Startproblemer

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
perk
-
-

Startproblemer

Post by perk »

Av og til starter bilen (1.6 TD) veldig treigt (må holde på en stund). Da ryker det noe sinnsykt og det lukter brent. Når den først er i gang, går den som en klokke. Dette skjer som regel når jeg har kjørt en stund og så parkerer en time eller to. Aldri når jeg stopper og starter igjen etter en liten stund (fortsatt god og varm motor), og aldri når bilen er kald (og lampen får lyse seg ferdig).

Kan det være turboen? Eller?

Så lenge lampen ikke lyser, vrir jeg bare om nøkkelen. Bør jeg vente litt fordi om lampen ikke lyser?
Asbjørn Sundal
Uten VW for tiden (kjører Skoda)
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Hjelper ikke å vente hvis lampen ikke lyser. Det betyr at kjølevæsken er fortsatt varm og i teori burde motoren være varm nok til å starte uten gløding. Hvis det ikke skjer er det enten fordi kompresjonen er for dårlig for at dieselen tennes, eller at dieseltilførselen er dårlig f.eks. dyser som lekker. Tipper at det er det siste. Hvis den alltid starter når den er veldig varm er det ingenting i veien med kompresjonen. Få dysene testet eller skift dem hvis du har råd!
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
perk
-
-

Post by perk »

Det som er rart er at den alltid starter greit fra helt kald motor. Da har jeg aldri problemer. Den starter jo når jeg har problemer også, bare treigt og med MASSE røyk.

Men mener at begge gangene jeg har hatt startproblemer i det siste sto bakenden av bilen litt lavere enn forenden (ikke mye). Kan dette ha noe med problemet å gjøre?
Asbjørn Sundal
Onkel reisende Mac

Post by Onkel reisende Mac »

perk wrote:Det som er rart er at den alltid starter greit fra helt kald motor. Da har jeg aldri problemer. Den starter jo når jeg har problemer også, bare treigt og med MASSE røyk.

Men mener at begge gangene jeg har hatt startproblemer i det siste sto bakenden av bilen litt lavere enn forenden (ikke mye). Kan dette ha noe med problemet å gjøre?
Jeg tror du bare har ett glødeproblem.Hadde det vært kompresjonen som var for lav,ville den vært mere tung starta da den var kald en varm
perk
-
-

Post by perk »

virker fornuftig (hadde 3 dårlige plugger i fjor, gadd bare skifte to av dem. Den tredje var så knotete å komme til)

Takk for gode tips
Asbjørn Sundal
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Dårlig komp gir tung start i varm motor, ikke kald. Kald, tykk olje tetter godt for å sikre god komp. det blir verre når metallet utvider seg i varmen og oljen blir tynn!
Hvis glødepluggene var dårlige så vil motoren være tungstartet som kald. Men en kald motor starter greit på 3 plugger, du hører jo at den fyrer kun på 3 sylindere en stund og at det hoster en del røyk. Men du skriver at den starter fint fra kald........
Sjekk dysene!
Andrew Wilder 90198654
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

Andrew wrote:Dårlig komp gir tung start i varm motor, ikke kald. Kald, tykk olje tetter godt for å sikre god komp. det blir verre når metallet utvider seg i varmen og oljen blir tynn!
får ikke dette til å stemme helt andy... har bmw'en på gården her nå... ett helvete å få start på kald og mye enklere når den er varm og kompresjonen på noen av sylindrene var nede i 3.8... det steg til over 6 når motoren ble kald... så jeg er redd du er ute og sykler uten støttehjul...
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Snakker fra egen erfaring med en slitt JX hvor stempelringene hadde såpass åpning at man ikke fikk bygget opp nok komp til å tenne dieselen når den var varm. Den startet overhodet ikke inntil den hadde kjølt seg. Det må jo være et visst trykk i sylinderne før dieselen tenner uten glødehjelp. Men den samme motor startet greit når den var kald og fikk glødehjelp. Forklar den.....
Sikker på at du ikke har et glødeproblem ved kaldmotor?
Andrew Wilder 90198654
perk
-
-

Post by perk »

