Bensintilførsel/bensinpumpe

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Sigg

Bensintilførsel/bensinpumpe

Post by Sigg »

Har en Syncro fra '85. Det virker som at bensintilførselen svikter. Hadde samme problem i fjor. Etter å ha byttet den mekaniske bensinpumpa funket den bra. Men nå har problemet kommet tilbake. Har sett at det er en lekkasje i bensinrøret som fører til bensintanken. Kan det føre til svikt i bensintilførselen? Andre forslag?

Og: ja jeg har byttet bensinfilter :-)
T3-Freak

Post by T3-Freak »

kan jo hende det kanskje er noe rusk i tanken sånn at det har tettet slangen som fører til bensin filteret og pumpa... prøv å ta en kompressor og blås luft inn i slanger og sånt, hadde det problemet en gang og da blåste vi inn luft og det hjalp en stund... kanskje du har vann i tanken... kjøp deg kondens fjerner... om ikke noe av dette funker så vet ikke jeg... kanskje du har satt ledningene til bensin pumpa på feil plass... det er pluss og minus på dem så det kan du jo sjekke...
Christopher Weiseth

caravelle'n min blir nok kul skal dere se ;-)
Dan

Post by Dan »

Har du først fått rust i bensintanken kan det tette seg enten i røret eller i bensinfilteret.

Jeg for min del hadde noen problemer med utslitte bensinpumper(!) fordi en returslange på en overløpstank (tror jeg de heter) hadde hoppet av, og tatt inn grus.

Dette løste jeg ved å sette på et engangsbensinfilter før bensinpumpen (originalt sitter hovedfilteret bak pumpen).

Mvh Dan
RZR-Jånni
-
-
Car: 1967 og 1991
Phone: 975 976 57

Post by RZR-Jånni »

Lekkasje i bensinrør skal jo IKKE være der.. Så det må du reparere fort som bare juling før du risikerer noen større brannfare eller annen helseskade der. Kan også før til drivstofftrøbbel, vil jo kunne suge inn luft der når pumpen suger fra tanken...
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
Sigg

Post by Sigg »

Takker for svar!

Det er nok hverken bensinpumpe eller filter. Filteret er byttet og den mekaniske pumpen ble byttet i fjor, og de har lang levetid. Heller nok mot BayJon's kommentar om at pumpa drar inn luft istedenfor bensin pga lekkasjen. Vet noen om det er en omfattende sak å bytte/tette "påfyllings" røret (vet ikke hva det heter)? Er redd tanken også må byttes hvis røret inn til tanken er gåen.
RZR-Jånni
-
-
Car: 1967 og 1991
Phone: 975 976 57

Post by RZR-Jånni »

Sigg wrote:Takker for svar!

Det er nok hverken bensinpumpe eller filter. Filteret er byttet og den mekaniske pumpen ble byttet i fjor, og de har lang levetid. Heller nok mot BayJon's kommentar om at pumpa drar inn luft istedenfor bensin pga lekkasjen. Vet noen om det er en omfattende sak å bytte/tette "påfyllings" røret (vet ikke hva det heter)? Er redd tanken også må byttes hvis røret inn til tanken er gåen.
Nå ble jeg litt forvirret.. Hvor lekker det? I påfyllingen der du fyller bensin på tanken eller i røret ut fra tanken, videre til motoren? Tolker det som det siste jeg, men ble litt i stuss da du snakket om påfyllingsrør her...

Om røret ut av tanken er det som lekker, så hadde jeg skiftet tanken. Om det er rustet hull DER, så er det nok mer...
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
Sigg

Post by Sigg »

Hm.. Beklager uklarheten. Det er røret inn til tanken som er lekk. Altså røret man fyller på bensin.

Vakumet vil i prinsippet bare bli påvirket hvis "vannspeilet" (bensinspeilet??) står i høyde med øverste del av røret inn i tanken. Er det nok bensin i tanken til å dekke inngange vil pumpa klare å suge bensin. Dette underbygges ved at motoren fusker når det er lite bensin.

Men jeg er litt usikker på konstruksjonen av rør inn og ut av tanken, så det er ikke sikkert teorien stemmer med virkeligheten...
Post Reply