måle amp/motstand i glødepluggene?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Oddlaug

måle amp/motstand i glødepluggene?

Post by Oddlaug »

har startproblemer og har lest det meste på siden her. tror jeg har en dårlig dieselpumpe (når jeg slipper gassen returnerer gasswieren, men gassen(ved pumpa) henger-dårlig pumpe?). men skulle gjerne ha testa glødepluggen. spm er som følger:

måle amp: har multimeter med DCA, men 10A sikring-pluggene trekker 48, what to do? har lite erfraring med multimeter, men kan jeg velge å gå utenom 10A sikringa og isåfall, hvordan går det da med multimeteret? skal jeg isåfall måle gjennom den sikringa(tynne metallbåndet) som sitter i svart boks forran motor.

alternativt kan jeg måle motstand i glødepluggene: hvor plasserer jeg de to polene på multimeteret for å måle motstandene i glødepluggen, og hva skal motstanden være(instruksjonsboka mi er råtten)?

alle svar/tips taes imot med takk!
elraso
-
-
Car: T1 T3

glødeplugger

Post by elraso »

min erfaring er enten virker de eller ikke ,,ta av strøm båndet som forbinder de og sett prøvelampå ,fra + på bat ,og til toppen av pluggen ,lyser lampa plugg virker ,,ikke lys bytt plugg,,kronglete og trangt men så starter sikkert bilen etterpå ..,plugger er bilige på biltema og de virker ,,
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Ikke helt sant dette her - jeg har opplevd plugger som ikke er gåen, men som heller ikke trekker nok strøm til å bli varme nok! Mål nøyaktig, mål hver plugg for seg!
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
cranz
-
-

Post by cranz »

vel.. multimeteret har en sikring for å beskytte instrumentet. Går nok ikke med instrumentet du har. Det du kan gjøre er å måle mellom en og en plugg og til gods med multimeteret innstilt på laveste måleområde for ohm.

Husk å koble fra pluggene først, ellers måler du feil verdi.

I = U / R

I = strøm i amper

U = spenningen

R = motstanden i ohm du måler.

Så hvis du måler motstanden i hver plugg og måler spenninga over pluggene når du gløder så kan du jo regne ut strømmen i steden!
Pål Johansen
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Plggene skal vel trekke 12 A per stykk, 12 A / 12 V = 1 ohm. Men motstanden er nok til en viss grat temperaturavhengig, så det er ikke sikkert du får en korrekt måling på kald plugg. Ellers finnes det amperemetertenger som måler DCA, men disse er dyre, kanskje du kan få lånt? Denne klipser du bare rundt ledningen.
Goytil
Car: T4 1997 Caravelle TDi, T4 1997 dobbeltcab syncro

Post by Goytil »

En veldig primitiv måte å teste dem på er å skru ut hver enkelt glødeplugg, så setter du den i klypa på en startkabel. Andre enden av startkabelen fester du til minus og så setter du tuppen av glødepluggen, den enden hvor skinnen er festet til og stikker bort på pluss. Det kan gnistre litt akkurat i det du stikker den borti, men det er ikke noe farlig. Hvis du da holder glødepluggen slik i noen sek så vil den bli fin og rødglødende hvis den er i orden. Blir den ikke det er det jo bare å hive den.
Enda en bil???? hvor mange skal man ha da egentlig???

1997 mod Transporter 2,4 dobbelt cab syncro
Post Reply