Hei, det er snart på tide å bytte originalhøytalere og eventuelt heller sette inn noen nye som kan spille godt Noen som har noe erfaring med dette?
Er det bare til å brekke løs høytalergitteret som er over høytalerene fremme i frontruten, de fremme i døren, og de jeg har bak i salongen på Multivan'en? Jeg har ikke sett noen skruer som skal løsnes, tenkte å dra de rett av men så er det kanskje best å spør noen her først om tips
For meg så ser det ut som på høytalerdekselet at det er 4" og 6" høytalere det går i.
Andre tips til installasjon av CD-spiller og høytalere i T4'en tas i mot med takk
Carl Otto
67 T1 vare
90 T3 syncro 2,1 dj Doka
91 T3 syncro TD kombi
03 T4 Multivan 2,5TDI syncro
90 Golf I cab!
X 58Boble
X 72T2 doka
X 73T2 vare
X 79T2 Westfalia
X 86T3 varebil
X 87T3 syncro 1,6TDsika
X 90T3 syncro2,1i
X 91T3 syncro2,1i
X 97T4 Multivan2,5TDI
Bare vær forsiktig med hva du kjøper som erstattning. Er mye dårlige saker der ute.
Som oftest så hjelper det lite å bare bytte høyttalere. Man bør nok supplere med en sub og en ekstra amp. Kommer litt an på hvilken headunit du har.
Skal til Skjold i helga. Har du tid så stikk innom. Er borte mesteparten av lørdagen da, men E kan jo ringe til H og høre når vi er der.
På 4" i dashen drar du bare av gitteret, evt bruk en flattrekker. De sitter festet med noen "klips" her kommer også flattrekkeren til nytte.
I dørene har jeg satt inn 5.25" med egene separate diskanter. Ta av dørtrekket, og skru ut sinnsykt mange små skruer for å få av lomma. Mine høytalere er festet med skruer her. diskantene har jeg bare limt på plass.
Nå veit jeg ikke hvordan det ser ut bakder. Men du har vel ikke hattehylle? Da er de nok festet på samme måte som de i dørene. Her bør det vel ikke være noe problem å sage litt større hull så du får plass til noen 6x9".
Setter du inn en 12" sub, med egen forsterker er ikke det så dumt heller.
Ang. merke: Jeg har bestemt meg for å kun ha Pioneer, liker merket, og er kjempe fornøyd med alle delene jeg har.
Der Postmeister wrote:Ja er nok svaret på høytalergitteret ditt, men ikke bruk rå makt!
Har fått det ut nå. Var så lett som bare det! Ville bare sjekke før jeg trødde til med makt og knekte noe.. Høytalerene som er montert der bak sånn originalt er jo helt tragiske, de ligger jo bare løst bak dekselet og det er ikke noe tett "kasse" bak høytalerene. Kan vel ikke bli noe annet enn diskant ut av det.
oddjarlelundekvam wrote:Hei CarlOtto.
Bare vær forsiktig med hva du kjøper som erstattning. Er mye dårlige saker der ute.
Som oftest så hjelper det lite å bare bytte høyttalere. Man bør nok supplere med en sub og en ekstra amp. Kommer litt an på hvilken headunit du har.
Skal til Skjold i helga. Har du tid så stikk innom. Er borte mesteparten av lørdagen da, men E kan jo ringe til H og høre når vi er der.
Snakkes kanskje da
Mvh
Odd Jarle
Bergen
Jeg tenker å kaste ut Blåpunkten og heller sette inn et Clarion anlegg som jeg har fra før. Var å så på noen høytalere og sub i dag. Skjønner at jeg bør ha sub for at det skal bli noe trøkk
Når det gjelder Skjold så vet jeg ikke om vi når å dra innom der. Vi skal på konsert i Sildajazz'en nå på fredagskvelden og så tidlig lørdag drar vi til Stavanger for å besøke bror til Elin og familie. Hvis dere er i Hgsd sentrum på fredagskvelden så kan du sende en SMS så snakkes vi
solrikioo wrote:
I dørene har jeg satt inn 5.25" med egene separate diskanter. Ta av dørtrekket, og skru ut sinnsykt mange små skruer for å få av lomma. Mine høytalere er festet med skruer her. diskantene har jeg bare limt på plass.
Nå veit jeg ikke hvordan det ser ut bakder. Men du har vel ikke hattehylle? Da er de nok festet på samme måte som de i dørene. Her bør det vel ikke være noe problem å sage litt større hull så du får plass til noen 6x9".
