Veeeldig høy tomgang 2,1i

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
hansa

Veeeldig høy tomgang 2,1i

Post by hansa »

Foreldra mine har fått problem med at tomgangen er sinnsykt høy på transportern deres.. Mer som rusing. Men er ikke slik at den gir gass av seg selv.
Har hatt den på verksted nå hvor de rensa/sjekka dysene og monterte tilbake med nye pakninger. Men er fortsatt likedan.
Tomgangsregulatorn er frakobla, så kan ikke være den.
De mente på verkstedet at det kanskje var hjenen, men ikke sikkert...
Tips?
cranz
-
-

Post by cranz »

koble inn tomgangsregulatoren for eksempel :p
Pål Johansen
årnes
-
-

Post by årnes »

min første tanke er og kobble på tomgangsregulatoren, navnet sier jo selv at den skal regulere tomgangen, eventuelt prøv en annnen om du har mulighet og se om din virker.
andretanke, bytt til et bedre verksted
t-3 1,6td buss 82mod

Member of: Rundlyktgeriljaen
sindrehauglum
-
-

Post by sindrehauglum »

Dette verkstedet dere har brukt kan ikke ha god peiling på 2,1 WBX.

det er en del info i denne tråden http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?t=8255&highlight=.
Samme problem tror jeg. Mine innlegg i tråden var litt på avveie i starten, men vi fant løsningen til slutt.
Jo, det var relé-boksen bak høyre baklykt som var gåen. Fikk tak i en på "skrapen" i dag, billig! VAG skal ha 6-700 kroner for den lille dingsen.
(VAG = VW sine merkeverksted)
sindrehauglum[a]gmail.com
Syncronaut som skrur mye (ufrivillig)
- ønsker å kjøpe girkasse og diff m/sperr T3
hansa

Post by hansa »

Takker for tips!

Skal få sjekka ut den hjernen... Lettest å ta ut baklykta for å å komme til?
sindrehauglum
-
-

Post by sindrehauglum »

hansa wrote:
Skal få sjekka ut den hjernen... Lettest å ta ut baklykta for å å komme til?
Ja, ganske enkelt, fire stjerneskruer holder baklykta. Løsnes fra utsiden.

Det er bare en boks, der inne, du kan ikke ta feil.
sindrehauglum[a]gmail.com
Syncronaut som skrur mye (ufrivillig)
- ønsker å kjøpe girkasse og diff m/sperr T3
hansa

Post by hansa »

Da har jeg sjekka litt. Viste seg at de hadde kobla til tomgangsregulatoren igjen. Når jeg kobla fra boksen bak baklykta, så hadde biln tilnærmet ok tomgang en stund, før den gradvis øker tomgangen opp til ca 2500-3000. (Boksen så foresten tørr & fin ut. Litt gørr i koblingene, men ikke mye)

Sjekka tomgangregulatorn. Er tett når den er frakobla og åpen når den er kobla til. (ikke driftsvarm motor)

Så med tomgangsregulator frakobla og den boksen bak høyre baklykt frakobla, så er tomgangen på ca 2500. Kobles man til tomgangsreg. og boksen igjen, så stiger turtallet enda litt mere.
Må jo være no dyser som pøser på for mye på tomgang...

Sjekka brytern på gasspjeldet (http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?p=54076#54076) Den virka ikke helt god... Mulig grunn til problem?!
112wboxer
-
-
Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)

Post by 112wboxer »

det er jo en stor justerskrue på spjeldet..noen som har skrudd der og?
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Injectorer spruter inn kun i forhold til turtallet og signalen disse får fra ECU. For at tomgangsturtallet skal øke må motoren ha tilgang til luft, og det betyr at enten spjeldet ikke lukker skikkelig eller justerskrua slipper for mye luft til dersom det ikke er en luftlekkasje i de tilkoblede slanger fra stabilisatorventil osv. Har du sjekket disse?
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
hansa

Post by hansa »

112wboxer wrote:det er jo en stor justerskrue på spjeldet..noen som har skrudd der og?
Den er helt innskrudd. (Laveste mulig)
Var opp med spjelhuset. Vises at det er slitt litt inni der.. Hvor tett skal spjelde tette? Reingjorde helt, men ingen forskjell..

Ble heller ingen forskjell etter at jeg fikk justert spjeldbrytern, som ikke kobla inn på tomgang før.
112wboxer
-
-

Post by 112wboxer »

den skal være 2 omdr ut ca..har du sjekket vakumslangen til bremsservoen?.det er den eneste plassen etter spjeldet den kan få ekstra luft hvis du ikke har vakumlekkasje ved toppene
hansa

Post by hansa »

Skal sjekke slangen til bremseservoen i morgen... Ganske lang den vil jeg tro, så er vel mulighet for lekasje der.

Takk for tips alle sammen! :D
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Post by narle »

hansa wrote:Skal sjekke slangen til bremseservoen i morgen... Ganske lang den vil jeg tro, så er vel mulighet for lekasje der.

Takk for tips alle sammen! :D
Kan eventuelt knipe igjen slangen ved motor for å se om det er noen reaksjon.Skjer det noe da så er det en lekkasje på slange eller bremseservo.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
hansa

Post by hansa »

Var ikke lekasje på slangen til bremseservon iallefall. Plukka av slangen 2timer etter bilen var brukt, og da var det fortsatt vakum inni røret, så må være tett den..

