carawellen døde totalt her og nå står den død på gårdsplassen!
Har hatt trøbbel med gløderele lenge men nå skjedde alt på en gang.... først begynte røde kjølevann lampa og blinke..så gikk tempmåleren opp på 110 / 120 grader uten at den kokte det var bare instrumenter som gikk amokk! så begynte glødelampa osv å lyse jeg gjorde som jeg pleide..... tuppa i dasbordet under ved sikringene og da døde den...... tuppa en gang til mens den rullet og da startet den igjen....... så kjørte jeg 10 min så ble alt dødt og fikk den ikke i gang igjen, nå går ikke starteren og jeg lurer på kan gløderele fororsake så mye forskjellig???
er det vanlig med dårlig kontakt i sikringboksen for jeg har opplevd at det skjer ting når jeg drar litt i ledningene bak der
Last edited by jarleab on 01 Jan 2007, 13:03, edited 1 time in total.
Et velkjent problem med VW generelt er at bakstykke på tenningslåden gir opp (tror den har delenummer 6N0 905 865) mener jeg betalte ca 250,- til transporteren, skiftet på en Seat for litt siden og den kostet 350,-
Enklest er og ta av rattet og trekke av låse-kassen, men har benyttet en liten + bits og nebbtang for og skru ut og i den lille låse skruen.
ok, hørtes lurt ut men det virket så rart med alle lampene......... har vært borti vw og tenningslåser før ja........ at den hadde dødd, eller ikke ville starte osv men at den døde i 100 km/t og alt som skjedde på engang er så rart
det at lampene er mongo kan være dårlige loddepunkter bak på instrumentene dine... du børr sjekke alle loddepunktene der.
det sitter en liten spenningsregulator bak på instrumentet, der bruker det å bli dårlig kontakt.
el del tenningslås er lettest å bytte med en vinkel stjernetrekker og en lang tynn stjernetrekker. da er det gjort på noen minutter uten å ta av rattet og andre deler.
ja jeg vet at instrumentene har vært "mongo" men de har alltid vist mindre...... aldri over på noen måte...
og som sagt er det mere nærliggende om det skulle være gløderele da det også sto brekklampe (rød) etter jeg tok ut nøkkel?????? og når jeg tok ut gløderele slukket den .... desuten må det være evnt en feil med det elektriske da det skjedde mye da jeg ristet litt i ledningene bak sikringene, noen som vet om noe svakhet her?? eller er det bare gløderele??? om innstrumentene viser helt på trynet burde vel vertfall bilen gå?? hadde den bare vært død av fks starter som var gåen e.l så er jo feilen innlysende og at tenningslåsen er gåen er jo rart i.o.m bilen stanset i fart????
Jeg vet ikke om den finnes i bilen din. En Polo jeg skrudd på lyste opp varsels lampene som den selv ville. Lav olje trykk, ingen lading, for høy temperatur....alle kombinasjoner som finnes.
Det viste seg å være en diode som er skrudd fast på printkortet til speedometeret.
når jeg sa sparket så var det løst...... fant ingen strøm fra tenningsbakstykke til startern så feilen er nok vertfall der men at den døde med det er en gåte........ så nå bytter jeg tenningsbakstykke + gløderele så får vi se..........
i dag kjøpte jeg nytt bakstykke på tenningslåsen og det hjalp ikke, prøvde å tjuvstarte med skrutrekker på starteren og den dro ikke rundt eller tegn til liv............er detta mulig a???? og ja det er strøm på batteri
ikke sant ganske merkelig om startern ikke vil mere etter at carawelledritten stoppet på landeveien i fart - skjønner ikke bæret jeg vertfall og hvis glødereleet er ferdig i tillegg så er jeg mektig imponert
altså: det kommer ikke strøm fra baksia av tenninga til startern når man vrir nøkkel helt i startposisjon og det går ikke an å tjuvkoble på starteren med skrutrekker :
t21500 wrote:Er det ikke en hovedsikring inne ved batteriet en plass da, på innerskjermen eller der omkring, som har røket...?
Er det ikke 2 stk? 1 gløde og 1 vifte sikring som sitter der?
Nå er ikke jeg noen ekspert på starter, men jeg regner med det er noe sånt som 2 eller 3 ledninger inn på den. 1 stor rød +12V som skal komme direkte fra batteriet. Denne er det vel ALTID +12V på har jeg skjønt. så er det aventuelt(denne er jeg usikker på) en tykk jordings ledning, men man skulle tro jord fra gods var bra nok. + en tynnere ledning til innslaget, som kommer med puls når bilen skal starte.) Hvis jeg ikke tar helt feil da, så har du 2 muligheter 1: Defekt starter 2: Defekt 12v forbindelse til starter.. Noe du kan konstantere rimelig enkelt med en prøvelampe på den tykke +12v kabelen! Det kan jo også være jordinga di som er kava røti, men da burde det ha skjedd litt!
Alle sikringer er hele og det står + på starter skal sjekke jording men det er vel jordet til blokka.......men i.o.m den bare døde i fart så er detta så rart....... skal prøve med å bytte gløderele også for dette er merkelig
Trodde vel egentlig dieselen gikk uansett når den først var i gang men nope.... hadde det vært fks jordingsfeil eller + som fikk dårlig kontakt ville den vel ikke bare dø i 100 kmt ????
moderne dieselmotorer har vel en eller annen slags magnetventil som kutter drivstofftilførselen. Denne må ha strøm, antagelig fra tenninga. Men hvor denne ligger/står aner jeg ikke. Kan jo være denne som er problemet?
t21500 wrote:moderne dieselmotorer har vel en eller annen slags magnetventil som kutter drivstofftilførselen. Denne må ha strøm, antagelig fra tenninga. Men hvor denne ligger/står aner jeg ikke. Kan jo være denne som er problemet?
det skal jeg titte på men, starter skulle vel strengt tatt gått rundt
detta er virkelig rart nå har bilen stått siden rett før jul og jeg kommer ikke på noe nytt :
t21500 wrote:moderne dieselmotorer har vel en eller annen slags magnetventil som kutter drivstofftilførselen. Denne må ha strøm, antagelig fra tenninga. Men hvor denne ligger/står aner jeg ikke. Kan jo være denne som er problemet?
det skal jeg titte på men, starter skulle vel strengt tatt gått rundt
detta er virkelig rart nå har bilen stått siden rett før jul og jeg kommer ikke på noe nytt :
Magnetventilen sitter på selve dieselpumpa. Starteren påvirkes ikke av om denne får strøm eller ikke. Er for øvrig koblet over sikring 15.
Ståle Bekkelien
Eks: 2000 mod. Caravelle TDI Syncro, Buss nr 5, 1995 mod. Caravelle 2.4 Syncro, Buss nr 1.
Har fjernet to startsperre som ligger over denne nevnte stoppmagneten, den skal ha spenning for at bilen skal gå men det er ingen sammenheng mellom den og starter. så den vil kjinne uten å starte vist det var der feilen var.
gå igjennom ledningsnettet der som du har "sparket"meget sannsynlig du har hatt overledning/kortslutning der en plass..sjekk og at det er rett amp
på sikringene feks at det ikke står en 30amp der det skal være 15 amp
JEG FANT JEG FANT........... :idea:
Jordingsledningen hadde røket mot gearkassa................
skal ut og feste den nå og regner med at feil nå er funnet