Skifte motor eller vannkappepakning?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Dan

Skifte motor eller vannkappepakning?

Post by Dan »

Står nå ved et "veiskille" (hehe, tok du den?) og føler jeg må gjøre noe snarest. Vellen lekker vann som aldri før, og det begynner å bli dyrt med kjøleveske.

Derfor må jeg enten skifte vannkappepakningen eller bytte hele motoren.

Jeg har fått en motor, men den skal visst ha "lavt oljetrykk" (hva nå det betyr), og er redd for at hvis jeg setter den i uten å overhale den først, får jeg en jobb å gjøre senere. Skifter jeg derimot vannkappepakningen vet jeg jo hva jeg har ettersom motoren som sitter i nå ikke bruker olje, og går som en klokke ellers.

Så mitt spørsmål er egentlig; hva anbefales å skifte? Bare pakningen eller hele motoren? Og hva tar kortest tid? Og ikke minst - hva er enklest? Og minst risikofylt?

Mvh Dan
vw

Post by vw »

så lenge den motor`n som sitter i er i bra stand ville jeg ha bytta bare vannkapp. det kan gjøres når motor`n står i. men vær forsiktig når du tar av topp`n. så foringene ikke blir med ut. bytt også resterene pakniger til toppen. dette ville jeg ha gjort.
89 syncro dobbelcab

Member of Team Syncronaut.
112wboxer
-
-
Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)

Post by 112wboxer »

enig der, du vet hva du har..værste jobben er å få av fastrustete skruer
på eksosanlegget men når du har klart det er det rimelig enkelt..
vw

Post by vw »

bare nevener at det lønner seg og sett stemplen på den siden du skal ta av toppen. likt. det vil si halvveis til topp på begge, bruk en gummihammer eller noe lingnene og slå forsiktig på toppen mens du sakte tar den av. Pass godt på at sylinderforingene ikke blir med ut, i følge vw får du ikke dem på plass uten og ta motor`n ut av bilen. (har prøvd, fikk det til når vi var 3 stykker, ikke til og anbefale, rasker og ta ut motor`n hvis uhelle dukker opp og du sitter med sylinderforingene i hånden.)

Lykke til!
89 syncro dobbelcab

Member of Team Syncronaut.
Dan

Post by Dan »

Hvor lang tid må jeg regne på en slik jobb da?

Mvh Dan
sindrehauglum
-
-

Post by sindrehauglum »

Jeg er ikke mekanikker og gjorde dette for første gang for et par uker siden. Jeg var nøye med alt og brukte 5 kvelder. Dette var bare på ene siden. Jobben gjøres mye kjappere av erfarne vil jeg tro.

Når jeg tenker tilbake synest jeg deter rart at det gikk så lang tid. men jeg plundret litt med eksos, rengjøring av kjølesystem og demontering av servo rør (rørene mone er det blitt hull i, har ikke noe med vannkappen og gjøre)

Jeg startet en tråd som du sikkert har lest, den kan være til hjelp:

http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?t=7697

Bilder finner du her:
http://foto.vg.no/show_album.php?aid=1265645

Lykke til!
sindrehauglum[a]gmail.com
Syncronaut som skrur mye (ufrivillig)
- ønsker å kjøpe girkasse og diff m/sperr T3
Dan

Post by Dan »

Hvor mange timer pr kveld brukte du da?

Mvh Dan
sindrehauglum
-
-

Post by sindrehauglum »

Dan wrote:Hvor mange timer pr kveld brukte du da?
Ikke lett å si, ca 2-3 timer hver kveld. Men du vet hvordan det er: når en ikke er timebetalt så fyker timene fort.
Dan

Post by Dan »

Ok

En god dags jobb med andre ord ...

