Gnisset hull på kjøleslangen. Påsketur spolert?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
T4Jan
-
-
Car: T3 '88, T4 '94

Gnisset hull på kjøleslangen. Påsketur spolert?

Post by T4Jan »

Vel.... da startet påsketuren med Sverige som målet. Ble Horten, Drangedal, Evje, Drangedal, Hovden før drama oppsto (Kan aldri ikke kjøre direkte til målet). Plutselig begynte tmp lampa å lyse. Jeg fyllte kjøleveske, som fungerte lenge. Etter en overnatting i kulda uttafor Notodden så var moroa over. Lampa blinket hele veien hjem. Temperaturen var nesten normal hele veien. Da jeg kom hjem sprutet det kjølevæske ut. Den slangen mellom vannpumpa, trykktanken med den blå korken og videre framover lakk MYYYEEE. Det var gnisset hull rett over akslingen til høyre bakhjul. Slangen har ligget nedpå akslingen. Må jeg bytte hele slangen med alle forgreningen eller holder det å sette på en skøyt?

For meg ser det ut som om jeg kan kutte slangen i to (rett over akslingen) og sette inn et rør med slange klemmer og problemet er løst. Pluss stripse opp hele sulamitten. Går dette og i såfall hvilken dimensjon på røret trenger jeg? Sitter her og er småfortvilet og tar meg ett glass vin mens nervene roer seg, vi kom tross alt hjem med nød og neppe.

Og hva er best av rød og blå frostvæske på en JX? har begge deler og vil velge den som er best i det lange løp.
Håper det går greit med lufting av systemet med fronten ektremt opp for lufting i front.... eller motsatt med stjerten opp. Det burde vel gå greit?

Har Bauhaus i gangavstand. Tess har kanskje løsningen, men må ta taxi. Har for tiden kun T3'n men flere garasjer. Normalt flere biler og alt for få garasjer, så jeg må GÅ eller ta rutebuss....
Medlem av: Heimsnekra Campers Landsforbund.
"¿ʞɐǝɹɟ ɐ ǝɹ,noʎ uǝɥʍ 'ʇı ʇ,usı 'ʎlǝuol s,ʇı".
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Re: Gnisset hull på kjøleslangen. Påsketur spolert?

Post by Renax »

Jeg har skjøtet kjøleslanger med mye rart, men disse fra biltema, (evt om du finner en uten hull til sensor etc) er det tryggeste.
Uten fals på enden har jeg opplevd at de spretter av igen.

https://www.biltema.no/bil---mc/tuning/ ... 2000030640

Husk strips til å feste de med avstand til akslingen og..

Sent from my P10000_Pro using Tapatalk
T4Jan
-
-

Post by T4Jan »

Ah, kan gå til biltema. Har de den med fals og uten det gjengete hullet så hadde det vært perfekt. Eventuellt med en skrue til å plugge igjen hullet.
Vet du diameteren på slangen? Eventuellt så kan jeg sette inn en skrue på den du linket til.
Pga helse problemer så klarer jeg ikke å ligge under bilen, så jeg må ha delen klar før jeg får hjelp til å montere den.
T4Jan
-
-

Post by T4Jan »

Ah, kan gå til biltema. Har de den med fals og uten det gjengete hullet så hadde det vært perfekt. Eventuellt med en skrue til å plugge igjen hullet.
Vet du diameteren på slangen? Eventuellt så kan jeg sette inn en skrue på den du linket til.
Pga helse problemer så klarer jeg ikke å ligge under bilen, så jeg må ha delen klar før jeg får hjelp til å montere den.
Å stripse opp hele sulamitten er en selvfølge. Mangelen på det er roten til mine problemer nå.
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Tidligere beskruere på min bil har gjort dette, flere steder, bare med rette alurør. Har fungert uten lekkasje i mange år.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Post Reply