå og holde tett er nok ikke så god.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
-
Hr Kotelett
- Car: Multivan T5 2006
Blir nok rør tilslutt ja, får sjekke ut tess/wurth fra de bildene lenger oppe i tråden. Men holdt ikke tett, måtte ut med trykkrøret som gikk inn på enheten bak, byttet o-ring og skrudde fast igjen. Da holdt det. Så får stikke og sjekke ut rørdeler og trykkteste/ eventuelt fylle med r134a. Nå vet jeg hvertfall at anlegget er tett, og kan med riktig rørskjøting fylles på med r134a og så har jeg en fungerende AC på bilen.