Lav pipe lyd ved > 2k rpm i 5gir.

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
p0ker
Car: Transport 2.5TDI 4Motion

Lav pipe lyd ved > 2k rpm i 5gir.

Post by p0ker »

Hei,

Jeg har oppdaget et merkelig problemet. Hadde en liten tur ned til sørlandet fra hovedstaden her før helga, da jeg kom halveis la jeg merke til at bilen gir fra seg en pipe lyd, akkurat som en fløyte. (Eller som når viden blåser i hull og kviner). Det som var det merkelig er at det kun skjer når jeg trykker inn gasspedalen, dvs at jeg drar bil med motoren. Slipper jeg gasspedalen eller trykker in clutchen forsvinner lyden. Og Lyd kommer heller ikke før 5. gir over 2k RPM. Lyden blir også værre og værre jo høre RPM jeg får. Har også hørt vis jeg presser den i 4.gir når den nærmer seg 4k rpm. (Sjelden jeg ligger i det området i 4. gir.)....

Ringte fatter'n som har noen kontakter på et verksted nede arendal, de mente at lyden kunne komme av litt forskjellige ting, blandt annet, vifte reim, lite olje, lite kjølevann...... Jeg var i danmark den helga så jeg lot fatter'n ta en titt på den. Han mente at viftereima var helt ødelagt, og den lagde skikkelig lyd når han skulle prøve bilen, så han skifte den.

Flott tenkte jeg, og satt meg i bilen på søndag kveld. Kjørte 200km og så begynte lyd igjen. (Kan ha noe med det ikke blir 100km/t grense før jeg nærmere meg Oslo).

La meg under bilen i går, og tittet på vifte reima igjen, den var litt slakk så strammet den opp og håpte på at det var den igjen. Men da jeg skulle ta den for en test tur, var den like ille. Virker som det bare bli værre og værre nå.

Hørt noen små rykter om at det kan være dynamo....

En annen ting, den skruen du bruker for å stramme reima har to skrurer, en til å feste alt og en til å stramme den (sånn med tagger), og den jeg feste med, virket det som jeg kunne skru evig, det var god å stram da jeg ga meg, men kunne nok forsette å skru litt, akkurat som når gjengene er gåend.

Alle tips taes gjerne i mot.
Tom Bringsvor
-
-
Car: T5, 2007, TDI, Lang

Post by Tom Bringsvor »

Hmm.
Bare en tanke, utløslageret?
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
StaaleB
-
-

Post by StaaleB »

Ikke for å skremme, men da 5. gearet havarerte på min hadde det vært en tilsvarende lyd der i noen måneder først. Sjekk i hvert fall at det er olje på gearkassa for sikkerhets skyld.
Ståle Bekkelien
Eks: 2000 mod. Caravelle TDI Syncro, Buss nr 5, 1995 mod. Caravelle 2.4 Syncro, Buss nr 1.
wirre
-
-

Post by wirre »

Hvis du tror det er dynamo, kan du jo ta av reima og prøve å kjøre en LITEN tur.
Martin

Den gule fare :)
p0ker

Post by p0ker »

Tom Bringsvor wrote:Hmm.
Bare en tanke, utløslageret?
Og det er?
StaaleB wrote:Ikke for å skremme, men da 5. gearet havarerte på min hadde det vært en tilsvarende lyd der i noen måneder først. Sjekk i hvert fall at det er olje på gearkassa for sikkerhets skyld.
I og med lyden er der når jeg har den i 4. gir og høyt rpm, så lever jeg i håpet om at det ikke er giret... Men har gearkassa egen olje tank? hvor skulle så den ligge???
wirre wrote:Hvis du tror det er dynamo, kan du jo ta av reima og prøve å kjøre en LITEN tur.
Ingen dum idè, lurer på om jeg skal teste dette i løpet av helga, har en litt hektisk helg, men hvis ikke så skal jeg ihvertfall få teste det i løpet av neste uke.
Peders

Post by Peders »

Vist vannpumpa er på samme reim ville eg ikkje kjørt så veldig langt, husker ikkje i farten hvordan det er på disse bilene.
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Peders wrote:Vist vannpumpa er på samme reim ville eg ikkje kjørt så veldig langt, husker ikkje i farten hvordan det er på disse bilene.
Han har visst en 2,4 diesel, og da er vannpumpa drevet av registerreima.
"Viftereima" driver dynamo, servopumpe og evt. kompressor hvis aircondition.
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
wirre
-
-

Post by wirre »

På en AAB så er dynamo reima "dynamoreima" er egen servoreim. Vet ikke hvordan det er med klima, men hvem har 2.4D med klima? Har ikke den nok med å få hjulene til å gå rundt :lol:
Martin

p0ker

Post by p0ker »

Ikke mye klima i denne bilen gitt, som nevnt, tror 2.4D har nok med å få hjula til å gå rundt.....

