Ekstra batteri
Ekstra batteri
Er det noen som har ettermontert ekstra batteri under førersetet på sin t4 multivan som kunne gitt meg en innkjøpsliste over det jeg trenger og koblingsskjema på dette? 
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Re: Ekstra batteri
Det finnes setekonsoll med batterifestet. Det er jo noe å tenke på.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Ok. Tenkte mer på det med skillerele om hvordan dette fungerer og hvordan dette kobles. Må man evt ha større dynamo?
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Biltema har et enkelt skillerele og tegning står på monteringsanvisning. Tenkte prøve ut dette sjøl på en Coach 90 mod jeg skal ha som turbil. Har ikke tenkt å bytte den kjempestore dynamoen som står i denne. T4 har større effektiv dynamo enn T3 i utgangspunktet, men det finnes større å få tak i. Mener å huske at den største var på 120a
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Det lønner seg vel å koble sigarett uttakene til ekstra batteriet da evt koble opp nye?!
Det bør vel holde med 16mm2 kabel mellom batteriene?
Det bør vel holde med 16mm2 kabel mellom batteriene?
-
Drittsekken
- -

- Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
- Phone: 930treåtte720
Skal du bruke det ekstra batteriet som startbatteri? Det er vel egentlig ikke så vanlig.
Hvis du setter inn et skillerelé så vil ikke ekstra batteriet være koblet sammen med startbatteri og dynamo før dynamo gir over en viss spenning (ladespenning). Eller hvis man kobler på en batterilader som gir spenning over normalen. Usikker på hva denne spenningsgrensen er, men tipper den er ca 13V.
Derfor er det ikke behov for gigantiske ledninger til ekstra batteriet, men selvfølgelig nok til å tåle ladestrømmen. En god pekepinn er den tykkelsen som allerede går fra dynamo til startbatteriet.
Ja, det kan være lurt å koble alt av forbruks elektrisk i bilen til ekstra batteriet. F.eks. sigarett uttakene, radio, kupélys o.s.v. Men dette begrenser seg enkelt på hvor mye du gidder å rote i det eksisterende ledningsnettet.
Husk at når man har et skillerelé kan og man står parkert (ikke motor i gang og ikke lader på) så er ekstra batteriet frakoblet startbatteriet. Hvis man da bruker strøm fra det som er koblet til ekstrabatteriet kan man tappe det helt ned og enda klare å starte motoren når man vil kjøre videre.
Hvis du setter inn et skillerelé så vil ikke ekstra batteriet være koblet sammen med startbatteri og dynamo før dynamo gir over en viss spenning (ladespenning). Eller hvis man kobler på en batterilader som gir spenning over normalen. Usikker på hva denne spenningsgrensen er, men tipper den er ca 13V.
Derfor er det ikke behov for gigantiske ledninger til ekstra batteriet, men selvfølgelig nok til å tåle ladestrømmen. En god pekepinn er den tykkelsen som allerede går fra dynamo til startbatteriet.
Ja, det kan være lurt å koble alt av forbruks elektrisk i bilen til ekstra batteriet. F.eks. sigarett uttakene, radio, kupélys o.s.v. Men dette begrenser seg enkelt på hvor mye du gidder å rote i det eksisterende ledningsnettet.
Husk at når man har et skillerelé kan og man står parkert (ikke motor i gang og ikke lader på) så er ekstra batteriet frakoblet startbatteriet. Hvis man da bruker strøm fra det som er koblet til ekstrabatteriet kan man tappe det helt ned og enda klare å starte motoren når man vil kjøre videre.
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php
-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
http://www.nettet.be/vw/vw.php
-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Dersom du er ute etter et andre startbatteri, går det fint an å lage en krybbe for montering i batterirommet foran. Ulempa da blir om du har ABS og annet elektronisk røl i batterirommet som opptar plass foran batteriet som må flyttes på.
Mange T4b har 120A dynamo fra fabrikk, andre 90A. Det stur i utstyrsspekken du får via å søke opp disse trebokstavsforkortelsene som skal stå på et klistremerke i bilen (og vel også i serviceheftet).
Nå sa du ittno om hva slags bil du har (vesentlig, igrunn) og om det er fritidsbatteri du tenker på, så har jo folk svart på det.
Høyden på batteriet er vel "mindre enn 17,5cm" i standard setesokkel (den firkanta med hulrom under setet). Som Rune 1 nevner, finnes det kit man kan skaffe seg og montere alternativt hel sokkel som holder batteriet.
Dengang jeg var på Facebook, hadde jeg flust opp av T4-grupper hvor folk til stadighet la ut bilder av hvordan de gjorde dette. Tyskland men kanskje oftere i Storbritania.
Har du dobbeltsete på passasjersiden og det var her du så for deg batteriets plassering kan du montere både det ene og det andre, men om det lar seg kombinere med f.eks. svingunderstell på toseteren er jeg usikker på - det kommer an på om du forberederkoblinger på at benken kan snus, går jeg ut fra.
Mange T4b har 120A dynamo fra fabrikk, andre 90A. Det stur i utstyrsspekken du får via å søke opp disse trebokstavsforkortelsene som skal stå på et klistremerke i bilen (og vel også i serviceheftet).
Nå sa du ittno om hva slags bil du har (vesentlig, igrunn) og om det er fritidsbatteri du tenker på, så har jo folk svart på det.
Høyden på batteriet er vel "mindre enn 17,5cm" i standard setesokkel (den firkanta med hulrom under setet). Som Rune 1 nevner, finnes det kit man kan skaffe seg og montere alternativt hel sokkel som holder batteriet.
Dengang jeg var på Facebook, hadde jeg flust opp av T4-grupper hvor folk til stadighet la ut bilder av hvordan de gjorde dette. Tyskland men kanskje oftere i Storbritania.
Har du dobbeltsete på passasjersiden og det var her du så for deg batteriets plassering kan du montere både det ene og det andre, men om det lar seg kombinere med f.eks. svingunderstell på toseteren er jeg usikker på - det kommer an på om du forberederkoblinger på at benken kan snus, går jeg ut fra.
har montert kina webasto i min t4. med ekstra batteri. skillerelee og automatsikring.
skillerelee bestilte jeg på ebay til 300 kr. webastoen på ebay.
batteriet hadde jeg stående. (115ah)
kabel og kabelsko kjøpte jeg på sparelys.no 20mm2 kabel.
slik jeg har koblet det opp:
-minus fra startbatteri direkte på forbruksbatteri
- kabel fra + på startbatteri til sikring. kabel fra sikring til skillerelee. kabel fraskillerelee til forbruksbatteri.
- er en jordingskabel på skillerelee, denne må kobles på minus på batteriet ellers funker ikke skillerelee og du vil ikke få lading på forbruksbatteriet.
kobla opp webastoen på forbruksbatteri.
har montert voltemeter for begge batteri. bestilte på ebay et dobbel voltmeter for 2 batteri.
har en plan om å få kobla tusnmetringer,radio,usb og sigarettenner på forbruksbatteri etterhvert. samt montere usb/sigarettenner i lasterom

