Takker. dette var til stor hjelp. skal prøve dette.Tysfjord wrote:Hei! Best å starte med om ebern faktisk fungerer. Disse er ikke årets modell lengre, kan være flere ting som har gitt segFinn t-4 wiki.de på nett, der er gode tegninger og forklaringer. Jeg brukte litt tid på dette underveis.
Den sirkpumpa du viser til har ikke noe med ebern å gjøre originalt, den slår bare inn hvis kjølevannet blir for varmt i motor for å hindre overoppheting.
Foreslår at du først tar av kontakten på eber, den ser du enkelt når panseret er åpent. Det har 8 kontakter, 7 har ledning. Når det er gjort, klipper du ledningene på tempføler fremme i støtfanger og snurrer dem sammen. Start bilen. Sjekk så strøm i kontakten som du har dratt fra hverandre. Er alt rett, skal det være strøm i 3 kontakter. Dette er i nr.1 (hovedstrøm), nr.6 (tempføler), nr.7 (Dynamo) Hvis dette er ok, stopp bilen og plugg sammen kontakten. Start bilen igjen. Ebern tar en selvtest først, da vil du høre vifta på den i noen sekunder.
Hvis den ikke starter opp innen et par minutter, er det noe annet som feiler. Ofte er det fødepumpa for diesel det er tull med. Den finner du under bilen, rett foran dieseltanken. Er 2 stikk på den for strøm, disse har en lei tendens til å spises opp av irr. Sjekk. Eller det kan også være defekt glødeplugg i ebern. Da må du ta ut eber for å skifte, knotete når den står i bilen. I verste fall er styringsenheten kaputt, da blir det for dyrt å koste på, bedre med ny
Bare ring meg hvis du vil, så kan jeg kanskje forklare bedre
Mvh.
Tor Asgeir
skal se om jeg får tid å se på dette i helga.
må ta bilen inn i garasjen og fyre med "dampjenny" som vi kaller den. (30kw dieselvarmer/byggtørker) hehe
er for kladt ute til at jeg gidder å fryse.
har en kompis som har en caravelle t4 stående som er opprusta. kjøpte jo førersete av han. han har eber i den og han påsto at den funka så kunne få kjøpe hos han billig. greit alternativ da det sikkert blir billig iforhold til å kjøpe ny. men om jeg må kjøpe ny så skal jeg koste på meg en D5 og ikke d3