Jeg var innom en bilstereobutikk i dag. Han selgeren anbefalte meg å erstatte de store høytalerene i dørene, og supplere med noen separate diskanter(slik du har). De diskantene kunne da for eksempel gjemmes oppe i vinduet under høytalergitteret der(og så bare kaste ut de 4" som er der nå...)
Bak har jeg ikke hattehylle nei. Bare 1 høytaler på hver side i salongen. Slik som på bildet her: (høytaler ses til venstre for bordet og koppholder)
Carl Otto
67 T1 vare
90 T3 syncro 2,1 dj Doka
91 T3 syncro TD kombi
03 T4 Multivan 2,5TDI syncro
90 Golf I cab!
X 58Boble
X 72T2 doka
X 73T2 vare
X 79T2 Westfalia
X 86T3 varebil
X 87T3 syncro 1,6TDsika
X 90T3 syncro2,1i
X 91T3 syncro2,1i
X 97T4 Multivan2,5TDI
Noen tips til anerkjente høyttaler merker kan være
DLS, Focal, MBQuart, Dynaudio, SEAS.
Selv har har jeg for øyeblikket en kombinasjon av Focal (6,5" i dørene) og SEAS diskanter (på Dashbordet). Har planer om å montere en Focal mellomtone i hullet der de originale 3,5" fra Jensen (tror jeg) stod.
For å ta hele historien fra begynnelsen, så byttet jeg først ut 3,5" i dashbordet med et komponentsett fra Boston Acoustic som jeg hadde liggende (4" bassmellomtone + diskant). Dette ble en stor forbedring fra originaloppsettet med noen puslete 3,5" Jensen-høyttalere. På dette tidspunktet ble alt drevet fra CDspilleren i dashbordet. Deretter fikk jeg meg en separat forsterker, og da ble det nok en gang en stor forbedring i lyden, spesielt når man skrur opp nivået litt, siden Blaupunktspilleren min bare har 2x25 W, og dermed fort kommer til et punkt der den ikke henger med. (Caravelle har nokså mye støy og resonans i kupeen, så uten separat forsterker kommer man ikke langt når det gjelder lydkvalitet er min erfaring. )
Når jeg så fikk en sub i tillegg, så låt det enda bedre, for nå slapp 4" å slite med bassen. Husk at en 4" ikke kan spille stort dypere enn ca. 100 Hz, og da med en meget stor forvrenging, så dersom en sub kan ta de dypeste tonene, så slipper man mye uønsket ulyd fra 4"erne foran.
Ettterhvert fikk jeg meg noen brukte Focal 6,5" som jeg monterte i dørene foran. Jeg dempet plastkassen/oppbevaringsrommet med noe dempemateriale, for den tynne plasten har en tendens til å "spille med", og det ønsker vi ikke. Samtidig fikk jeg noen SEAS diskanter på tilbud, og vha. et aktivt delefilter som jeg også fikk billig, så låter det nokså bra nå i bilen.
Dersom jeg skulle trekke en konklusjon av mine erfaringer så langt, så er det at for å få en forbedring i lydkvaliteten, så ville jeg montert et kvalitetskomponentsett foran i bilen (bass+diskant), og kombinert dette med en sub. Kvaliteten på høyttalere stiger veldig raskt når man legger på litt ekstra penger (iallefall i de lavere prisnivåene) så min erfaring er at man bør over ca. 1500 for et komponentsett for å få brukbar lyd (Her kan sikkert mange være uenig med meg...)
Man bør ha en separat forsterker for å drive dette frontsettet, men dersom man ikke ønsker å ha separat forsterker, så husk å kjøpe høyttalere med god følsomhet. 3 dB høyere følsomhet gir samme effekt som en dobling av forsterkereffekten. (Det betyr at dersom du har høyttalere med 90 dB effektivitet, så spiller de like høyt med 2x15W som et sett høyttalere med 87 dB effektivitiet og 2X30 W. )
Mulig noen vil si at mine betratninger høres litt overentusiastiske ut, for man synes jo at man hører musikken helt greit også med den innebygde spilleren. Det stemmer forsåvidt, men husk at store deler av spesielt de dypere tonene blir maskert av bakgrunnsstøyen i bilen, så for at de dypeste tonene skal ha mulighet til å komme fram under kjøring, så må man ha litt mer effekt enn den innebygde spilleren kan prestere.
Når det gjelder plassering av sub så gjorde jeg noen målinger i bilen vha. en mikrofon tilkoblet en PC, og jeg fant ut at den dypeste bassen blir mye bedre dersom subben plasseres bakerst i bilen og ikke midt i bilen under 2. seterad, slik mange (inkl. meg selv tidligere) pleier å gjøre.