ALARM OG RØDT LYS. TRANSPORTER PICK-UP, 1989, 2.1 BENSIN

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Transporter-erik
-
-

ALARM OG RØDT LYS. TRANSPORTER PICK-UP, 1989, 2.1 BENSIN

Post by Transporter-erik »

Hei!
Jeg har et eksemplar av VW Transporter, pick-up, 2.1 bensin, 1989 modell. Oljelampen på dasjbordet begynner titt og ofte å blinke, samt det kommer en alarmlignende lyd. Dette gir seg om jeg trykker clutchen helt i bånn og/eller gasser på litt. Det varierer veldig på hvor ofte denne lyden kommer, alt fra nesten sammenhengende til nesten ingenting. Av og til kommer den på i et halvt sekund, før den slår seg av uten at jeg foretar meg noe. Har hørt en del om at dette kan være en feil ved sensoren, og at dette har vært et kjent problem med denne biltypen. Tror dere det er noe i veien med sensoren? Hvis ikke, hva kan være feilen? Oljen er nylig skiftet (det ga seg litt etter vi gjorde det, men lyden er der fortsatt), og oljemengden er også ok. Håper på svar!
Bjørnar
-
-
Car: Div type 2

Post by Bjørnar »

Hvis du tar tak i reimhjulet på veiva og nøkker det inn og ut, har du mye endeslakke her da? Kan nesten høres ut som om lagrene i motorn er slitt. Du skriver "og/eller gasser på litt" vil det si at den ikke forsvinner hvis du bare trykker inn clutchen?

Velkommen til forumet :P
sindrehauglum
-
-

Post by sindrehauglum »

Hei!
Du bør ta dette varselet om dårlig oljetrykk på alvor.

For et år siden hadde min 2,1 WBX dårlig oljetrykk på lave tutall og spesielt ille var det når motoren var varm. Jeg brukte bilen fordi jeg hadde hørt og lest at det kunne være sensoren. Big misstake!

Motoren havarerte og ny måtte settes inn.

Jeg har ikke dødspeiling på hva som egentlig var galt og hva som burde vært byttet, men en mekaniker har fortalt meg at jeg burde ha byttet brillepakningen i oljepumpen.
sindrehauglum[a]gmail.com
Syncronaut som skrur mye (ufrivillig)
- ønsker å kjøpe girkasse og diff m/sperr T3
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Må veivhjulet av for å skifte pumpa eller pakningen?
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
Transporter'n

Post by Transporter'n »

Pussig dette her, siden jeg har samme lyd av og til når bilen min er kald og jeg begynner og kjøre. Den gir seg etter et par minutter. Jeg har dog ikke clutch, men automatgear. Kan det være noe av det samme?
sindrehauglum
-
-

Post by sindrehauglum »

Må veivhjulet av for å skifte pumpa eller pakningen?

Er usikker på om reimhjulet på veivaksling må av, dette vet sikkert noen andre på forumet (jeg byttet hele motoren)
Jeg har dog ikke clutch, men automatgear. Kan det være noe av det samme?
Oljepumpen på 1,2 WBX (bensin) sitter nederst på motoren bakerst, altså i andre enden av motoren i forhold til girkassen. Hvilken girkasse du har spiller liten rolle. Motoren må ha olje! Jeg vet ikke hva som kan være årsaken til varsel om dårlig oljetrykk når motoren er kald.
sindrehauglum[a]gmail.com
Syncronaut som skrur mye (ufrivillig)
- ønsker å kjøpe girkasse og diff m/sperr T3
OddN
-
-

Post by OddN »

For å komme til oljepumpa må bakre motorfeste av. Og for å gjøre det lettere å komme til tok jeg også av eksospotta. Så må kjølerøret som går fra den ene toppen til den andre av. Vet ikke om du kommer til dette uten å ta av reimskiva, jeg tok i allefall denne av, og byttet simmering samtidig. Det kjølerøret sitter med unbrakoskruer som er lett å vri runde hvis du ikke har godt verktøy. Jeg monterte en forsterket pumpe, tror den leverer 30% mer mengde, men måtte da modifisere litt både på kjølerør og motorfeste når dette skulle moteres. Den pumpa stikker ca 4mm lengre ut av blokka.
roars
-
-

