Jeg blåste toppakninga på min JX på vei til påskeferie. VW i Kristiansund ville ha 8500,- for å bytte den. Jeg tenkte det var lurt å sjekke om det var sprekkdannelser i toppen før jeg slo til på det, så jeg tauet den heller hjem til mine foreldre. Jeg reiser til Trondheim igjen i morra, og tenkte jeg kunne sjekke toppen før jeg reiste.
Kan noen kort redegjøre for hva jeg trenger å demontere (og i hvilken rekkefølge) for å ta av toppen?
Jeg har rekkefølgen på topplokksboltene, men trenger jeg noe spesialverktøy ut over standard umbrako?
Sjekke toppen på 1.6 TD
Sjekke toppen på 1.6 TD
-------
Terje
'87 Westy Club Joker
Terje
'87 Westy Club Joker
Re: Sjekke toppen på 1.6 TD
Rekkefølgen du demonterer topploksboltene har null å si, det er kun viktig ved tilstramming for å få fordelt trykket fra toppen jevnt mot pakningen/blokka.Terje wrote: Kan noen kort redegjøre for hva jeg trenger å demontere (og i hvilken rekkefølge) for å ta av toppen?
Jeg har rekkefølgen på topplokksboltene, men trenger jeg noe spesialverktøy ut over standard umbrako?
Ta av registerreima og alt annet som uansett må vekk, og skru i vei!
Registerinnstillinger kan du gi blaffen i, da dette uansett må stilles inn ved montering.
Men jeg er ganske stø i trua på at din bil har XZN-hoder (de tolvkantede) på toppboltene....
Får de sjekket toppen skikkelig for sprekker, er det greit. Hvis ikke, tar Cylinderservice i Trondheim rundt en tusenlapp for slikt med tilhørende planing (dersom toppen tillater det).
NB! Sprekker mellom ventilsetene er vanlig, og VWerkstedhåndboka fortalte (i hvert fall) tidligere at opptil 1 mm var akseptabelt fra fabrikkens side.
Gudd løkk!
Re: Sjekke toppen på 1.6 TD
Jepp, stemmer at det er XZN. Noen som vet størrelsen? Biltema har et sett med 5, 6, 8, 10 og 12.Men jeg er ganske stø i trua på at din bil har XZN-hoder (de tolvkantede) på toppboltene....![]()
-------
Terje
'87 Westy Club Joker
Terje
'87 Westy Club Joker