"antiseize" ting...hmmm, heter seg vel at man skal bruke loctite eller annen låsevæske BÅDE på splines og mutter/gjenger.Bugman wrote:Et lite tips!!
Smør Copa-slip eller liknende på gjengepartiet før du skrur fast knutene.
Da slipper de lettere neste gang..
Og kast skruer/bolter som ikke holder en unbrako-bit...
Klart det går å kappe hodet, hvis det butter mot. Men da må du dra knuten over denne/disse.
Et tips til:
Prøv å vask unna så mye dritt som mulig fra knuter, aksler, inni slepe armen (brua) OG vask hjulbuen(e).
Da blir du ikke så plaget med dritt inn i knuten, når det skal sammen igjen.
Lykke til!
Spørsmål angående drivaksler VW Bus T3
Roar Sørnmo
-
Bugman
- -

- Car: DJ, JX 2wd og Syncro
- Phone: 911 to-seks 8-ni-5
Copa bruker jeg på ALT som jeg ikke vil skal få sjangsen til å sette seg fast!!
Jeg har brukt dette på Felg-bolter og - Muttere Samt nevnte bolter til knuter...i årevis.
Har ikke opplevd at det løsna....Momentet for knutene ligger kun på noen få Nm, så bare du drar til litt til etter at bolten "sitter" så løsner den nok ikke.
Hjulene setter jeg alltid først med 80 Nm, og så med 100 Nm på andre runden. Akkurat passelig.
Og det jeg har brukt det mest på er på Granada med litt mer moment enn på en vanlig Transporter og 4.11 i sluttutveksling...
Men: Ha på Loctite (TM) sin sterkeste type på tuppen av skruen, og noe anti-seize på resten av gjengepartiet....så har du begge deler...
Jeg vet at Volkswagen og Audi sier at bolter/muttere ikke skal smøres..
Men bruk opp mot det høyeste anbefalte momentet, så holder det.
Og IKKE trå på latmannsarmen ...En halv meter arm med en person på 75 kilo på er ca. 367,5 Nm....det Bakhjulslageret på bobla skal spennes opp med....
Hørte om en som hadde vaska boltene i avfetting på høsten, og når våren kom så knakk boltene OG hjulet satt bom fast på navet!!
Måtte legge en 2x8 toms planke opp etter hjulet på innsiden og slå med slegge for å få det løs...
Salting er fint i så måte....
Og husk at det er spennet i Skruen (Bolten) som gjør at den sitter.
Jeg har brukt dette på Felg-bolter og - Muttere Samt nevnte bolter til knuter...i årevis.
Har ikke opplevd at det løsna....Momentet for knutene ligger kun på noen få Nm, så bare du drar til litt til etter at bolten "sitter" så løsner den nok ikke.
Hjulene setter jeg alltid først med 80 Nm, og så med 100 Nm på andre runden. Akkurat passelig.
Og det jeg har brukt det mest på er på Granada med litt mer moment enn på en vanlig Transporter og 4.11 i sluttutveksling...
Men: Ha på Loctite (TM) sin sterkeste type på tuppen av skruen, og noe anti-seize på resten av gjengepartiet....så har du begge deler...
Jeg vet at Volkswagen og Audi sier at bolter/muttere ikke skal smøres..
Men bruk opp mot det høyeste anbefalte momentet, så holder det.
Og IKKE trå på latmannsarmen ...En halv meter arm med en person på 75 kilo på er ca. 367,5 Nm....det Bakhjulslageret på bobla skal spennes opp med....
Hørte om en som hadde vaska boltene i avfetting på høsten, og når våren kom så knakk boltene OG hjulet satt bom fast på navet!!
Måtte legge en 2x8 toms planke opp etter hjulet på innsiden og slå med slegge for å få det løs...
Salting er fint i så måte....
Og husk at det er spennet i Skruen (Bolten) som gjør at den sitter.
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
++
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
-
Bugman
- -

- Car: DJ, JX 2wd og Syncro
- Phone: 911 to-seks 8-ni-5
Joda, stemmer nok det.... ved trykke godt ned med latmannsarmen på sitt korteste, så blir det nok omlag 170-80 Nm.
På Ford Granada skal mutrene sitte med omlag 100 Nm på Alu felgene. OG da bruker man Stillbar momentnøkkel av anerkjent merke.
Husk bare å slakk fjæra helt ned før den legges bort igjen....
Digresjon:
På min Olivengrønne lastebil, skal mutrene på venstresiden sitte med et moment som begynner å likne navmutter på Bobla. i moturs retning!!
Links.....men det merker man fort.....Fikk stoppa han som sto å hoppa på en 2 meter lang stang i den retninga og lurte på hvorfor de satt så hardt...
På Ford Granada skal mutrene sitte med omlag 100 Nm på Alu felgene. OG da bruker man Stillbar momentnøkkel av anerkjent merke.
Husk bare å slakk fjæra helt ned før den legges bort igjen....
Digresjon:
På min Olivengrønne lastebil, skal mutrene på venstresiden sitte med et moment som begynner å likne navmutter på Bobla. i moturs retning!!
Links.....men det merker man fort.....Fikk stoppa han som sto å hoppa på en 2 meter lang stang i den retninga og lurte på hvorfor de satt så hardt...
Roar Nyrud
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
++
'59 Transporter