Re: ALARM OG RØDT LYS. TRANSPORTER PICK-UP, 1989, 2.1 BENSIN

Post by roars »

Transporter-erik wrote:Hei!
Jeg har et eksemplar av VW Transporter, pick-up, 2.1 bensin, 1989 modell. Oljelampen på dasjbordet begynner titt og ofte å blinke, samt det kommer en alarmlignende lyd. Dette gir seg om jeg trykker clutchen helt i bånn og/eller gasser på litt. Det varierer veldig på hvor ofte denne lyden kommer, alt fra nesten sammenhengende til nesten ingenting. Av og til kommer den på i et halvt sekund, før den slår seg av uten at jeg foretar meg noe. Har hørt en del om at dette kan være en feil ved sensoren, og at dette har vært et kjent problem med denne biltypen. Tror dere det er noe i veien med sensoren? Hvis ikke, hva kan være feilen? Oljen er nylig skiftet (det ga seg litt etter vi gjorde det, men lyden er der fortsatt), og oljemengden er også ok. Håper på svar!
Kommer den ved ca 2000 omdreininger ???
Roar Sørnmo
Transporter-erik
-
-

Post by Transporter-erik »

Takk for alle svar!

Ja, kommer ofte på ca 2000 omdreininger. Kommer når jeg har et lavt turtall på et gir, f.eks har den i fjerde når jeg egentlig kunne hatt den i tredje.

Angående du med motorhavariet; vi har tenkt samme tanken her, men vi synes lyden kommer såpass uregelmessig, og det må i så fall være en sensor som er svært ustabil når det gjelder det å varsle.

Håper på flere svar!
Transporter'n

Post by Transporter'n »

sindrehauglum wrote:Motoren må ha olje! Jeg vet ikke hva som kan være årsaken til varsel om dårlig oljetrykk når motoren er kald.
Olje, det har den nok av, så det kan nok ikke være det som er feilen, men evnt noe dårlig kontakt?
roars
-
-

Post by roars »

Transporter-erik wrote:Takk for alle svar!

Ja, kommer ofte på ca 2000 omdreininger. Kommer når jeg har et lavt turtall på et gir, f.eks har den i fjerde når jeg egentlig kunne hatt den i tredje.

Angående du med motorhavariet; vi har tenkt samme tanken her, men vi synes lyden kommer såpass uregelmessig, og det må i så fall være en sensor som er svært ustabil når det gjelder det å varsle.

Håper på flere svar!
Buzzer ja...sjekk denne linken!!!
Men kanskje lurt å kobla på trykkmåler for å være på den sikre siden.

http://194.242.159.246/brickyard/info/dop.htm
Roar Sørnmo
tilstad
-
-

Post by tilstad »

Det er også skrevet noen artikler som viser at uorginalt oljefilter av visse typer kan være forårsakende til dette. Har ikke linken til dette nå, men kan finne den frem om det er interesse for det.

I det store og det hele er saken den at enkelte typer uorginale oljefilter slipper oljen for lett gjennom, og slik forårsaker et falskt lavt oljetrykk der sensoren måler. Mottrykket det orgiginale filteret lager er ikke lenger til stede, og dette er i så måte et ufarlig varsel.

Men da det ikke kan utelukkes at det er en annen feil, bør filteret byttes til et originalt et, for så å sjekk om det hjelper. Dersom det ikke gjør det, må man lete etter andre årsaker.

Dette er det enkleste og billigste alternativet til bytting av deler for å sjekke om noe hjelper. Sensorene koster en god del mer og er en god del mer kronglete å bytte. Så start med filteret.

Hadde denne feilen på en av mine -90 modeller også slik du beskriver, og byttet først sensorene til ingen nytte, for så å finne ut at filteret gjorde susen.
WW
-
-

Post by WW »

Prøvde alle triksene på den forrige motoren, tykkere olje, rett filter, sjekket og byttet sensorer og til slutt hele motoren, trykket var dårlig. Den gamle som jeg kastet, dvs forrige Caravelle gikk også på dynga med dårlig oljetrykk så det kan hende det rett og slett er problemet, det er jo ganske normalt at det hjelper å gi gass så oljepumpa går fortere...
Post Reply