Ble vi enig om at det kun er dynamoen (og servo, hvem trenger vel det) så går på den vifta og at reg. reima tar resten? :P

Er snakk om å kjøre den ned på hovedveien, presse den opp i over 2k rpm i 5. gir, så ser jeg fort om den gir lyd eller ikke...
wirre
-
-

Post by wirre »

er kun dynamo på den da!
Martin

VWegard
-
-

Post by VWegard »

wirre wrote:er kun dynamo på den da!
Og servopumpe!!!!! :wink:

T4 er ikke levert uten servo i Norge såvidt jeg husker.
De få utgavene uten servo solgte VW billig til det Ukrainske kvinnelandslaget i traktorvelting.
:lol:
Mvh
Vegard Sørensen
p0ker

Post by p0ker »

Da har jeg teste uten dynomo reima, og gjett hva... Ikke en lyd...
Mistet jo turtellere når jeg tok vekk reima, og batteri lampa lyste konstant, men det er da ikke så farlig.. Fikk presset bilen opp i 110km/t, i 5. gir, noen som skal tilsvare langt over 2500rpm.....

Så nå har vet jeg ihvertfall hvor problemet ligger, men når jeg skulle skru på reima igjen, komme jeg over noe pussig.

Skruen som du bruker til å stramme opp reima og feste den (Den som er montert på dynamo), er helt ødelagt.

Image

De taggen som er på den store skruen, som brukes til å stramme om dynamoen er slitt i stykker. Flere av taggen er nesten vekke.......

Hvor kan jeg få tak i en slik skrue? Må jeg på original VW forhandler? eller kan en slik skrue bli kjøpt overalt?

Kan det være at det er rett og slett reima som ikke er stram nok, eller er det dynamoen som har tatt kvelden.

Planen min er nå ihvertfall å få tak i ny skru, skru den skikkelig stram, og funkerer ikke dette, så satse på et dynamo skifte.

(Ps, kan det være at dynamoen min er gående pågrunn av at jeg har satt inn et ekstra batteri? http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?t=7726)

Ps 2, hvor mye koster en ny dynamo, eventuelt hvor kan man få tak i en brukt enn?
wirre
-
-

Post by wirre »

stramme skruen min er også gåen, men det er jo ikke noe vits å kjøpe ny syns nå jeg..er jo bare å ta med seg brekkhjernet eller annen passende "artikkel" til å bende dynamoen på plass med... Når det gjelder dynamo, er det å få kjøpt rep sett til denne. Koster vel 1-200 kr hos møller (ikke lagervare i norge) Hvis ikke krona di er nedslitt da...Du hører jo/merker hvis lagrene i dynamoen er utslitt, nå som reima er av! Kan jo være bøster/regulator som lager lyden også (2x8mm skruer)...Kan jo ta ut denne også å kjøre en tur (Med reima på vell å merke!)
Martin

p0ker

Post by p0ker »

Klar for en innsats gikk jeg ned i stad for å skru på plass skruen, og bruke diverese artikler for å sette dynamoen i spenn for å få strammet reima, alt var flott helt til jeg skulle til å stramme 13mm skru som fester hele skiten.... jøss og jeg skvatt da den knakk.... fikk heldigvis skrudd den ut på andre siden med en tang, men nå sitter jeg med en knekt skrue, og trenger ihvertfall en ny skrue.

Nå som reima var av, tok jeg tipset, nevnt lengre opp her, om å sjekk skiva som henger på dynamoen som reima blir feste på. Når jeg gir den et spinn, høres det ingen ting, og ved første øyekast virker alt normalt. Når jeg tar en titt på skiven, når den spinner, ser den ut som en gammel sykkelhjul, som har fått seg et slag, den vagler med kanskje en 3-5mm. I takt med at den spinner. Når jeg tar tak i skiven og sjekker om den er løs, kan jeg vrikke den litt frem og tilbake, og den lager en slags klikke lyd inni dynamoen.........