Mvh Dan
WW
-
-

Post by WW »

Motoren du fikk har oljetrykk om du sørger for å holde turtallet oppe.
Det er mulig at det holder bare å fikse oljepumpa for å få en motor som holder en stund.
Det kan kanskje lønne seg å sjekke sensorene for det tror jeg aldri jeg gjorde før jeg tok den ut da den fikk samme symptomene som den gamle vellen jeg kasta og jeg fant en å bytte med så orket jeg ikke "fikle" (sjekket sensorene på en av de 2 jeg har mistet trykket på men husker ikke hvilken lengre)

Lykke til ;)
Dan

Post by Dan »

Hei du og takk for sist.

Jeg har tenkt en del frem og tilbake her, og har vel sånn halvveis kommet frem til at det beste for meg er å kanskje skaffe meg en bedre bil (med mindre rust) utpå vårparten.

Derfor lurer jeg på om jeg midlertidig skal fikse den motoren som sitter i, og heller la den jeg fikk av deg stå på benk i vinter slik at jeg kan gi den en ordentlig overhaling i fred og ro.

Sannsynligheten for å finne en billig og karosserimessig bra bil uten motor er større enn å finne en med begge deler (både godt karosseri og en god motor)

Dette er ren taktisk tenking, og jeg vet med sikkerhet at det er vannkappepakningen som er gått, så jeg tror sjansene for å få en ubehagelig "overraskelse" senere i vinter er mindre ved å bytte den nå enn hele motoren selv om det later til å være noe mere jobb.

Og så har jeg selvfølgelig en fin motor til neste år ...

Mvh Dan
WW
-
-

Post by WW »

Takk for sist ja. Det er nok ingen dum ide men det begynner å bli langt mellom gode karosserier :-)
Dan

Post by Dan »

Da var det klart for vinterens store prosjekt. Garasjen er ryddet og varmeapparatene slått på. Spørsmålet nå er;

hva trenger jeg egentlig?

At jeg trenger vannkappepakningen har jeg forstått, og det samme med kjøleveske. Men trenger jeg noe mer? Pakninger mot eksosanlegg etc?

Mulig jeg ber om å få det inn med teskjeer her, men det er best slik. Med alle disse fridagene er det tris å stå og oppdage jeg mangler noe småtteri jeg ikke kan få tak i før midten av januar ...

Mvh Dan
sindrehauglum
-
-

Post by sindrehauglum »

Mye info i denne tråden:
http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php ... highlight=

Du finner en liste over deler du trenger blant annet.

Det er visst nok billigere å kjøpe pakningssett for vannkappepakningbytte enn å kjøpe delene hver for seg.
Dan

Post by Dan »

Har lest den tråden utallige ganger, men som du selv skriver har du skiftet flere deler enn nødvendig, og det hadde jeg tenkt å unngå...

Mvh Dan
sindrehauglum
-
-

Post by sindrehauglum »

Dan wrote:Har lest den tråden utallige ganger, men som du selv skriver har du skiftet flere deler enn nødvendig, og det hadde jeg tenkt å unngå...

Mvh Dan
Ja det stemmer at jeg kanskje byttet mer enn strengt tatt nødvendig.

Du kan trolig droppe:
- ny pakning til innsug, topplokksdeksel og eksos. 160 kr spart
- justeringsskruer vippearm. 367 kr spart
- Sylinderforing-ring (stål) 136 kr spart
112wboxer
-
-
Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)

Post by 112wboxer »

du trenger nye vannkappepakninger,men har selv brukt opp igjen disse pakninger flere ganger fordi det ikke har vært lekkasje her men siden du
har såpass mye lekkasje fra disse regner jeg med at toppene/pakningene er ganske angrepet av korrosjon..men dette vil du se når disse er demontert, du vil også trenge nye pakninger oppe på sylinderene(grønne), stålringene inne i toppene har jeg selv brukt å slipe litt med slipepasta på begge sider ved hjelp av en løs sylinderforing(frem og tilbake inne i toppen)slik at disse blir matt/ru, det samme med toppen av sylinderene som står i blokken..matte litt med 240slipepapir, dette for å forhindre at kompresjon
skal lekke inn i kjølevannet, ellers trenger du gjerne nye eksospakninger ved toppene og nede ved samlegrenrøret
Post Reply