Hvordan bedre kaldstart på en diesel?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
tilstad
-
-

Hvordan bedre kaldstart på en diesel?

Post by tilstad »

Ja, nå er jo vinteren kommet, og min T3 med SUGE diesel, er ikke den letteste å starte når det er kaldt. Nå er dette min første diesel bil, så lurte bare på litt sånne generelle tips.

Forøvrig starter bilen lett om motoren er varm, eller jeg først har kjørt den ett minutt eller to. Men kald, ja da må det glødes mange ganger, og det kan ta relativt lang tid. Siden gradestokken ikke har krøpet skikkelig nedover enda, så er jeg litt skeptisk til om det i det hele tatt er mulig å få startet den om det blitt -10 og nedover. Tenkte derfor å være litt føre var, og se om jeg kan bedre dette litt allerede nå.

Generelt så tror jeg nok det meste fungerer som det skal, foruten generell slitasje etter 180 000 km. Den har ikke motorvarmer, og står utendørs. Nå er det 2 batterier, så litt kjinning tåler den jo, men selvfølgelig ikke ubegrenset.

Hva med parafin i dieselen... hvor mye hjelper egentlig dette? Og hvor mye skal man ha i?

Er startgass noe som evt kan brukes på en diesel?

Finnes det noen generelle ting som bør sjekkes/byttes/ gis service på en diesel som bedrer kaldstart?

Ja, har ikke fler sprøsmål, men har du noen andre tips, skrik ut. :-)
Bjørnar
-
-
Car: Div type 2

Post by Bjørnar »

Du kan jo kontrolere glødepluggene om de fungerer som de skal, eller kanskje også bytte de hvis du er usikker på når de ble byttet sist. Sjekk også den strømførende "kobberremsa" som forbinder glødepluggene og ledningen som er tilkoblet denne er ok. Tror jeg ville startet med det...
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Glødeplugger som er i orden kreves. Disse skal trekke ca 10 A pr stykk, så om du har et instrument som kan måle DCA (likestrøm) så kan du jo måle tilførselen. Riktig timet dieselpumpe. Du har jo også en kaldstarthendel på diesel, denne forskyver innsprøytningstidspunktet for pumpa. Funker denne? Ellers blir det jo å skaffe seg en motor som ikke er så slitt, hvor mye olje bruker du på mila egentlig? Ble jo svimmel av å ligge bak deg på Tinn :lol:
Og hold deg unna startgass, du vil ikke ha en motor som er avhengig av det.
tilstad
-
-

Post by tilstad »

Vel, mye olje bruter den ikke, har bare etterfyllt 1 liter siden i mai. Men den bruker jo enda mindre diesel, har bare fylt 2 ganger dette halvåret. :lol:

Den hendelen er innkoblet og drar i en spak på dieselpumpa, men kan ikke si jeg merker noen nevneverdig forskjell på hverken start eller gange. Det eneste er at rykingen reduseres en god del før motoren har blitt skikkelig varm. Og som jeg nok ikke hadde dratt ut på Tinn... hehe

Tror nok instillingen på dieselpumpa kan være litt feil ja.. Men det virker nå som at glødepluggene ihvertfall fungerer, for uten er den jo komplett umulig å starte. Men hvor godt, det er vanskelig å si.
oyvinla
-
-

Post by oyvinla »

kan være litt dårlig komp. da sliter man med kaldstart
Øyvin Lanner med orange multivan syncro 1,9tdk intercooler decoupler og 74 T2b
johan

Post by johan »

Hadde i si tid en 1,6d med sliten dieselpumpe. Den var ordentlig vrang å starte kald. Når en trillstarta gikk alt imidlertid meget bedre, sjøl kald. Den hadde vel behov for litt høgere turtall for å lage tilstrekkelig trykk. På varm motor var likevel alt sol og glede.
Så om glødepluggene er greie, kan pumpa være neste på sjekklista.
Folkevogn er laga for folk
Coach td , arkivert under "deler"
Caravelle C
T4 kombi
Corolla '79 mod
...Og etpar gamle Zetorer
roars
-
-

Post by roars »

Har hatt flere passater med både 1,5/1,6 sugedizler...etterhvert har kompet begynne å svikte, OG mange ganger for trange ventiler.
ELLERS i bra form, starta lett på -20 uten varmer.
Har skifta ventilstyringer på mange, stort sett eksos.
De blir slitte, og ventilen danser på setet, blir ikke mye tett.
MEN drar startern fort nok ? det har jo vært det første da ?
Roar Sørnmo
kjell

Post by kjell »

prøv med nye glødepluggar ja - snakkat av erfaring. Kjøpte på biltema - desse er litt lengre enn originale - men det gjekk greit når eg kappa av litt av gjengtoppen på den eine pluggen. Elles er det skrallenøkkel og små damehender som skal til. Sette av ei kveldsykt - så er det gjort.
Kjell Arve Bjørnestad
90 15 44 89
kjell

Post by kjell »

prøv med nye glødepluggar ja - snakkar av erfaring. Kjøpte på biltema - desse er litt lengre enn originale - men det gjekk greit når eg kappa av litt av gjengtoppen på den eine pluggen. Elles er det skrallenøkkel og små damehender som skal til. Sette av ei kveldsykt - så er det gjort.
Kjell Arve Bjørnestad
90 15 44 89
kjell

Post by kjell »

prøv med nye glødepluggar ja - snakkar av erfaring. Kjøpte på biltema - desse er litt lengre enn originale - men det gjekk greit når eg kappa av litt av gjengtoppen på den eine pluggen. Elles er det skrallenøkkel og små damehender som skal til. Sett av ei kveldsykt - så er det gjort.
Kjell Arve Bjørnestad
90 15 44 89
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Apropos glødeplugger: det er ikke nok å sjekke med ohmmeter om at de trekker strøm. Jeg skiftet 2 i går (de ryker gjerne ved første frostnatt!) og det tok en time. Jeg fjerner diesel ledningener når jeg gjør det for å komme lettere til, setter dem tilbake igjen med litt 'copper-ease' slik at de blir letter å fjerne neste gang. Den ene var helt gåen, men den andre trakk strøm, men altfor lite. Det skal være temmelig lite motstand i disse for å trekke 10A. Den ene målte jeg til 500 ohm, og da blir den ikke varm nok til å fungere. Sjekk samtlige med ohmmeter for faktisk motstand, ikke bare for 'connection'.
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
StaaleB
-
-

Post by StaaleB »

tilstad wrote: Men den bruker jo enda mindre diesel, har bare fylt 2 ganger dette halvåret. :lol:
Det kan jo være behov for en drenering av tanken for å få ut evt. kondens.
tilstad wrote:
Finnes det noen generelle ting som bør sjekkes/byttes/ gis service på en diesel som bedrer kaldstart?
Drenering eller skifte av dieselfilter kan være lurt. Ikke bare for kaldstarten, men generelt.
Ståle Bekkelien
Eks: 2000 mod. Caravelle TDI Syncro, Buss nr 5, 1995 mod. Caravelle 2.4 Syncro, Buss nr 1.
Post Reply