Uoriginal drivstoffpumpe i T3
Uoriginal drivstoffpumpe i T3
Jeg nekter å gi meg, og leter trofast videre etter en ny drivstoffpumpe til min kjære Caravelle.
Nå lurer jeg imidlertid på om det vil fungere med en universalpumpe av noe slags. Leser i Haynes "Gjør-det-selv" at pumpetrykket skal være 2,5 bar med en kapasitet på minimum 60 liter i timen. Når så Biltema har en universalpumpe med 0,27-0,34 bar og maks 130 liter i timen burde denne vel teoretisk passe?
Prisforskjellen mellom Biltemas løsning og en original pumpe er nesten 3000,- kroner ...
Noen som har erfaringer med dette? Eventuelt andre løsninger?
Mvh Dan
Nå lurer jeg imidlertid på om det vil fungere med en universalpumpe av noe slags. Leser i Haynes "Gjør-det-selv" at pumpetrykket skal være 2,5 bar med en kapasitet på minimum 60 liter i timen. Når så Biltema har en universalpumpe med 0,27-0,34 bar og maks 130 liter i timen burde denne vel teoretisk passe?
Prisforskjellen mellom Biltemas løsning og en original pumpe er nesten 3000,- kroner ...
Noen som har erfaringer med dette? Eventuelt andre løsninger?
Mvh Dan
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Ringte Mekonomen og spurte om de kunne ha noe slikt, men nei, det hadde de ikke. Derimot mente han jeg snakket med at de hadde en rimelig Bosch pumpe som kunne passe, men da trengte han delenummeret på den som sitter i (kjøpte en slik i fjor).
Jeg ut og under bilen (velsignet lett å komme til) og begynte å skru. Tenkte for ordens skyld at siden jeg først var der under, kunne jeg måle strømmen, så var det hvertfall gjort. Nåvel, strøm frem til koblingen (jeg har satt på nye koblinger ettersom den gamle var gått i stykker på den ene siden), så jeg ble enda mer overbevist om at det var pumpen.
Når så pumpen var løs, og jeg skulle vri den rundt for å finne nummeret, falt den ene ledningen ut av festet sitt! Det var spenning frem til koblingen, men ikke ut til pumpen. Sitrende av spenning klippet jeg av ledningen og satte på en ny skjøt som jeg for enkelthet skyld bare tredde direkte inn på skruen på pumpen. Den passet akkurat utenpå.
Herre Jemini. Nøkkelen ble dreid rundt og kjære gamle Velle'n min startet. Vi har nå vært ute og tilbakelagt noen kilometer sammen i ren gledesrus, og i morgen skal vi skifte kabelen så det blir ordentlig.
Mange kroner spart, for hadde jeg kjøpt ny pumpe hadde jeg sannsynligvis byttet tilkoblingen uansett. Så, nå gjenstår bare en større lekkasjejobb og nye vinterdekk med stiletthæler (les:pigger).
En lykkelig slutt på en ellers trist historie.
Mvh Dan
Jeg ut og under bilen (velsignet lett å komme til) og begynte å skru. Tenkte for ordens skyld at siden jeg først var der under, kunne jeg måle strømmen, så var det hvertfall gjort. Nåvel, strøm frem til koblingen (jeg har satt på nye koblinger ettersom den gamle var gått i stykker på den ene siden), så jeg ble enda mer overbevist om at det var pumpen.
Når så pumpen var løs, og jeg skulle vri den rundt for å finne nummeret, falt den ene ledningen ut av festet sitt! Det var spenning frem til koblingen, men ikke ut til pumpen. Sitrende av spenning klippet jeg av ledningen og satte på en ny skjøt som jeg for enkelthet skyld bare tredde direkte inn på skruen på pumpen. Den passet akkurat utenpå.
Herre Jemini. Nøkkelen ble dreid rundt og kjære gamle Velle'n min startet. Vi har nå vært ute og tilbakelagt noen kilometer sammen i ren gledesrus, og i morgen skal vi skifte kabelen så det blir ordentlig.
Mange kroner spart, for hadde jeg kjøpt ny pumpe hadde jeg sannsynligvis byttet tilkoblingen uansett. Så, nå gjenstår bare en større lekkasjejobb og nye vinterdekk med stiletthæler (les:pigger).
En lykkelig slutt på en ellers trist historie.
Mvh Dan
Re: Uoriginal drivstoffpumpe i T3
Vil bare understreke for evt andre som leser denne posten at dette overhodet IKKE ville virket. Den lavtrykkspumpen du nevner er til et helt annet type insprøytningssystem, av typen "forgasser", ( TBI, throttle body injection), i motsetning til 1 dyse ved hver insugsport.Dan wrote:....Leser i Haynes "Gjør-det-selv" at pumpetrykket skal være 2,5 bar med en kapasitet på minimum 60 liter i timen. Når så Biltema har en universalpumpe med 0,27-0,34 bar og maks 130 liter i timen burde denne vel teoretisk passe?