Ser stygt ut som den kan være dynamoen som er roten til alt ondt her gitt..
Store spørsmålet, hvor mye koster en ny dynamo? Er det mulig å få tak i brukt? eventuelt hvor? Og hvor stor jobb er det å skifte den selv? (siste spm; kan da ikke være så vanskelig, så sant du har litt verktøy.)
Tom E. Tøff

Post by Tom E. Tøff »

batterielektro i Arendal kan overhale den gamle, dynamoen. de har også nye reimskiver. Kjører selv med 2,4d med T2 dynamo som jeg borra et større hull til den øverte festebolten i, bytta over reimhjulet og la på en bredere reim (13X 1100) tror jeg det var, orginalt 12,5X1120
Livet er ikke for amatører.
Tom E. Tøff

Post by Tom E. Tøff »

Glemte: Strammebolten kan du bare glemme, fungerer heller dårlig. Brekkjern er tingen. Bytter du dynamo, må du ha en ny med uttak til turteller på diselmodellene (tror det er merket K eller H).
Livet er ikke for amatører.
p0ker

Post by p0ker »

Tom E. Tøff wrote:Glemte: Strammebolten kan du bare glemme, fungerer heller dårlig. Brekkjern er tingen. Bytter du dynamo, må du ha en ny med uttak til turteller på diselmodellene (tror det er merket K eller H).
Kan nok stemme, turtelleren forsvant da jeg kjørte uten vifte reima på nemelig......

Finnes det steder i Oslo, sånn bilopphøggeri, som jeg kan gå å se om de har en T4 jeg kan pille av en dynamo på?

Venter også på pris på en dynamo, hvis noen sitter på slikt info....
prinsatle
-
-
Phone: Ni 5 87 10 10

Post by prinsatle »

var på stokkstad i forrige uke og da var en T4 2.4 diesel på vei inn døra der. er du heldig så er dynamo der ennå
på fire hjul i svinga
VIF
en by et lag
atle
wirre
-
-

Post by wirre »

Det er ikke vanskelig å bytte dynamo nei! Liker du å skru, kan du jo også kjøpe repsettet, men da hadde jeg sjekka at ikke kransen på dynamoen er helt utslitt!
Martin

p0ker

Post by p0ker »

Fikk tak i skru og bruke "en artikkel" til å få strammet opp reima skikkelig, og joda den j*** biper enda.... så nå er jeg på jakt etter ny dynamo... Må bare få leste av nr på dynamo sånn at jeg vet hva jeg leter etter....

Noen som vet hvor det står, og hvordan man dekoder dette?
Eller er det ganske selv forklarende?
wirre
-
-

Post by wirre »

sjekk her: http://www.bruktbildeler.com/2002/bilde ... s=Resultat
Finn en med samme årsmodell og motorkode. (AAB hvis 2.4D før 96') Husk at det er skille på reimtype i 93/94..
Martin

p0ker

Post by p0ker »

Dårlig med dynamo tll en VW Caravelle 2.4D -91 modell da.....

På type i vognkortet står det: 70XOC-3,
Er dette noe jeg må ta hensyn til, eller holder det å finne en 2.4D 91 modell?

*snufs*
VWegard
-
-

Post by VWegard »

wirre wrote:sjekk her:
Husk at det er skille på reimtype i 93/94..
Det trodde jeg også på, inntil jeg så en -95 modell kliss lik min egen i går, men med helt andre remoppsett på motoren.
Min -95 med selvstrammer og multirem(og fjærspennrulle på registerreima) er produsert i februar -95 og denne andre med kilerem og justerskrue som avbildet tidligere i tråden (og vannpumpe som registerremjustering) var nok produsert senhøsten 94 som 95-modell.
Begge bilene har AAB-motor og chassisnr. med S = 1995 modell.

Slå inn reg.nr. på sidene til Mekonomen, så ser du skillene på de ulike reimene(og dynamoalternativene, men her er ikke ch.nr. oppgitt).
Mvh
Vegard Sørensen
p0ker

Post by p0ker »

*Vekke liv i gammel tråd*

Var skikkelig innstilt på at det var dynamo, men så koblet jeg den ut en sist gang, for å være helt sikker at bilen ikke ga lyd når den var koblet av, men neida... der var lyden, selv om dynamoen var koblet av..

Til slutt ga jeg opp, og tenkte, ja ja, får vel bare leve med det....

Men så etter en lang tur igjen, merket jeg plutselig at av og til så hadde jeg problemer med å få den i gir... spesielt 5. 3. og 1. .... da begynte ordet "clutch" å surre rundt i huet mitt... men levde i håpet..

men så skulle jeg på nyttårstur nå sist uke... lå å cruiset i 5.gir og hørte på fin summing av beep lyd fra kassa mi.... og så finner den plutselig ut at, nei, det vil ikke jeg, og den hopper ut av gir.... dette har den gjort godt over 10 ganger de siste to turene.............

Noen som kan si meg enig at biip lyden og hopping ut av gir har med en og samme sak, og at det er clutch som må byttes????+
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Post by t21500 »

synkroniseringsringer i kassa, eller noe slikt? Dårlig chlutch skal du merke hvis du setter den i 5. gir når du står stille og slipper chlutchen ut. Slurer den før den kveles er den nok slitt.....
Post Reply