Idag starta blinkinga i temp-dioden på dashen, tre-fire km hjemmefra da jeg var på heimveien etter å ha vært i byen en tur.
Fprsøkte bevisst å ikke komme over 3000 varv mens jeg kjørte, gjorde da det, men poenget var å ikke overdrive med tanke på motortemp under kjøringa.
Og ved parkering, tok jeg en av de plane og vannrette parkeringsplassene her jeg bor - så bilen står i water. Dette for å kunne peile olja og myse litt rundt under huven som jeg har gjort :
Jeg mener å ha en lekkasje i kjølesystemet, for det er tre dager siden jeg hellte en dash Imsdal i kjølebobla sist

Greit nok, det er H2O og koker vel fortere enn "ren" kjølevæske skal, har helt på en del ganger siden de sjekka kjølinga sist. Så det skal bli godt å få sjekket systemet (igjen) når bilen skal inn den 16. april.
Men det som bekymrer, er vel at jeg syns bilen har mindre oljenivå nå enn f.eks i høst etter at vi hadde fløtta inn her. Det oljetapet kan ha gått hvor som helst, men det vises ikke.
Hvit røyk av dieselen når bilen er kald sier meg "bilen er kald", og eksosen er slett ikke synlig når motor har gått fem minutters tid - så den veien drar ikke kjølevæska, som jeg ser det. -Satser på en morken kjøleslange, en gammal klassiker som ikke koster allverdens og som ikke utgjør noen fare for motoren
Jeg veit luftfilteret er støvete og møkkete, så det skal vel anskaffes ett nytt et, så beholder jeg det gamle som et reservefilter - trykkluftblåser det ved første anledning.
Drivstoffilteret aner jeg ikke hvor gammalt det er, så det byttes samtidig med oljeskift (med en naturlig bytte av oljefilteret, selvsagt) og feilsøking av kjølesystemet med påfeølgende utbedring.
Så skal jeg legge meg på turtall maksimum 3000 omdreininger pr. minutt, jeg

Da oppfører bilen seg som en kattunge, snill og malende
-Innbiller meg det var mens jeg enda kjørte under 3k rpm at bilen også brukte så lite som 0.7 (muligens litt under, faktisk) liter pér mil - og dét hadde jaggu vært fint å havna på igjen, for nå brukes bilen mye ift da den var ny i vårt eie.
Litt senere på året skal plugger byttes, kan hende det blir samtidig med kjøp av vinterdekk - får se.
Uansett, får den gamle traver lov å stå hjemme og slappe av i påska - ØKH har leid en RAV4 som vi skal pakke fjellutstyret i om kort tid og så bærer det opp på fjellet i noen dager ! Steike som jeg gleder meg til å se snøen igjen !
med god påskehilsen,
Yngve S