Regner med at det er en 112i motor du snakker om her.
Det er en 112i motor vi snakker om her ja.
Nå løste problemet seg imidlertid ved at det var et løst ledningsfeste som var årsaken, men takk for at du faktisk svarte på spørsmålet mitt.
Hvordan vil det være å installere et "engangsbensinfilter" foran pumpen for å spare den for all dritten som kommer fra tanken? (har vært et løst lufterør på selve tanken hvor det kom inn en del sand og veistøv)
Mvh Dan
Nå løste problemet seg imidlertid ved at det var et løst ledningsfeste som var årsaken, men takk for at du faktisk svarte på spørsmålet mitt.
Hvordan vil det være å installere et "engangsbensinfilter" foran pumpen for å spare den for all dritten som kommer fra tanken? (har vært et løst lufterør på selve tanken hvor det kom inn en del sand og veistøv)
Mvh Dan
Har satt på engangsfilter foran pumpen nå. Det fungerer (sålangt) fint. Riktignok var det noe k*keri å få til ettersom røret ut av tanken og inn på pumpen er 12mm mens filteret bare er 9mm.
Skal ned på motorvegen i dag, så får vi se om akselerasjonen er den samme som før. Er litt engstelig for at innstrupingen kan påvirke bensinflyten.
Mvh Dan
Skal ned på motorvegen i dag, så får vi se om akselerasjonen er den samme som før. Er litt engstelig for at innstrupingen kan påvirke bensinflyten.
Mvh Dan
Last edited by Dan on 07 Sep 2006, 13:54, edited 1 time in total.
Fint at dette løste seg. For andre interesserte:Dan wrote:"Ringte Mekonomen og spurte om de kunne ha noe slikt"...
Aktuelle drivstoffpumper fra Mekonomen:
Bensinpumpe / Drivstoff/motor
Artikkel: Drivstoffpumpe
Anm.: universal
Artikkelnr: 14-133000
Info: Elektrisk drivstoffpumpe for 12 V. Pumpen kan erstatte tidligere mekaniske pumper. 8 mm langetilpassning. For bensin og diesel. Kapasitet 100 l/t, Trykk: 0,15 bar, Sugehøyde: 1m, Maks motoreffekt: 60HK
Pris: 850.00 kr
Artikkelnr: 14-133010
Info: Elektrisk drivstoffpumpe for 12 V. Pumpen kan erstatte tidligere mekaniske pumper. 8 mm langetilpassning. For bensin og diesel. Kapasitet 110 l/t, Trykk: 0,20 bar, Sugehøyde: 1m, Maks motoreffekt: 110HK
Pris: 883.70 kr
Artikkelnr: 14-133018
Info: Elektrisk drivstoffpumpe for 12 V. Pumpen kan erstatte tidligere mekaniske pumper. 8 mm langetilpassning. For bensin og diesel. Kapasitet 130 l/t, Trykk: 0,35 bar, Sugehøyde: 1,5m, Maks motoreffekt: 150HK
Pris: 1227.50kr

Men, dersom Haynes boka di stemmer har ingen av disse nok trykk.
Send til geir krøllalfa linnerud dot org
1988 2,1L 112hk Coach
1986 2,1L 112hk Camper prosjekt
1968 Type-3 Notchback prosjekt
1988 2,1L 112hk Coach
1986 2,1L 112hk Camper prosjekt
1968 Type-3 Notchback prosjekt
Gir som regel pulserende trykk også....og da uaktuell.Galder wrote:Fint at dette løste seg. For andre interesserte:Dan wrote:"Ringte Mekonomen og spurte om de kunne ha noe slikt"...
Aktuelle drivstoffpumper fra Mekonomen:
Bensinpumpe / Drivstoff/motor
Artikkel: Drivstoffpumpe
Anm.: universal
Artikkelnr: 14-133000
Info: Elektrisk drivstoffpumpe for 12 V. Pumpen kan erstatte tidligere mekaniske pumper. 8 mm langetilpassning. For bensin og diesel. Kapasitet 100 l/t, Trykk: 0,15 bar, Sugehøyde: 1m, Maks motoreffekt: 60HK
Pris: 850.00 kr
Artikkelnr: 14-133010
Info: Elektrisk drivstoffpumpe for 12 V. Pumpen kan erstatte tidligere mekaniske pumper. 8 mm langetilpassning. For bensin og diesel. Kapasitet 110 l/t, Trykk: 0,20 bar, Sugehøyde: 1m, Maks motoreffekt: 110HK
Pris: 883.70 kr
Artikkelnr: 14-133018
Info: Elektrisk drivstoffpumpe for 12 V. Pumpen kan erstatte tidligere mekaniske pumper. 8 mm langetilpassning. For bensin og diesel. Kapasitet 130 l/t, Trykk: 0,35 bar, Sugehøyde: 1,5m, Maks motoreffekt: 150HK
Pris: 1227.50kr
Men, dersom Haynes boka di stemmer har ingen av disse nok trykk.
Roar Sørnmo