Motorlyd wbx 2,1

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Kaare

Motorlyd wbx 2,1

Post by Kaare »

Min wbx har fått diesellyd! Den "knatrer" av og til som en dieselmotor ved hardt pådrag og når jeg slipper gassen. Har aldri hørt rådebank på wbx, kan det høres sånn ut? Eller kan det være defekt kam, ventilløfter(e) :?:
wbx 2,1 syncro camper (solgt)
Golf II (levert til hugger´n)
Saab 9000
Kaare Brauti, Siljan Telemark
kbraut@online.no
41311167
Syncroeier
-
-
Car: T3 Syncro DJ '88

Post by Syncroeier »

sjekket tenningen i det siste? tenningsbank?

tror du får prøve å lokalisere lyden ja.. det kan vel være alt du nevner.. går den dårligere da?
Kaare

Post by Kaare »

Tenninga er riktig og lyden er kraftigere enn tenningsbank. Ikke så lett å lokalisere, men høres ut som det er på venstre side, derfor lurte jeg på kam, ventilløftere etc.
Saab 9000
kbraut@online.no
41311167
Kaare

Post by Kaare »

Glemte noe.. den drar dårligere, ja.
Saab 9000
kbraut@online.no
41311167
SYNCRO
-
-

Post by SYNCRO »

Kaare wrote:Glemte noe.. den drar dårligere, ja.
Jeg ville sjekket følgende:
- vippearmsaksel for brudd, spesiellt ved de 2 opplagringspunktene fordi der er det lite gods i akselen pga. hullet. Har en aksel vært løsnet før og ikke skruddd til med det rette momentet og med låseskive er det stor fare for at mutteren løsner.
- at alle ventilløftere er i fin form, om en eller fler er dårlige får du dårliggere løft + at støtstangen/ene kan banke borti sidene i løfterløpet
- det siste er at kamdrevet har mistet en eller fler tenner, da får du en slik lyd du beskriver.

Hilsen Eskild
Eskild Serigstad
Maskiningeniør

2000 Ford Excursion Arctic Truck 315, 7,3 TDI, dailydriveren
Arne Grostøl

Post by Arne Grostøl »

Sjekk eksospakningene først... Trodde også det var noe alvårlig galt der bak for det kom en skarp lyd alla kraftig tikking fra ventiler, men etter og ha kjøpt meg en motor til fant eg ut at det var en stk pakning til 25 kr.. høyre forran.. men til info trakk ikke mei merkbart dårligere. Kan også si at rådebank merker du... utrolig mye bråk..
Kaare

Post by Kaare »

Hjertelig takk for kloke svar. Fri i morgen så da blir det litt sjekking. Planen er at fruen, hundene og jeg skal til Lofoten i august så det er litt ergerlig hvis jeg må overhale/bytte motor nå. Hvis det er rådebank vurderer jeg å sette inn en annen type motor. Ser at yankeene setter inn VW rekkefirer også, både 1,8 og 2,0. Noen som har erfaring med sånt?
Saab 9000
kbraut@online.no
41311167
roars
-
-

Post by roars »

Kaare wrote:Hjertelig takk for kloke svar. Fri i morgen så da blir det litt sjekking. Planen er at fruen, hundene og jeg skal til Lofoten i august så det er litt ergerlig hvis jeg må overhale/bytte motor nå. Hvis det er rådebank vurderer jeg å sette inn en annen type motor. Ser at yankeene setter inn VW rekkefirer også, både 1,8 og 2,0. Noen som har erfaring med sånt?
1,8 går fint det...må ha kløtsjhus fra diesel...den blir litt høy under motorlokket om du skal ha en forgassermotor.
Som ellers her..du bør ha bunnpanna fra dieselen, og oljepickup/pumpe.
Roar Sørnmo
Syncroeier
-
-
Car: T3 Syncro DJ '88

Post by Syncroeier »

Ser da ingen grunn til å bytte fra boxeren til slike motorer? 1,8n er vel svakere også?
roars
-
-

Post by roars »

Syncroeier wrote:Ser da ingen grunn til å bytte fra boxeren til slike motorer? 1,8n er vel svakere også?
1.8 med innsprut går vel bedre...eller en 2.0 å for den del da..
Hadde beholdt wbx'n jeg å.....den tåler masse juling, og har bra potensiale.
Innsprøytninga er vel noe gammeldags...
Roar Sørnmo
Post Reply