AHU konvertering, dokumentasjon av prosess og spørsmål

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
trauMa
-
-
Car: T3 1.6TD, SB '90

AHU konvertering, dokumentasjon av prosess og spørsmål

Post by trauMa »

Hei! Skal til å bytte motor i min T3. Er ikke veldig erfaren med å skru, og føler ofte jeg er litt klønete! Men har bestemt meg for å begi meg utpå det endog, så får vi se hvordan det går! Håper å ha bilen ferdig til ferien i juli.

Kommer til å laste opp litt bilder i denne tråden underveis, samt be om tips og råd underveis når jeg står fast.

Igår var jeg å hentet donorbil, 90hk AHU! Kommer til å bruke den som en TDk inntil videre, men kommer til å ta vare på elektronikk osv slik at jeg kan bygge den som en TDi etterhvert.

Image
- Martin :)

T3 1.6TD, SB 1990
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Re: AHU konvertering, dokumentasjon av prosess og spørsmål

Post by Buss Marius »

Du har en ganske enkel bil å hente motor fra. Ikke masse elektronikk, som soltak, vindusheiser bak, AC og masse annet. I A6'n jeg henter motor fra, er det enormt mye ledninger og alle ledninger blir montert inn i en kabelbunt, som så må splittes opp. Samt at jeg har problemer med å finne en skikkelig sikkringsoversikt. Det er ledningene i kupeen som er utfordringen ikke de i motor rommet
Start med å få en oversikt over sikringer og releer, da vet du hva som går til hva. Ha Maskeringstape og skriv på med tusj og marker alt. Hvis du har motoren intakt i bilen, så er det mye lettere å bruke eliminasjons metoden på hva som er hva. Å ta ut motoren er det enkleste delen av jobben, så den kan taes etter at ledningene er berget. Det er også noen vakum/trykk sensorer som er forbundet med slanger til manifolder og intercooler vil jeg tro. Disse er det enda viktigere å merke, da alle slangene er sorte vil jeg tro. Mye av ledningene har forskjellige kontakter som ikke er mulig å koble feil på der de skal på motoren. Utsett beslutningen om TDK/full TDI før du har fått kabelbunten ut, etter som du skal ha ledningene ut, uansett. På meg virker det mer skremmende å få en TDK til å funke, enn en full TDI der ledningsnettet er flyttet over.
Det hadde egentlig vært lærerikt å være der når du skal begynne å demontere ledningsnettet, så jeg ser hva jeg vil støte på når/dersom jeg skal ha TDI inn i Syncroen. Og det er sikkert litt kunnskap jeg kan ta med meg over til LT'n også.

Hard du OBD1 eller OBD2 på denne?
trauMa
-
-

Post by trauMa »

Buss Marius wrote:Du har en ganske enkel bil å hente motor fra. Ikke masse elektronikk, som soltak, vindusheiser bak, AC og masse annet. I A6'n jeg henter motor fra, er det enormt mye ledninger og alle ledninger blir montert inn i en kabelbunt, som så må splittes opp. Samt at jeg har problemer med å finne en skikkelig sikkringsoversikt. Det er ledningene i kupeen som er utfordringen ikke de i motor rommet
Start med å få en oversikt over sikringer og releer, da vet du hva som går til hva. Ha Maskeringstape og skriv på med tusj og marker alt. Hvis du har motoren intakt i bilen, så er det mye lettere å bruke eliminasjons metoden på hva som er hva. Å ta ut motoren er det enkleste delen av jobben, så den kan taes etter at ledningene er berget. Det er også noen vakum/trykk sensorer som er forbundet med slanger til manifolder og intercooler vil jeg tro. Disse er det enda viktigere å merke, da alle slangene er sorte vil jeg tro. Mye av ledningene har forskjellige kontakter som ikke er mulig å koble feil på der de skal på motoren. Utsett beslutningen om TDK/full TDI før du har fått kabelbunten ut, etter som du skal ha ledningene ut, uansett. På meg virker det mer skremmende å få en TDK til å funke, enn en full TDI der ledningsnettet er flyttet over.
Det hadde egentlig vært lærerikt å være der når du skal begynne å demontere ledningsnettet, så jeg ser hva jeg vil støte på når/dersom jeg skal ha TDI inn i Syncroen. Og det er sikkert litt kunnskap jeg kan ta med meg over til LT'n også.

Hard du OBD1 eller OBD2 på denne?
Det må du gjerne gjøre! Det hadde sikkert vært veldig nyttig for meg også om du kom ut en tur! :D Tror det er OBD2, er en 1999 mod.

T3 1.6TD, SB 1990
trauMa
-
-

Post by trauMa »

Er så smått i gang, igår fikk jeg ut motoren av T3'n. Tenker å bytte clutch og svinghjul når jeg først har ting ute. Var litt slitt også syns jeg. Skal jeg kjøpe org. clutch og svinghjul til T3 JX eller en annen type? Hva anbefales? Og hvor kan jeg handle fra?

T3 1.6TD, SB 1990
trauMa
-
-

Post by trauMa »

Ser at brickwerks har en egen kategori hva gjelder motorkonvertertering https://www.brickwerks.co.uk/t3-parts/e ... d-tdi.html
Mye der jeg trenger? Ser også at de har dobbelmassesvinghjul, er det noe å satse på?

T3 1.6TD, SB 1990
Post Reply