Batteri under setet - hvilket?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Harald Hansen
-
-
Car: 1986 T3 Syncro

Batteri under setet - hvilket?

Post by Harald Hansen »

Hvilket batteri, altså hvilken kode, er originalt under setet på T3? Jeg tenkte jeg skulle putte inn et ekstra batteri der til kjøleboks, PC og slikt, men har allerede konkludert med at Optima Red Top er for høyt.
Harald Hansen
2003 Multivan Syncro m/ hevetak
1988 T3 Syncro C, to sperrer, 225/75R16, 1,9 TD (AAZ)
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Re: Batteri under setet - hvilket?

Post by VWegard »

Harald Hansen wrote:Hvilket batteri, altså hvilken kode, er originalt under setet på T3? Jeg tenkte jeg skulle putte inn et ekstra batteri der til kjøleboks, PC og slikt, men har allerede konkludert med at Optima Red Top er for høyt.
Du vet at Optima like godt kan ligge, og da er høyda noe annet? :wink:
Men Optima kan fort bli et dyrt kjøp. Står det med under ei viss spenning i mer enn noenogførti timer, er det stort sett modent for fyllinga. :wink:
Pass på at du har skikkelig lading på begge batteriene og kjøp et godt fritidsbatteri. Dette er godt nok dersom du bare skal ha det tilkoblet forbrukere som ikke krever store uttak ved oppstart etc. Er forbrukerne du skal ha inn kresne på stabil spenning og krever mye ved oppstart, vil jeg anbefale deg å se på Exide Tech-Tronic som vi har meget gode erfaringer med på jobben. Dette tåler i tillegg dype utladinger uten å få seg en knekk.
Jeg husker ikke målene, men det går greit under setene på de fleste kassebiler. Dette har en forhandler målene på. :D
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
Harald Hansen
-
-

Post by Harald Hansen »

VWegard wrote: Du vet at Optima like godt kan ligge, og da er høyda noe annet? :wink:
Det så da ut til å være for trangt uansett?

Noen andre som har målene?
Harald Hansen
Terje
-
-

Post by Terje »

I min Westy står det et Varta D25 med kode 564 020 064. Ifølge en referanse jeg fant på nettet har batteriet disse målene: l=278, b=175, h=175.

Dette er altså ekstrabatteriet som står under førerstolen. Dette batteriet er gåent, så jeg må prøve å finne et nytt. Hvis du finner et batteri som passer vil jeg gjerne høre om det :)
-------
Terje
'87 Westy Club Joker
kg72
-
-
Car: 2x T3, 1x T5
Phone: 90786775

Post by kg72 »

Måtte også bytte ekstrabatteriet i WESTY'en min i våres.
Har forsøkt å holde det oppladet, men hos meg trekkes konstant 60mA til bensinvarmer tidsuret. Neste vinter tar jeg ut sikringen i varmeren når bilen ikke eri bruk.
Håvard Sørensen, Oslo
_______
/__|__|__|
=O===O=
Member of Team Syncronaut
1972 VW Karmann Ghia
1987 VW Transporter 112i Aut 9-seter
1990 VW Westy Atlantic Syncro 112i 5-seter
2010 VW Caravelle 4M 180hk
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Hei Håvard! Synes at 60mA til et tidsur virker mye, tror ikke min bruker så mye som dette. Har ennå tilgode å oppleve at batteriet lades ut mens bilen står. Forøvrig har jeg satt inn et litt større batteri enn normalt og fjernet lokket av metall slik at kortslutninger ikke kan forekomme. Bruker et teppestykke som lokk. Var også meget skuffet å oppleve at tidligere eier har nok latt et tidligere batteri lekke syre i batteribrønnen slik at masse lakk var borte og brønnen var full av salter. Heldigvis ikke rusten, men et forferdelig syn. Lakkerte opp med primer og understellsmasse og pakket batteriet inn i plast slik at eventuelle lekkasjer ikke trenger gjennom til karrosseriet.
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
Harald Hansen
-
-

Post by Harald Hansen »

OK, takk for svar, Terje! Da skal jeg forske litt videre. Var og kjøpte litt kabel i dag, så jeg begynner å samle deler for å få til et "split charge"-system.