Etter jeg fikk kobla inn tomgangsbrytern på spjeldhuset er det no annet som sjer da; når tomgangen går over ca 2500 (gjetter) så kutter den ca halvt sek. så den detter ned litt. Så stiger tomgangen sakte, kutter og detter ned igjen.. :P Om jeg kobler ut tomgangsbrytern på spjeldhuset så øker den bare tomgangen enda mer.
Så da vet jeg hva den brytern gjør iallefall. :)

Det som er litt rart er at når man starter motoren så er tomgangen normal, men etter ett par minutt (eller om man gasser en gang) så øker tomgangen sakte helt til det punktet at motoren kutter. Hvis jeg da stopper motoren og starter på nytt så går det et par min igjen før tomgangen øker.

Hvis feilen hadde kommet pga lekasje i innsug el.l. ville vel feilen vært der konstant, og ikke kommet etter par min eller når man gasser på..

Funny shit! :lol:
112wboxer
-
-

Post by 112wboxer »

fordeleren da? alle vakumslanger er rett plassert? kan nesten virke som om maks fortenning kommer på tomgang..fusker bilen når du kjører?
roars
-
-

Post by roars »

Du har sjekka lftmengdemåleren ??
Hender at spjeldet "henger" når de er litt slitte, da kan det henge i litt åpen tilstand.

ELLERS tomgangsregulatoren/stabilisatoren bak høyre baklykt har vært synderen i mange tilfeller på biler jeg har hatt.
Går full av vann, prøv å pell av dekslet på den å se etter fukt.
Fungerer IKKE å koble den bort.
Det som kan sjekkes er den hvite "boksen" oppe i motorrommet.
Bypass koble den, sjekk hva som skjer da ?

Er tenningspunktet korrekt ?
Roar Sørnmo
hansa

Post by hansa »

Plukka av slangen til fordelern, og holdt for røret på spjelhuset. Ingen forskjell.
Har vært oppe med boksen bak baklykta... Så strøkent ut inni den.

Er grei å kjøre med ellers. Normalt drag o.l.
Har sjekka tenninga før, men skal sjekke igjen i morgen.

Hva er den "hvite boksen"?
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Normalt skal tomgangsturtallet stiger betraktelig når du plukker av vakuumslangen til fordeleren. Sikkert tegn på luftlekkasjen hvis du ikke får forskjell her.....
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
roars
-
-

Post by roars »

hansa wrote:Plukka av slangen til fordelern, og holdt for røret på spjelhuset. Ingen forskjell.
Har vært oppe med boksen bak baklykta... Så strøkent ut inni den.

Er grei å kjøre med ellers. Normalt drag o.l.
Har sjekka tenninga før, men skal sjekke igjen i morgen.

Hva er den "hvite boksen"?
Den hvite boksen justerer teningspunktet når turtallet stiger/synker, forsøk å koble den fra, og sette kablene sammen, de passer i hverandre, noe man også skal gjøre på grunnstilling av tenninga.

Du snakker om spjeldhuset ??? da luftmengdemåler eller selve throttle ?
Roar Sørnmo
hansa

Post by hansa »

Får se om jeg finner en hvit boks. Når jeg skriver spjeldhus mener jeg gassspjeld-huset. Luftemengdemåler kaller jeg luftmengdemåler.. ;)

Sikker på at tomgangen vil øke når man tar av vakumslangen til fordelern? Det røret ender jo opp i et hull som ligger FØR gass-spjeldet. (Ligger kant-i-kant)
roars
-
-

Post by roars »

hansa wrote:Får se om jeg finner en hvit boks. Når jeg skriver spjeldhus mener jeg gassspjeld-huset. Luftemengdemåler kaller jeg luftmengdemåler.. ;)

Sikker på at tomgangen vil øke når man tar av vakumslangen til fordelern? Det røret ender jo opp i et hull som ligger FØR gass-spjeldet. (Ligger kant-i-kant)
Ok...har hatt trøbbel på et par WBX'er med luftmengdemåleren, spjeldet eller klaffen i måleren har hengt seg opp på en plass, nær tomgangsstillinga.
Sjekk at den ikke henger, pell av lokket på måleren så ser du hvordan den oppfører seg med motoren i gang.
Den hvite boksen ligger i nærheten av coilen.
Roar Sørnmo
Speedster
-
-

Post by Speedster »

...................
Last edited by Speedster on 22 Nov 2014, 22:12, edited 1 time in total.
-91(M) T3 Syncro
PunyV

Post by PunyV »

roars wrote: Ok...har hatt trøbbel på et par WBX'er med luftmengdemåleren, spjeldet eller klaffen i måleren har hengt seg opp på en plass, nær tomgangsstillinga.
Sjekk at den ikke henger, pell av lokket på måleren så ser du hvordan den oppfører seg med motoren i gang.
Hvordan peller man av lokket på luftmengdemåleren, på min er den limt fast eller noe liknende, får ikke av lokket uten bruk av kraftige verktøy.
Som man roper på vwbus får man svar!
roars
-
-

Post by roars »

PunyV wrote:
roars wrote: Ok...har hatt trøbbel på et par WBX'er med luftmengdemåleren, spjeldet eller klaffen i måleren har hengt seg opp på en plass, nær tomgangsstillinga.
Hvordan peller man av lokket på luftmengdemåleren, på min er den limt fast eller noe liknende, får ikke av lokket uten bruk av kraftige verktøy.
Bryter det opp....må limes igjen
Roar Sørnmo
hansa

Post by hansa »

Siste nytt:
Bruker 2,8l/mil på bykjøring... Mulig den får for mye bensin :P

Men ryker ikke sort...
Post Reply