Andrew wrote:..
Sikker på at du ikke har et glødeproblem ved kaldmotor?
Var det spørsmålet til meg? I såfall er svaret nei. Ingen problem
Asbjørn Sundal
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Nei, spørsmålet var til rapid.
Andrew Wilder 90198654
Onkel reisende Mac

Post by Onkel reisende Mac »

Andrew wrote:Dårlig komp gir tung start i varm motor, ikke kald. Kald, tykk olje tetter godt for å sikre god komp. det blir verre når metallet utvider seg i varmen og oljen blir tynn!
Hvis glødepluggene var dårlige så vil motoren være tungstartet som kald. Men en kald motor starter greit på 3 plugger, du hører jo at den fyrer kun på 3 sylindere en stund og at det hoster en del røyk. Men du skriver at den starter fint fra kald........
Sjekk dysene!
Du har nok litt rett men kopresjonen trykket øker med temperaturen.
Jeg hadde nok sjekket gløderelet og pluggene først
low 91
-
-

Post by low 91 »

Jeg hadde et ganske likt problem for noen måneder tilbake. Oppførte seg temmelig likt.Da var det forbindelses strømpa/kobberskinna mellom glødepluggene som lå svært nær jord,og av og til rørte det under start. Da fikk glødereleet kjørt seg. Det var etterhvert grilla innvendig,og måtte byttes. Justerte litt på forbindelsesstrømpa,og allt ble greitt. Det vart pinade my røyk da ja. :shock:

MVH Eivind.
En t3 om dagen gjør godt for magen !
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Perk - bruker du choke, eller rettere sagt kaldstart når du starter fra halvvarm? Jeg gjør det alltid, motoren starter både fortere og lettere og med mindre røyk.
Andrew Wilder 90198654
perk
-
-

Post by perk »

Andrew wrote:Perk - bruker du choke, eller rettere sagt kaldstart når du starter fra halvvarm? Jeg gjør det alltid, motoren starter både fortere og lettere og med mindre røyk.
Bruker ALLTID choken. Ellers starter den ikke (kun når motoren er helt varm).

Rart. Var akkurat ute opg kjørte. Parkerte en time. Etter det startet den fint. Så stoppet jeg i 10 min. Da var den treg igjen, men ikke veldig treg. Motoren kommer liksom ikke helt i gang. Når den først kommer, er det masse røyk (hvit) med en gang, og så er den fin igjen.
Asbjørn Sundal
Ørjan
-
-
Car: t5 1.9tdi-t3 syncro sperr foran og bak-t3 1.6td-t3
Phone: 97120012

Post by Ørjan »

jeg tror også at det kan være noe med glødingen...

ser på min bil, så er det sånn at visst den har stått en stund
(nesten blitt kald)

Så slår ikke glødingen seg på, som igjen fører til treg start,

Mens glødingen alltid slår seg på når motoren er helt kald

og visst du i tillegg har dårlig komp eller at turbo og andre ting er litt slitt.......
You create your own universe as you go along.
perk
-
-

Post by perk »

Blir litt matt nå. Hvor begynner jeg? Egentlig er jo ikke problemet så stort. Bilen går jo topp når den går. Har kjørt den ca 10000 km siden jkeg kjøpte den i januar. Er dette noe jeg MÅ ta tak i?
Asbjørn Sundal
112wboxer
-
-
Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)

Post by 112wboxer »

hvis det kommer hvit røyk er det jo mulig at toppakningen holder på å ryke..
perk
-
-

Post by perk »

NEEEEEIIIIII :o :o :o :o
Nå bør du være sikker. Ingen skremsler takk. Har ikke nerver til det
Asbjørn Sundal
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

Andrew wrote:Nei, spørsmålet var til rapid.
tvilsomt.. er bensinbil
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Iguana1702

Post by Iguana1702 »

Hei,

eg har samme problemet, når bilen stå ein time er det for varmt og for kaldt ;)

Løsning er ein bryter du kan styre glødeplugger med. Virker fint. Hvis bilen er for kaldt berre slå på bryteren og bilen starter bra.
Post Reply