Når det gjelder Optima, så har de også fritidsbatterier, og et hvilket som helst batteri blir ødelagt hvis det mishandles. Jeg hadde egentlig tenkt å satse på noe billigere, men tilfeldigvis hadde jeg et Optima Red Top som tilhører Land Roveren innenfor rekkevidde.
Harald Hansen
Muffe

Post by Muffe »

Er det så mye å samle etter, er ikke det eneste du trenger et relé? Et litt kraftig et men... Jeg fikk dette hos mitt lokale bilelektroverksted til 250 kr...

Husker ikke merke/modell på releet, men det kan jeg sjekke opp det dersom det er interessant. Er M6 skrutilkobling for ringkabelsko, og takler inntil 100 A kontinuerlig. Har koblet det slik at det kun kobler sammen batteriene dersom motoren går og dynamoen lader (uavhengig av tenning).
Terje
-
-

Post by Terje »

Du trenger ikke et rele som tåler 100A, ladestrømmen vil neppe komme over 30A, altså et standard bilrele til 24,50 vil holde. Putt gjerne inn en 30A sikring i serie i tilfelle du får cellekortslutning eller noe annet stygt.
-------
Terje
'87 Westy Club Joker
Muffe

Post by Muffe »

Nå skal det sies at jeg har koblet stereoanlegget (med subber og alt) gjennom ekstrabatteriet, så i mitt tilfelle vil jeg nok kunne risikere en relativt høy ladestrøm i perioder (lite strøm igjen på batteriet kombinert med full guffe på anlegget for eksempel), og da vil jeg ikke satse på at et vanlig lysrelé skal levere all den strømmen... Har 90 A dynamo, så den bør holde tritt...
Terje
-
-

Post by Terje »

Hvis du bruker så mye strøm ville jeg satse på et mye større batteri, og det er det ikke plass til under setet. At dynamoen er 90A betyr ikke at den dytter 90A inn i batteriet ditt. Batteriet vil aldri lade med så stor strøm hvis det fungerer som det skal, men alt må jo selvfølgelig dimensjoneres etter toalt forbruk.
-------
Terje
'87 Westy Club Joker
Muffe

Post by Muffe »

Jeg har et 110 Ah Euroglobe batteri under et av baksetene. Fungerer utmerket. Har en stor, tykk gummimatte over det for å forhindre kortslutning, siden det ligger ganske tett opptil setet...
Terje
-
-

Post by Terje »

Javisst, under baksetet kan du putte nesten hva som helst. Det Harald spør om er målene på batteri under forsetet.
-------
Terje
'87 Westy Club Joker
Harald Hansen
-
-

Post by Harald Hansen »

Muffe wrote:Er det så mye å samle etter, er ikke det eneste du trenger et relé?
Og kabling, sikringer, braketter osv... :)
Harald Hansen
Harald Hansen
-
-

Post by Harald Hansen »

Terje wrote:Javisst, under baksetet kan du putte nesten hva som helst. Det Harald spør om er målene på batteri under forsetet.
Det er mulig jeg går for bakseteløsningen, hvis det blir en smule trangt under forsetet. Jeg skal også plassere en inverter et sted, og det er det i alle fall plass til under forsetet.
Harald Hansen
sveinh
Car: T4 2000 2,5 TDI

Batterimål T3

Post by sveinh »

Har akkurat byttet batteri i min T 3 camper. Under forsetene er det plass for batteri på begge sider. Batterimål er : H 175xB 175x L 210 45 amp.
Dette batteriet har jo liten strømkapasitet (amp) så derfor monterte jeg et
63 amp. Auroglobe med mål 175x175x240. Høyde og bredde må ikke være over 175 mm på grunn av plassen, men lengden kan være fra 210 til ca 300 mm. Prisen var heller ikke avskrekkende, Biltec i Tromsø solgte meg et for Kr 585,- Biltema har batteri med samme mål til ca. samme pris. Lykke til !
VW Caravelle camper 1986. 1,6 TD. (JX)175000 km(kan kjøpes). VW T4 Transporter 2000 2,5 TDI(Kan også kjøpes )Toyota RAV4 2,2 D-4D 2007 Sport.
MA
-
-
Phone: 41367753

Post by MA »

Jeg er også på jakt etter et nytt bo-del batteri. jeg har ikke helt fått noe konkret info her om batteri størelse på det.

