Ulyd i høyre bakhjul

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
wendor

Ulyd i høyre bakhjul

Post by wendor »

Hei!

Etter lang helgetur hvor jeg bla. har kjørt en del på skogsbilveier har jeg fått en ulyd som høres å komme fra høyre bakhjul. Det begynte først med en litt hvinende lyd som forsvant ganske raskt. Fortsatte derfor turen og merket ingen ting før jeg skulle svinge av hovedveien etter ca. 10 mils kjøring, da hørtes plutselig en skrapende/klikkende lyd. Etter det så har lyden vært der mer eller mindre konstant.
Lyden forandrer seg ikke nevneverdig om en svinger/kjører rett frem, eller motoren er i drift eller ikke.Vil også nevne at den høyre felgen bak er rødbrun av bremsestøv? i motsetning til de andre. Dessuten når jeg tar tak i høyre drivaksel og beveger denne kommer det en klikkende lyd, noe det ikke gjør på den venstre. Hva kan det være??

På forhånd tusen takk for hjelpen!

Hilsen "wendor" :?
91 Caravelle Coach 1,6 TD
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Hjullager feks, men da er det ofte en durelyd i de...men sjekk det opp. Kan jo være ting inni der som ikke er som de skal. OG husk; det skal være litt slakk i bakhjulslager på T3.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
SYNCRO
-
-

Post by SYNCRO »

Det kan jo også være et ødelagt drivaksel-ledd og sprukken gummimuffe.
Eskild Serigstad
Maskiningeniør

2000 Ford Excursion Arctic Truck 315, 7,3 TDI, dailydriveren
wendor

Post by wendor »

Takk for svar.

Ja det må vel være enten hjullager eller drivaksel,må det ikke??

Er desverre ikke voldsomt mekkekyndig, og vet ikke helt om jeg klarer denne jobben selv, er det vanskelig?

Kanskje det er noen på forumet som vet om noen i Vestfold som kunne gjort denne jobben for meg til en grei pris?
91 Caravelle Coach 1,6 TD
Post Reply