skillerelee bestilte jeg på ebay til 300 kr. webastoen på ebay.
batteriet hadde jeg stående. (115ah)
kabel og kabelsko kjøpte jeg på sparelys.no 20mm2 kabel.
slik jeg har koblet det opp:
-minus fra startbatteri direkte på forbruksbatteri
- kabel fra + på startbatteri til sikring. kabel fra sikring til skillerelee. kabel fraskillerelee til forbruksbatteri.
- er en jordingskabel på skillerelee, denne må kobles på minus på batteriet ellers funker ikke skillerelee og du vil ikke få lading på forbruksbatteriet.
kobla opp webastoen på forbruksbatteri.
har montert voltemeter for begge batteri. bestilte på ebay et dobbel voltmeter for 2 batteri.
har en plan om å få kobla tusnmetringer,radio,usb og sigarettenner på forbruksbatteri etterhvert. samt montere usb/sigarettenner i lasterom

Har du link til den varmeren?
Total pris?
Total pris?
https://www.ebay.com/itm/12V-5KW-Diesel ... SwoZlcIaUbT4Camper wrote:Har du link til den varmeren?
Total pris?
der. alt du trenger medfølger. eneste som ikke medfølger er batteri til fjernkontrollen. kjøpes på biltema. heter A27
les posten min ang denne varmerern. fikk den jo grisebillig pga feilsending
viewtopic.php?f=5&t=48296