Girkasse til T4 - skifte eller fikse?

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
p0ker
Car: Transport 2.5TDI 4Motion

Girkasse til T4 - skifte eller fikse?

Post by p0ker »

Hei, etter lengre tid med ulyd i kasse ---> Gammel emne som tok opp dette,
ser jeg nå at kasse er ødelagt. Eller det vil si, var på lang tur i går, og på vei hjemover skulle jeg inn på E18 mot oslo etter å ligget i 5. gir å cruise en god stund. Giret ned og kom meg inn på E18, men når jeg skulle gire opp igjen til 5. gir så gikk det ikke, Den gikk direkte til 3. gir......

Etter å prøvd et par ganger, ga jeg opp, og forsatt i 4. gir inn til oslo. Da jeg kom til bomringen, måtte jeg selvfølgelig stoppe, og da jeg skulle sett den i 1. gir så gikk den direkte til 3. da også..... Fikk sluret/rullet meg i gang med 3. gir.... Nå har jeg gitt opp og bilen sto (ja jeg komme meg hjem)... Men slik jeg ser det nå så er det kun 3., 4. og revers som funker. Gir jeg oppover 1., 3. eller 5. går den direkte til 3. Girer jeg nedover så går den til 4. uansett......

Girspaken føles helt ubrukelig ut, og kan beveges i alle retninger... Som nevd i tidligere tråd, hadde jeg en stygge mistanke om at Gir kasse var på vei til å ta kvelden... spørsmålet nå er, hva gjør jeg...

Går det ann å ta overhaling? eller må jeg skifte hele greia?

Og hvem kan gjør slikt? pris?

Er som du ser på bilde en T4, 91- modell...
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Om det hadde vært kassen min, så hadde jeg overhalte den selv. Om jeg brukte et verksted, hadde jeg tatt ut kassen og sendte den til Tyskland. Automatkassen min ble overhalt der for 1600 euro, ca 13,000 kroner inkludert ut og inn i bilen.
vwtrond
-
-

Overføringer

Post by vwtrond »

Du har vel sjekket at overføringene fra girspaken og frem til kassen er i orden? Har vert borti at de kulene på overføringen kan bli så slitt at de hopper av. Og da blir spaken helt rar og en får berre inn enkelte gir.
Er jo en grei sak å sjekke det enkleste først.
Men når eg leser din forrige tråd- så høres det verre ut.....
Trond Steinar Førde Andersen
Meg: Caravelle 98 mod 2,5tdi lang minibuss (Solgt), :caravelle 9-seter 2001 mod 2,5tdi lang. (Solgt) kjører nå Audi Q7
Konebil: car.9-seter 94mod, 2.4 syncro kort(Solgt) /Ny bil : 1999 modell caravelle 5 seter 2,5tdi lang.
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

For noen år siden gjorde vi en sjekk for MESTA på pris på deler kontra ny kasse.
Deler: 19000
Ny kasse 25000

Mesta gjorde jobben sjøl og bestilte kun delene. De "sparte" noen kr på dette.

Jeg ville prøvd å skaffe meg ei brukt kasse.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
p0ker

Re: Overføringer

Post by p0ker »

vwtrond wrote:Du har vel sjekket at overføringene fra girspaken og frem til kassen er i orden? Har vert borti at de kulene på overføringen kan bli så slitt at de hopper av. Og da blir spaken helt rar og en får berre inn enkelte gir.
Hvordan sjekker man det? Men som du sier, er nok noe mer som er galt her.......

Har tittet på http://www.bruktbildeler.com/, og ser ut som en brukt kasse ligger på ca 7-8 tusen.... Er det noe spesielt jeg må se etter? Og hva kan gjøre en slik jobb, billig? Noe her?

Og er det flere ting som burde skiftes? eller holder det med gir kassa?
Og hva sier dere i forhold til overhaling kontra skifte av kasse?

Nei, har ikke så stor peil på bil, og har intet godt sted å stå for slikt arbeid... så her trenger jeg hjelp...
p0ker

Re: Overføringer

Post by p0ker »

vwtrond wrote:Du har vel sjekket at overføringene fra girspaken og frem til kassen er i orden? Har vert borti at de kulene på overføringen kan bli så slitt at de hopper av. Og da blir spaken helt rar og en får berre inn enkelte gir.
Det gjorde susen, Usikker på hva du mente, men var nok ikke akkurat samme feil, men det ga meg ledetråd til hva som var galt. Fra girspaken frem til giret, går det to stenger, en liten tynn, og en tykk en. Den lille styrer om du skal opp eller ned (Som opp til 1. fra 2, eller 4, og ned som i fra 2 eller 4, til 1. 3. 5...)... Den tykke har en en 90 graders vinkel på slutten, og på enden av den, har den en liten kule.... Kula så fin ut, men der den skal inn i, en tykk plate med hull i, som er festet med to lange tynne skruer, var ikke helt med... Det viser seg at den ene av disse skruene har hoppet av, og alt som skulle til var å sette den på plass, og stramme begge skruene.....

Pipe lyden, som nevnt i tidligere tråd er der forsatt, men gir'et funker utmerket, har hatt den på en test tur nå...

Rimelig fornøyd nå.. :)
vwtrond
-
-

Post by vwtrond »

Fint det.
Utsetter det store problemet litt nå når bilen kan brukes igjen :D
Eg og tenkte det verste når min kones bil plutselig manglet diverse gir.
Det var liksom min første tanke at-(POKKER nå rauk kassen) siden desse bilene er kjent for ikkje å ha de sterkeste girkassene.
Men den gangen var det berre overføringene som var problemet.
Meg: Caravelle 98 mod 2,5tdi lang minibuss (Solgt), :caravelle 9-seter 2001 mod 2,5tdi lang. (Solgt) kjører nå Audi Q7
Konebil: car.9-seter 94mod, 2.4 syncro kort(Solgt) /Ny bil : 1999 modell caravelle 5 seter 2,5tdi lang.
vwtrond
-
-

5-gir

Post by vwtrond »

Var det i 5-gir du har lyden ?
Da tenkte eg berre å nevne at viss du har lik kasse ca med min kones 2,4d syncro, så er det et deksel som kan lett skrues av i enden mot venstre hjulhus. Du ser den når motorvernplata er nedskrudd.
Innenfor det dekselet mener eg dreva til 5-gir ligger. Da kan en jo evt se om det er noe gale med dem kanskje. :?: Viss ikkje eg huska heilt gale fra i fjor når eg skrudde på kassen til fruen.
p0ker

Post by p0ker »

Dårlig med syncro, er en standar 2.4 diesel dyr....

Kassa går, men skal se om jeg orker å ta en titt på det... Bilen spiser litt olje, så holder på å undersøke litt angående dette først.. så får vi ser... viktigste er at den går framover.. :P
Post Reply