Dugg

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
monor
-
-

Dugg

Post by monor »

Caravellen har fått det med dugg på vinduene. Gjelder spesielt sidevinduer bak + langs kantene på frontruten. Er dette et kjent problem? Ikke lagt merke til det før nå i den senre tiden.
vwbrumle

Post by vwbrumle »

Vet ikke om dette er et kjent problem men har hørt en til som er plaget med dette. Vi har begge t4 som er lang og min dugger hele frontruten pluss sideruter.Ikke noen plasser som jeg vet om som er fuktig. Om jeg kjører vifte på full guffe hjelper det ikke. Har stadig en kant med dugg på frontruta. Med siderute oppe ca 1 cm ble det noe bedring. Ikke før jeg monterte vindavisere på frontdørene ble dette greit. Mener at disse er med på å trekke luft ut av kupeen som gjør til at dugg forvinner. Virker som om disse lange er uten ventilasjon som gjør at luften ikke sirkulerer/luftes ut. Noen som vet....?
Roger
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Dessværre helt normalt med noe dugg på frontrute og sideruter bakover. Det kommer mye an på hvordan du kjører anlegget ditt. Og det er forskjell fra gamle og nyere T4 på hvordan de oppfører seg.

Sjekk forøvrig om dette dugget du får om det er litt seigt og om du har en litt søtlig duft i bilen, for det kan hende varmeapparatregisteret ditt lekker. Da vil det og legge seg dugg på rutene foran.

På T4 og T5 avisbilen jeg benytter inniblandt har det hjulpet å kjøre med kald frontrute. Da har jeg passet på å ikke varme opp ruta før jeg kjører og bare ha luft i ansikt og gulv. Dette har hjulpet betraktelig på dogginga.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Jørre
-
-
Car: T4 Transporter Syncro,
Phone: nittisøttentolvti

Post by Jørre »

Trur det blir kondens når mattene er blaute, og gulvvarmer brukes. Sikkert lurt og ha en cm oppe når det dugger.
T5 4 Motion 07
T4 Transporter Syncro 03, lang utg
T4 Transporter Syncro 03, kort utg selges, reg som personbil.
T4 2001 med T5 Multivan Highline-seter, solgt, se link :)
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=56&t=10504

Jørn
Torle
-
-
Car: T4 2002
Phone: 90994928

Post by Torle »

...og så er det lurt og ha et reint pollenfilter, hvis bilen er utstyrt med det. Har sett at enkelte filter-produsenter anbefaler bytte på 15' eller årlig på T4'en!
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Ny vs gammel T4

Post by Rudeboy »

På tyskerbrakka mi opplevde jeg to ting som begge lå årsaksmessig i luftinga og det "valg" jeg hadde gjort, her tidlig i høst ;

a) driftstemp på motoren var unormalt høy, og det var vel da jeg begynnte se meg rundt i bilen :shock:

b) vinduene og også siderutene i dørene foran var neddugga, siderutene i dører noe mindre :?

Så hva gjorde jeg ? Jeg lå i køen, men fant jo at det hele berodde på at tullingen bak rattet, dvs meg, hadde oversett at bilens luftanlegg (mekaniske luftanlegg) sto på inneluft (omluft) og ikke "jeg vil ha friskluft"-luft :D

Tok ikke ett minutt før både motortemp var normal og dugg vekk for solen :D

Det beviser, nok en gang, at det enkleste ofte kan være det beste.

mvh,
Yngve S
-spent på 32" m/surround kona har bestillt hjem idag, "We were Soldiers" med Mel Gibson ligger klar og venter !
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Post by t21500 »

Driftstemp. på motor har vel ikke akkurat så veldig mye med kupevifta å gjøre, da... Men en ting som gjør at det dugger lettere, er møkkete vinduer. Vask dem skikkelig reine, og få bort all såpe, så dugger det betraktelig mindre.....
Rudeboy
-
-

Hm...

Post by Rudeboy »

t21500 wrote:Driftstemp. på motor har vel ikke akkurat så veldig mye med kupevifta å gjøre, da...
---
Right you are, men så skreiv jeg vel ikke det heller :wink:

Det jeg skreiv var at mitt aldrende mekaniske luftesystem sto på inneluft og da driver bilen og "fokuserer" på å gi enda mere varme fra kjøleanlegget og jeg sitter med en liten teori om at det da ikke slippes vekk så mye varme gjennom f.eks radiator e.l. kjøleelementer der framme, nettopp fordi at fører har valgt å motta mere varme til kupé.

Det er en særdeles ubekrefta teori men all praksis tilsier jeg kjappere får opp motortemp med velgeren innstillt på innelufta og skulle jeg glemme å slippe inn uteluft etter ei stund så står nåla over 100' før jeg når Fiskevollen 8) Køkjøring med inneluft gir høyere temp tvert, mens det på uteluft tar laaaaang tid før motortemp begynner endres.

Så det så :D

mvh,
Yngve S
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Omluft eller inneluft om du vil, hjelper ikke akkurat på frisklufta til hue ditt da... :wink:
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Rudeboy
-
-

Hehe

Post by Rudeboy »

Så sant som det er sagt :D

mvh,
Yngve S
wirre
-
-

Post by wirre »

t21500 wrote:Driftstemp. på motor har vel ikke akkurat så veldig mye med kupevifta å gjøre, da... Men en ting som gjør at det dugger lettere, er møkkete vinduer. Vask dem skikkelig reine, og få bort all såpe, så dugger det betraktelig mindre.....
Vaska vinduene på mondeon min før vi begynte å bruke den, og den dugger nesten aldri! bare hvis det er 4 blaute folk inni den!!
Martin

Den gule fare :)
Espen
-
-
Phone: 95216652

Post by Espen »

Har slitt med dugg i flere biler jeg, og det som ofte har funka bra er å tørke bilen skikkelig. Hender jo ofte det ligger mye fuktighet i tepper og sånt...
Espen

StaaleB
-
-

Post by StaaleB »

Har hatt problemer med fuktig luft i bilen, ikke på Caravellen, men prinsippet skulle være det samme; dugging under kjøring og is på innsiden når den har stått parkert i minusgrader. Dette har ikke skyldtes lekk i kjølesystemet, fordi det har ikke luktet frostvæske.

Etter at jeg kjøpte en fuktsluker på Biltema, art.nr 36-373 og plasserte i bilen er problemet forsvunnet som - ja, nettopp - dugg for solen. Eneste utfordring er at den må stå stødig. Prinsippet er en pose med saltkrystaller som trekker til seg fukt fra lufta. Etter en stund drypper det en slags saltløsning ned i en beholder, som kan tømmes. Poenget er derfor at skiten ikke velter i hver sving. Jeg har satt den stødig oppi den kassa jeg alltid har i bilen til ulike ting og tang som er kjekt å ha. Den modellen jeg kjøpte var den minste, beregnet for rominntil 35 kubikkmeter. De finnes også i større utgaver...
Finnes også bl.a hos Clas Ohlsson og heter da Torrbollen.
Ståle Bekkelien
Eks: 2000 mod. Caravelle TDI Syncro, Buss nr 5, 1995 mod. Caravelle 2.4 Syncro, Buss nr 1.
geir f

Post by geir f »

Kjøp ei flaske jif spray!! Spray på og tørk vekk så er de dugg fritt resten av dagen!!! (kjæringråd)
monor
-
-

fuktsluker

Post by monor »

Fuktsluker har jeg prøvd. En god løsning er å feste den med borrelås. Får kjøpt borrelåser som festes både på "bollen" med motpart på gulvet.
Post Reply