Plassering av reservehjul på Syncro -99mod

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
VWCaravelle

Plassering av reservehjul på Syncro -99mod

Post by VWCaravelle »

Hei :D

Jeg har ganske nylig kjøpt meg en -99 mod Caravelle 2,5 TDI Syncro, lang utgave :D . Reservehjulet lå inne i bilen når jeg kjøpte den, og nå ønsker jeg å få det ut av bilen.
Jeg oppdaget at "reservehjulsholderen" under bilen var borte :oops: , slik at jeg fikk tak i en slik "reservehjulsholder" på et høggeri. Men det virker som om det ikke er plass til reservehjulet på syncro modellene under bilen. På www.ebay.de ser jeg at det selges stativ for å sette på bakdøra. Dette har jeg ikke sett i Norge.
Er det noen som har erfaring med plassering av reservehjulet på Syncro modellene?
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

På min er det plassert inni bilen. Fremme på venstre side i bagasjerommet.

Har en kombi.

I den er plasseringen helt grei siden det bare er bagasje som deler plassen der.

Det er en slags holder der, med en stor plastmutter. :D :D :D
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
StaaleB
-
-

Post by StaaleB »

Jeg har buss nr 1. Der er baksetet hevet ca 5 cm med avstandsklosser/lengre bolter. Da går reservehjulet akkurat under og er ute av veien. Ellers er det jo mange som har det midt under, men det er ikke særlig praktisk mht bakkeklaring og tilgjengelighet.

NB! Ikke bruk reservehjulet hvis det er stor forskjell i mønsterdybde eller annen dimensjon enn resten av hjulene. Syncroen liker ikke det.
Ståle Bekkelien
Eks: 2000 mod. Caravelle TDI Syncro, Buss nr 5, 1995 mod. Caravelle 2.4 Syncro, Buss nr 1.
Syncronaut
-
-

Post by Syncronaut »

Reservehjulsproblematikken på Syncro har vært oppe her før (let og du skal finne... ;-) ), men kort oppsummert er det slik at den originale VW reservehjulsholderen for bakluka ble altfor dyr for de fleste norske Syncrokjøperne! VW har dessverre ingen andre alternativer (siden bakdiffen tar opp plassen som brukes til res på 2WD), så det blir å legge det inni bilen.

Særnorske løsninger for kombi er den som beskrevet over, og for minibuss laget de en fiffig flattjernskonstruksjon under bilen (venstre side, mellom for- og bakaksel). Sjarmerende nok er dette det laveste punktet på bilen, så etter noen år hvor denne holderen ha tatt ned i bakken må du helst kjøre rundt med et spett i bilen for å klare å bryte løs holder og res hjul dersom du skulle få bruk for det :roll:

Min løsning er et "nødhjul" fra Passat (125/70R18, tror jeg det er), det har ca riktig rulleomkrets og får plass under baksetet (2. seterad)...
Gorm
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Buss nr. 1

Post by Rudeboy »

StaaleB wrote:Jeg har buss nr 1. Der er baksetet hevet ca 5 cm med avstandsklosser/lengre bolter. Da går reservehjulet akkurat under og er ute av veien. Ellers er det jo mange som har det midt under, men det er ikke særlig praktisk mht bakkeklaring og tilgjengelighet.

NB! Ikke bruk reservehjulet hvis det er stor forskjell i mønsterdybde eller annen dimensjon enn resten av hjulene. Syncroen liker ikke det.
---

Jeg har buss nr. 1, også - men da med 2wd, og hos meg henger reservehjulet i ei krybbe bak bakakslingen, foran bakfangeren.

Så da er det forskjellen hva reservehjul angår hos Buss nr.1, kanskje ?

mvh,
Yngve S
Syncronaut
-
-

Post by Syncronaut »

Neida, jeg har også buss nr 1 men med Syncro, og da henger reservehjulet under bilen på venstre side (dvs gjorde helt til i fjor sommer, da jeg fikk behov for å bruke reservehjulet... :evil: ). Forskjellen ligger i Syncro/2WD, alle 2WD har reservehjulet mellom bakhjulene.

Alle "norske" T4 Syncroer (kombi og minibuss) har spesialløsning dersom de ikke ble levert med org holder på bakluken/-døren
Gorm
Post Reply