E85 - etanol
-
Pyro_smurf
E85 - etanol
Nå som det er snakk om at E85 skal bli avgiftsfritt her i norge og min T4 liker bensin og ikke diesel, sitter jeg nå å vurderer å begynne å prøve meg frem med E85 på Caravellen min. Begynner forsiktig med rundt 20% E85 så får vi se hvordan det går. Jeg skal prøve å holde dere løpende oppdatert hvis det er av noen interesse.
Espen
'97 Caravelle
'97 Caravelle
-
Pyro_smurf
Jeg har ikke bygd om enda men kommer til å kjøre på en lav anndel E85 til å begynne med. Kommer til å modifisere noe etterhvert. Men det er først når anndelen E85 stiger i tanken. Har nå prøvd med ca 20% E85 men kun få mil for øyeblikket ikke noe merkbar forskjell. Annet enn pumpeprisen som er på 8,59, men blanda med bensin er jeg vel på totalpris på nesten 11 kroner
Espen
'97 Caravelle
'97 Caravelle
-
Pyro_smurf
Jeg har ikke bygd om enda men kommer til å kjøre på en lav anndel E85 til å begynne med. Kommer til å modifisere noe etterhvert. Men det er først når anndelen E85 stiger i tanken. Har nå prøvd med ca 20% E85 men kun få mil for øyeblikket ikke noe merkbar forskjell. Annet enn pumpeprisen som er på 8,59, men blanda med bensin er jeg vel på totalpris på nesten 11 kroner
Espen
'97 Caravelle
'97 Caravelle
-
Pyro_smurf
Første virkelige prøve
Nå har jeg kjørt el litt lengere tur med blandingen E85 og bensin på tanken. Ble ca 35 mil i dag med "full" bil 8 menesker å litt bagasje. Må bare si at jeg merker lite eller inge forskjell.. Fikk også prøvd noen forbikjøringer og ser ut til å ha akkurat samme prestanda som før:-) I min forsiktige opptimisme så virker det nesten som det er litt mere sprut... men dette er kun subjektiv synsing.
Espen
'97 Caravelle
'97 Caravelle
-
Pyro_smurf
Motortype
Glemte forresten å si at i bilen sitter det en 2,5 liter Bensin motor motorkode ACU
Espen
'97 Caravelle
'97 Caravelle
-
Pyro_smurf
Mere erfaringer...
Vel nå har jeg kjørt en stund til på en blanding E85 og Bensin. Det ser ut til å fungere veldig bra.. Har nå tilbakelagt ca 150 mil uten noen form for problemer.. Og det men en drivstoffpris på ca 10 kroner så jeg er foreløpig kjemefornøyd. Ser foreløpig ut som forbruket er ca 5% over det jeg er vant til men med nesten 20% lavere pris så kan jeg tåle det. Den største begrensningen så langt er at jeg kun vet om et sted i norge man kan fylle E85 på tanken, men hvis det blir som jeg håper blir det flere steder etter nyttår... Vurdere nå å bygge om bilen slik at jeg kan kjøre på ren E85 men foreløpig er det kun på vurderingsstadiet, selv om prisen på en ombygginsmodul ikke er så alt for avskrekkende Ca 3500,-
Det kan også gjøres på en annen måte men det krever at jeg finner ut flow tallet for innsprøytningsdysene i motoren (noen som vet det så skrik ut!) Samt at prisen for nye dyser ikke er alt for avskrekkende.
Det kan også gjøres på en annen måte men det krever at jeg finner ut flow tallet for innsprøytningsdysene i motoren (noen som vet det så skrik ut!) Samt at prisen for nye dyser ikke er alt for avskrekkende.
Espen
'97 Caravelle
'97 Caravelle
-
Pyro_smurf
Mere erfaringer
Nå har jeg kjørt noen uker på E85/Bensin og alt fungerer utmerket. Har sjekket med diagnose enhet uten å fine noe... Alt normail...
Ser bra ut dette.
Ser bra ut dette.
Espen
'97 Caravelle
'97 Caravelle
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
---prebeni wrote:Er det bare på Statoil Storo man får kjøpt e85 ennå?
Har sett flere stasjoner med E-85'an, men nå er jeg "bundet" av Statoil - konas jobb gir moderasjon langt forbi de beløp min(e) egen(egne) jobb(er) kan gi.
mvh,
Yngve S
diesel i tyskerbrakka, men man ser da pumperne an, maa vite !
-
Pyro_smurf
Tenkte bare jeg skulle gi en liten oppdatering.
Vel nå har jeg kjørt ganske mange kilometer på E85 blanding. Etter en kjapp oppsummering fant jeg ut at jeg har tilbakelagt i overkant av 4000 km stort sett med E85 på tanken. Har funnet ut at for bilen går grensen på ca 66% E85. Noe av det som er nevnt som mulige problemer er Kaldstart. Men inntil nå har det gått greit. Har riktignok ikke vært spesiellt kaldt enda men litt under frysepunktet har vi vært.
Så intill videre er jeg meget fornøyd med E85, hvis det er noen interesse her inne kan jeg godt avlegge sporadiske rapporter i løpet av vinteren og fortelle om eventuelle problemer.
Gjennomsnittelig drivstoff pris har den siste måned vært på 9,20. Og forbruket jeg har oppnådd har vært på 1,05 l/m
Espen
Så intill videre er jeg meget fornøyd med E85, hvis det er noen interesse her inne kan jeg godt avlegge sporadiske rapporter i løpet av vinteren og fortelle om eventuelle problemer.
Gjennomsnittelig drivstoff pris har den siste måned vært på 9,20. Og forbruket jeg har oppnådd har vært på 1,05 l/m
Espen
Espen
'97 Caravelle
'97 Caravelle
-
Indian
- -

- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
Det er en kombi bil og tanken er plassert bak baksetene. Den andre tanken skal jeg plassere opp på den første.
En 90 liters tank kan fylles opp til 75 liter mens den andre kan fylles helt opp og det gir meg an total tank kapasitet på 165 liter gass og 80 liter bensin.
Rekker nesten opp til Finnmark.
Jeg kan poste noen bilder i morgen.
En 90 liters tank kan fylles opp til 75 liter mens den andre kan fylles helt opp og det gir meg an total tank kapasitet på 165 liter gass og 80 liter bensin.
Rekker nesten opp til Finnmark.
Jeg kan poste noen bilder i morgen.