Webasto varmer

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Gunnar Schrøder
Car: T4 handicappbil
Phone: 97149561

Webasto varmer

Post by Gunnar Schrøder »

Vi har anskaffet en T3 med 2,4 l diesel 1998 modell. Fikk bytte batteri på den noe som ikke har bydd på problemer.
Men, det sitter en Webasto Air Top 2000 i den som nu ikke starter. Jeg har sjekket sikringen i motorrommet men ikke jordingen fra selve bryteren i dashbordet. Etter hva jeg har forstått skal den være jordet.
Noen som har tips og et eventuellt koblingskjema?
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Re: Webasto varmer

Post by Indian »

1998 T3?
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Både Webasto og, mer vanlig i T4 ihvertfall, Eberspächer sine skjema ligger ute om du googler dette.
Gunnar Schrøder

Selvfølgelig gjorde jeg feil, det er naturligvis en T4. Koblingskjema har jeg skaffet til veie eller i alle fall fra Webasto. Men, noen som vet hvordan selve på og av bryteren (vrider) er koplet? Skjemaet viser den skal til minus akkurat som en hornkontakt på motorsykkel.
Går den via sikring nummer 15 i den nedre raden på sikringsboksen? Noe man kan gjøre i selve Webastoen?
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Hvis det Webasto, så er vel den ant ettermontert og da separat fra resten av ledningsnettet. Mulig campere hadde Webasto som ekstrautstyr fra fabrikk, men siden du ikke sier noe om camper så går jeg ut ifra at du har en vanlig T4 i en eller anna form. Og da er det nok Webasto sitt eget ledningsnett du må følge. 2.4D hadde i utgangspunktet ingen dieselvarmer. De var gode og varme likevel.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Gunnar Schrøder

Det er en T4 med vinduer og stolheiser, ser ut til å være montert ved kjøp. Tror det er en Caravelle da den har en taktopp som er fastmontert. Innvendig kledde vegger og tak. Hadde det vært mulig legge inn bilder her er jeg takknemlig for tips. Den varmer bare opp rommet bak naturligvis. Skjemaene jeg har funnet viser at den tar strøm over en sikring plassert i motorrommet. Den er hel. Rød farge og "live". Det jeg ikke forstår er hvordan selve den vridbare bryteren virker. Ettersom den er vridbar sitter det vel ett eller annet potensiometer der inne. Hvor tar den strømmen fra? Skjemaet fra webasto viser ikke dette. Jeg skal forsøke lirke den ut og antar det kanskje sitter en termosikring i den eller at den tar strømmen over sikring 15, nedre rad i sikringsboksen?
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Er du sikker det er Webasto og ikke Eberspächer?
Gunnar Schrøder

Faktisk er jeg helt sikker da det står så på den. Har forsket litt til og funnet at bryteren ser bra ut. Men fortsatt gjenstår det store spørsmålet om hvordan selve sikringen skal koples. Den skal over klemme 30 og er, ifølge skjemaet jeg har sett, koplet sammen med minus på batteriet. Det høres litt merkelig ut.

Skal sikringen koples opp mot batteriets minuspol? På meg virker dette litt merkelig men men...
Der Postmeister
-
-

Du kan jo selvfølgelig og ha sikring på minus, men det er serdeles uvanlig.
Og jeg trur jeg har en ide på åssen type bil du har. Her oppe gikk en som drosje med slikt tak.
Disse er såvidt jeg vet bygd her i landet.
Uansett så er nok den varmeren separat fra bilens originale. Og har de kobla seg inn på noe, så må du bare begynne å leite langs ledningsnett for å finne hvor.
Jeg tipper de har dratt ledninger til plussen iallefall og jorda den under dash på Astolpen eller noe slikt.
Rart om de skulle koble seg inn på sikringsboksen og ikke legge egen.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Gunnar Schrøder

Takk for svaret og jeg skal måle strømmen over sikringen i morgen. Røde ledninger tyder jo på + da VW bruker vel brun til minus eller svart? Det er faktisk litt uklart etter ledningskjemaet. At sikringen går på minus (i følge Webasto) er jeg enig i må være veldig uvanlig.
Der Postmeister
-
-

Ofte brun til jord, men er det Webasto sitt nett så aner jeg ikke
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
112wboxer
-
-
Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)

Post by 112wboxer »

Mener å huske at vrideren var koblet til selve webastoen via en liten stikkontakt og at det er vanlig pluss og minus fra webasto til batteri(bensin mod)
Gunnar Schrøder

Problemet er løst. Alle deltakere her fortjener ros gjennom tipsene. Det viste seg at fra Webastoen går det fire ledninger inn til vridkontakten. Troligvis er det seks kabler i en større kabel. Fire går til kontakten og to til motorrommet. Der kommer rød og brun inn.
Den røde gikk til en "Batteriseparator" og den brune til jord på den samme. Fra batteriseparatoren går det en større tilførselsledning opp til hovedbatteriet. Den var ikke innkoplet. Vi har to batterier da det er tre heiser i bilen. En egen ladekabel fra 220 v veggkontakt kobles inn og da lades begge batteriene. Jeg antar at denne separatoren er satt inn for å beskytte startbatteriet fra å bli utladet.

Ha en fin helg alle sammen.

Gunnar
Post Reply