Hvor stort bør jeg kjøpe?

Er det noen som vet hvor stor dynamoen er på en 1,6TD JX camper?
Bor i Oslo
Vingen

Post by Vingen »

SLiter også med batteri. Er det noen som har tips på hva og hvor jeg kan kjøpe ett som passer under fremsete?
I følge det jeg har kunne klart å måle meg frem til er det plass til 320L180B180H

Det er få som er så lave. Mulig det funker med 190H også og da vil jo feks dette funke; http://www.marineshop.no/PartDetail.asp ... 7;c:101468

Finner ikke noe på biltema som passer. Alternativet er vel å hive det under baksete i stede da.

Noen som har tips?
Kjører T3 Club Joker High Top
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Mitt tips er å sjekke ut delenummeret i begynnelsen av tråden :wink:

Med litt flaks kan de fremdeles levere. Jeg spurte Vianor i sommer om batteri til min T4 Multi men "det finnes ikke fritidsbatteri med 175 cm høyde" presterte han å si :roll:
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Post by Buss Marius »

Ta et målebånd og mål, det er det beste. Er ikke rommene like store på begge sider? da bør det gå inn batterier på 30cm lengde.(17,5x17,5x30cm??) Min holdning til batterier er: Kjøp det største som passer inn.

På Biltema i oslo har de et enormt utvalg som du kan måle på. Jeg bruker like gjerne et "vanlig" som et fritidsbatteri
Onkel reisende Mac

Post by Onkel reisende Mac »

Det hjelper ikke og sette ett større batteri da dynamoen aldrig klarer og lade det store batteriet mer en start kretsen.Basta :evil:
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Bull, det tar bare lengre tid. Laderegulatoren vil gi 14,4V når batteriet ikke lenger trekker masse ladestrøm, og da vil det bli fullt. Du kan lade med 200mA og få fullt batteri på ei uke.

Edit: mulig forbehold om oppførselen til batteriisolatorkretsen når du har flere batterier. Flere batterier i parallell uten noen form for isolering er å be om trøbbel.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Onkel reisende Mac

Post by Onkel reisende Mac »

subwoofer wrote:Bull, det tar bare lengre tid. Laderegulatoren vil gi 14,4V når batteriet ikke lenger trekker masse ladestrøm, og da vil det bli fullt. Du kan lade med 200mA og få fullt batteri på ei uke.

Edit: mulig forbehold om oppførselen til batteriisolatorkretsen når du har flere batterier. Flere batterier i parallell uten noen form for isolering er å be om trøbbel.

Spenningen vil du få på batteriet men men ikke amperetimene som det større batteriet må ha,da ender det med at batteriet sulfaterer bedydlig fortere
OddN
-
-

Post by OddN »

Onkel reisende Mac wrote:
subwoofer wrote:Bull, det tar bare lengre tid. Laderegulatoren vil gi 14,4V når batteriet ikke lenger trekker masse ladestrøm, og da vil det bli fullt. Du kan lade med 200mA og få fullt batteri på ei uke.

Spenningen vil du få på batteriet men men ikke amperetimene som det større batteriet må ha,da ender det med at batteriet sulfaterer bedydlig fortere
Jeg har en mistanke om at du tenker på seriekobling av to 12v batterier i en 24v bil... da er det sånn at begge må ha samme kapasitet i Ah. Har aldri hørt om problemer med å koble batterier med forskjellig Ah i parallell, men som subwoofer nevner må man bruke enten skillediode eller skillerele, spesiellt hvis bilen skal stå en stund uten lading, da de to batteriene ellers vil prøve å lade hverandre ut.
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Post by Buss Marius »

Jeg vurderer, med tid og stunder, å montere opp en 220Volt omformer på 1000 Watt. denne koster 1300,- på Clash Ohlsson. Denne skal brukes til Microovn, varmepistol, drill og andre ting. Dersom den monteres på fritidsbatteriet, vil den da overbelaste og brenne opp skillereleet? Er det tykke nokk kabler til fritidsbatteriet? Ofte vil motoren være nødt til å gå, ellers er batterit tomt på minutter. Er det tykke nokk kabler til hovedbatteri?
Post Reply