Drivaksel som løsner. 2,4 Ikke syncro

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Tom E. Tøff

Drivaksel som løsner. 2,4 Ikke syncro

Post by Tom E. Tøff »

Her om dagen hørte jeg en hvisle/skrapelyd fra venstre side foran, regna med det var bremsene som var full av dritt. Men.. så kom bankingen, dette høres dyrt ut tenkte jeg og kjørte gobilen opp på bukker.

Har bytta motor for 4000km siden, og sjekka derfor drivakselen først.

Joda, her manglet en bolt, en var løs og "øret" var knøvla. Banna litt og fant frem 2 nye bolter og et øre og skrudde inn. Rart at disse skulle løsne, da jeg vet at disse ble trukket til som f.

Spørsmål: Må det brukes lock tite på disse eller.......

Videre ble jeg veldig glad da jeg lå under bilen og oppdaget at diselfilteret fra Biltema dryppet ned i mitt øre, så nå hører jeg f. meg det kjærringa gnåler om.

Spørsmål: Er biltema filtrene bra eller? virker jo rimelig ok å se til. 8)

Oljefilter fra biltema er jo noe av det verste som finnes. På MB 190E
manglet jeg masse oljetrykk. Bytta til orginalt alt vel.
Livet er ikke for amatører.
Espen
-
-
Phone: 95216652

Post by Espen »

Har aldri brukt locktite på drivaksler, men de må strammes skikkelig til. Kjøpte meg et sett med "bits" til skrallesettet på biltema, og når jeg fikk trekt til skikkelig med de så sitter de som bare det...
Espen

roars
-
-

Re: Drivaksel som løsner. 2,4 Ikke syncro

Post by roars »

Har sett i flere verkstedhåndbøker at det anbefales loctite på selve splines delen av akslingene.
VIlle brukt det på mutteren også jeg.
Roar Sørnmo
vidar_78
-
-
Car: 2012 VW Caravelle T5b 2.0 TDI 114hk

Re: Drivaksel som løsner. 2,4 Ikke syncro

Post by vidar_78 »

Tom E. Tøff wrote:Her om dagen hørte jeg en hvisle/skrapelyd fra venstre side foran, regna med det var bremsene som var full av dritt. Men.. så kom bankingen, dette høres dyrt ut tenkte jeg og kjørte gobilen opp på bukker.

Har bytta motor for 4000km siden, og sjekka derfor drivakselen først.

Joda, her manglet en bolt, en var løs og "øret" var knøvla. Banna litt og fant frem 2 nye bolter og et øre og skrudde inn. Rart at disse skulle løsne, da jeg vet at disse ble trukket til som f.
Hvordan gikk dette, ordnet det seg?
Jeg har fått problemer med drivakselen nå, se innlegget "drivtrøbbel", og lurer på hvor disse boltene og "øret" sitter hen?
Bilen min går hverken fremover eller bakover, og jeg mistenker noe lignende...

Vidar
Vidar Øverås
Nyjord-vegen 48
2012 Caravelle 2.0 TDI 114HK
Tom E. Tøff

Post by Tom E. Tøff »

Bytta 2 bolter og et øre og har nå kjørt 70 mil uten trøbbel. Dro til boltene skikkelig. Mulig jeg hadde dratt til for lite i utgangspunktet....
Livet er ikke for amatører.
Post Reply