Hei alle sammen, noen som har vært borti å bytte indre drivknutemasnjett på høyre side??
Bytta olje på vellen forrige helg og så at denne var sprekt, så nå har jeg vært og fått tak i "kit" med mansjett, klemmer, drivknutefett og en korkpakning. Så det jeg lurte på er om girolja vil renne ut??
Skulle kjøpe girolje tild enne, et sted leste jeg at HELSYNTETISK SAE 75-90W var rett olje, men i katalogen til valvoline står det at man skal konakte merkeverksted... noen som vet om jeg må på Møller etter olje eller om det er andre oljer som holder spesifikasjonene??
Er dette en "heftig" jobb, eller bør det gå greit for en hobby-mekkis?
Jeg har tilgang til løftebukk og allt, men trenger jeg noe spesialverktøy??
Andre ting jeg må tenke på??
takker for all hjelp
mvh
Knut-R. Miland
Indre drivknute-mansjett
Indre drivknute-mansjett
VW Caravelle T4 2.5 TDI - 1999
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
GL-5 olje skulle holde og mener de spesifikasjonene er det du har kjøpt. Sjekk på flaska om det er GL 4 eller 5. GL 4 går bra det.
Den jobben medfører litt mer enn du trur...
Bla MÅ du bytte boltene til nedre bærekule da du nok må løsne dette for å få nok plass til å få ut drivaksel. Forstilling bør avlastes, men du ser hva du må tenker jeg. Nok en jobb jeg vil anbefale alle å sette bort...
Den jobben medfører litt mer enn du trur...
Bla MÅ du bytte boltene til nedre bærekule da du nok må løsne dette for å få nok plass til å få ut drivaksel. Forstilling bør avlastes, men du ser hva du må tenker jeg. Nok en jobb jeg vil anbefale alle å sette bort...
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Boltene til nedre bærekule, er det de 2 sylidriske skruene med innvendig magnethode?? dele nr : N 104 096 01 ??
Må prøve å få tak i alle delene, da jeg ahr satt av verkstedet på jobben tirsdag ettermiddag.....
Jeg har "kittet" med ringer og pakning, og mangler da gir-olje og disse skruene?? noe annet du tror jeg kansje har bruk for??
Må prøve å få tak i alle delene, da jeg ahr satt av verkstedet på jobben tirsdag ettermiddag.....
Jeg har "kittet" med ringer og pakning, og mangler da gir-olje og disse skruene?? noe annet du tror jeg kansje har bruk for??
VW Caravelle T4 2.5 TDI - 1999
Gearolje
Sjølv om du skrur ned en drivaksel så renner det ikkje ut noko gearolje vel. Drivaksel er skrudd mot en flens som er på utgående aksel fra diffrensial. innenfor flens står det en simmerring som tetter mot gearoljen.
- Bilen på bukken og opp i passeleg høgde.
-Av med hjulet. 19mm pipe
-Avlaste fjæring ved å skru ned mutter på gjengestanga rett bak tanken. 27mm langpipe og en god lang latmannsarm (Eg bruker en kraftig muttertrekker) Ps Gjør litt reint i gjenger og husk å måle avstanden fra mutter og ned til enden av skruen først for å få lik høgde på bilen når du skrur den opp igjen.
-Mener å huske at du må ha torx-6 tagget pipe til skruer der indre ledd er skrudd mot flens på diffr.(eller var det umbracopipe)Hukommelsesvikt der.
-Så må du ha pipe til å skru ut skruen i senter på navet( inn i enden på drivaksel ytterst).Husker ikkje dim. (Tror skruen skal byttes) Er ganske bra moment den skal skrues til med ved montering.
- Skru ut de to skruene som holder nedre bærekule, på undersiden av nedre bærebru. På 94 mod mener eg det var 16mm hode på skruene.
- For å få ut drivaksel så drar/trekker du ut navet slik at du får skubbet drivaksel inn og ut av nav.
- Så når du har drivaksel løs veit eg ikkje heilt korleis en får av indre ledd slik at en kan skifte mansjett. De drivledd eg har hatt av har en kompis som har vert vw mekaniker tatt seg av
- Bilen på bukken og opp i passeleg høgde.
-Av med hjulet. 19mm pipe
-Avlaste fjæring ved å skru ned mutter på gjengestanga rett bak tanken. 27mm langpipe og en god lang latmannsarm (Eg bruker en kraftig muttertrekker) Ps Gjør litt reint i gjenger og husk å måle avstanden fra mutter og ned til enden av skruen først for å få lik høgde på bilen når du skrur den opp igjen.
-Mener å huske at du må ha torx-6 tagget pipe til skruer der indre ledd er skrudd mot flens på diffr.(eller var det umbracopipe)Hukommelsesvikt der.
-Så må du ha pipe til å skru ut skruen i senter på navet( inn i enden på drivaksel ytterst).Husker ikkje dim. (Tror skruen skal byttes) Er ganske bra moment den skal skrues til med ved montering.
- Skru ut de to skruene som holder nedre bærekule, på undersiden av nedre bærebru. På 94 mod mener eg det var 16mm hode på skruene.
- For å få ut drivaksel så drar/trekker du ut navet slik at du får skubbet drivaksel inn og ut av nav.
- Så når du har drivaksel løs veit eg ikkje heilt korleis en får av indre ledd slik at en kan skifte mansjett. De drivledd eg har hatt av har en kompis som har vert vw mekaniker tatt seg av
Trond Steinar Førde Andersen
Meg: Caravelle 98 mod 2,5tdi lang minibuss (Solgt), :caravelle 9-seter 2001 mod 2,5tdi lang. (Solgt) kjører nå Audi Q7
Konebil: car.9-seter 94mod, 2.4 syncro kort(Solgt) /Ny bil : 1999 modell caravelle 5 seter 2,5tdi lang.
Meg: Caravelle 98 mod 2,5tdi lang minibuss (Solgt), :caravelle 9-seter 2001 mod 2,5tdi lang. (Solgt) kjører nå Audi Q7
Konebil: car.9-seter 94mod, 2.4 syncro kort(Solgt) /Ny bil : 1999 modell caravelle 5 seter 2,5tdi lang.
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Mangekant på flenseboltene(8 eller 10mm mener jeg). Og mangekant på nedre bærekule. Skruen i navet er enten 27mm bolt eller 17mm unbraco.
Inndre ledd taes av ved å fjerne en låsering hvis ikke husken min er helt på tur.
Inndre ledd taes av ved å fjerne en låsering hvis ikke husken min er helt på tur.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter