Hvor har dere lagt forsterkeren i bilene deres?

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
ambul
-
-
Car: T4.1999mod.102hk.

Hvor har dere lagt forsterkeren i bilene deres?

Post by ambul »

Har en 99mod kombi. har lagt en forsterker rett bak gitteret mellom bagasje og baksetet. strømkabelen går fra batteriet igjennom torpedoveggen(Venstreside)..under sikkringene..ned i dørken og bak. så følger det gitteret til høyresiden.der forsterkeren er. Signalkablene går i dørken på høyresiden. får en sinnsyk dynamostøy. selv med kondensator. noen som kan hjelpe meg her?

Jørn
henning
-
-
Car: t4 2,4d multi allstar
Phone: 92247052

Re: Hvor har dere lagt forsterkeren i bilene deres? blir gal

Post by henning »

ambul wrote:Har en 99mod kombi. har lagt en forsterker rett bak gitteret mellom bagasje og baksetet. strømkabelen går fra batteriet igjennom torpedoveggen(Venstreside)..under sikkringene..ned i dørken og bak. så følger det gitteret til høyresiden.der forsterkeren er. Signalkablene går i dørken på høyresiden. får en sinnsyk dynamostøy. selv med kondensator. noen som kan hjelpe meg her?

Jørn
jeg vet ikke om det er likt på alle kombiene, men jeg har montert forsterkeren oppunder hyllen bak baksetet.. ellers har jeg lagt ledningene helt likt til deg.. men jeg har ikke noe støy i det hele tatt... og jeg har ikke kondensator...
Henning
T4 6-seters kombi 94 (solgt)
T4 multivan allstar 94 2,4d :) (solgt)
uten buss for tiden..
Multivanmafiaen
Espen
-
-
Phone: 95216652

Post by Espen »

Ingen kondensator eller støy her heller, har forsterker under setet.
Espen

Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Jording er viktig. Husk god jord av forsterker, kortest mulig til gods. Like viktig er god jording av motoren, da dynamoen er montert i denne. Fikk problemet selv en gang etter girkassebytte, fikk litt dårligere kontakt til jord på motoren og måtte gjøre rent og koble på ny. Sjekk også jording av batteriet. Spilleren skal vel også jordes. Har du signalkabel med egen remoteledning, ikke bruk denne. Jordes i en ende og isoleres i en andre. Legg opp remote i lag med andre 12V ledninger. Nevnte jeg at du bør sjekke jordingene dine :?: :wink:
TOBLERONEJAN
-
-

Post by TOBLERONEJAN »

Livar wrote:Har du signalkabel med egen remoteledning, ikke bruk denne. Jordes i en ende og isoleres i en andre. Legg opp remote i lag med andre 12V ledninger
Hva er dette for noe surr :?: klart du kan la den lille remoteledningen ligge sammen med signalkabelen.
Remotelednigen bærer ingen høy spenning, selv remotekabelen er støy skjermet.
Signalkablene er også støy skjermet.
Har du kjøpt deg bra signalkabler?????????
Gode signalkabler starter på ca 300kr for 5meter.
Du skal få 3 tips ang støy, 1 er + kabelen til forsterkeren i motor rommet MÅ ha gummi hylse så ikke noe av kabelen er synelig.
2 er prøv og legg signalkablene langs girkassen (ca rett under cd spilleren og bakover)
3 er at hvis hvis du fortsatt har støy problem så oppsøk en bilstereo butikk så får du kjøpt filter til og sette på signalkabelene dine. (dette er det absolutt det siste man gjør, for det er ikke bestandig det hjelper)
Kondensatoren har ingenting med støy å gjøre.

Hadde du støy i stereo,n føre montering????
Du skriver ingenting om hvor du har tatt jording fra?????
Men Livar er inne på noe ang jording i cd-spilleren.
Også da det kommer til jording til girkasse og batteri.
Livet er for kort til og kjøre kjedelige biler.

Jan ove sandnes
Drammen
ambul
-
-

Post by ambul »

Hm. takk for mye svar., Har jordet forsterkeren og kondensatoren,der skilleveggen er festet i dørken. prøvde å forlenge jordingsledningen slik at jeg jikk rett på batteriet, ble værre da. det er gode signalkabler jeg har. signalkablene prøvde jeg i dag å ta opp fra dørken. la dem over setet ifra spilleren,med spilleren ute. å til forsterkeren. ikke noe forskjell..

var ikke noe støy,før jeg koblet forsterkeren. er en phoenix gold sak.

Når jeg koblet kondensatoren. ble halvparten av støyen borte.,
tar snart greia ut. kjærringa bi gal a "dynamostøyen"....
TOBLERONEJAN
-
-

Post by TOBLERONEJAN »

Jording til forsterker og kondensator MÅ IKKE jordes sammen :roll: (Prøv, det hender det hjelper)
Koblingene på cd-spilleren er ofte ikke skjermet for støy, prøv og ta elektro teip rundt koblingene (der du satte signalkablene inn på spilleren) det hender det hjelper.

Hva slags phoenix gold forsterker har du???? (hvis du ikke vet betegnelse holder det med farge)
Hvor bor du henn??? hvis du ikke hadde bodd så langt unna kunne jeg kommet bort og hjulpet deg :wink:

Jan ove sandnes
Drammen
ambul
-
-

Post by ambul »

oi.. ja det kan bli en bit å kjøre... hvis du er i drammen. er i vesterålen i nordnorge.

Funker ikke med teip rundt koblingene., spilleren er bra jordet den og. Ble ikke noe forskjell om jeg jordet kondensatoren sammen med forsterkeren.

Phoenix Gold Qx4150. crome farge.
svenna

Stereostøy.

Post by svenna »

Er det en bensin eller diesel du har?
ambul
-
-

Post by ambul »

er en diesel.
TheScirocco

Post by TheScirocco »

Hmm... Har lagt kablene på samme måte som deg, men jeg jordet ikke i kombiveggen, men fant noen skruer på siden av bilen.
Har riktig nok ikke forsterker i den forstand, men en aktiv subwoofer.

Jeg tillater meg en liten digresjon!!!
Jeg er ikke akkurat noen lydfrik men mulig jeg blir litt bitt av basillen når jeg først setter i gang! Jeg kjøpte meg en Sony BT5000 spiller og en aktiv sub. Synes i grunn det er mer en trøkk nok for meg! Men jeg bruker kun de originale fronthøyttalerne. Disse er sikkert langt i fra det beste man får og jeg skal nok bytte dem ut. Men jeg tror jeg egentlig først vil få noe mer mellomtone. Hvor monterer dere høyttalere for best effekt?

Jeg har sett på to alternativer!
1. Det er plass til noen høyttalere i "lommen" nederst på døra forran! Men de vil da peke noe nedover. Jeg har også dårlig erfaring med gjennomføring av høyttalerkabler ut til dør.

2. Høyttalere hengende på gitteret bak baksetene. Men det vil da kanskje bli vel mye lyd for de som eventuellt sitter bak kanskje i og med at de får høyttalere rett i øret på en måte ;)
Sindre
1993 T4, 2,5l Bensin, 9-seter Syncro
huge

Post by huge »

Hei!

Jeg har en litt enklere versjon, BT2500 og den spiller kjempebra. Har en sub under førersetet og en egen forsterker til denne under pass. sete.

Som fronthøyttalere har jeg et sett Pioneer komponenthøyttalere hvor diskanten er limt(!) under gitteret i dashbordet og mellomtone/bass er i døra. Det er ikke noe problem at dørhøyttalerne peker litt nedover.

Jeg kjøpte forøvrig noen litt for store (dype) høyttalere til døra. Måtte derfor sage ut bunnen i "korga" de er montert i, samt lage en spacer av kryssfiner. Ble litt mer sløyd enn jeg hadde tenkt.

Jeg ville ha kjøpt tilpassede høyttalere som går rett inn hvis jeg skulle montert på nytt. Bl.a. Pioneer har komponenthøyttalere som gjør det.

Hvis du vil ha høyttalere bak, så er det bare å bruke fader kontrollen for å justere ned volumet på disse så ungene slipper å sitte med hørselvern. Jeg har originale høyttalere bak, forferdelig dårlig lyd. Men det er greit å kunne stille all lyd til bakhøyttalerne når ungene vil høre på musikk (og omvendt når jeg vil ;-)).

mvh Huge
TheScirocco

Post by TheScirocco »

Interessant.....
Hvordan er tilbakemeldingene på handsfree-funksjonen? Jeg opplevde at den virket overraskende bra de første dagene, men i det siste får jeg mye klager på dårlig lyd når jeg bruker handsfree... Nesten så ille at jeg vurderer å levere tilbake hele anlegget...
Sindre
huge

Post by huge »

Begynner å bli litt OT nå, men likevel... Handsfree fungerer fortsatt utmerket hos meg. For ikke å snakke om hvor genialt det er å spille av musikk fra mobilen via bluetooth.

Er utrolig fornøyd med denne spilleren (Sony BT2500). Rimelig pris og bra funksjonalitet. Eneste ulempen så langt er at BT funksjonen er noen ganger ikke aktivert når jeg starter bilen. Men det er veldig sjelden.

Er det forresten noen som vet om det skal gå an å slå på spilleren uten at tenningen er på? Jeg får det ikke til... Tror jeg har koblet riktig. Den slår seg på når jeg starter bilen og den har driftsspenning når tenningen er av (lagrede stasjoner og innstillinger beholdes).

-Huge

Dette er forresten de høyttalerne jeg har brukt i dør og dashboard: PIONEER TS-A171C, men som sagt finnes det høyttalere som krever mindre arbeid å montere i dørene.
TOBLERONEJAN
-
-

Post by TOBLERONEJAN »

da må du koble den ledningen som går til tenningen (ofte rød) inn på memory (ofte gul) sammen, så virker spilleren uten tenning.

Jan ove sandnes
Drammen
huge

Post by huge »

Takk for hurtig svar Tobleronejan!

Men da vil det vel bli slik at man må slå på og av spilleren manuellt hver gang?

På min gamle Blaupunkt var det slik at man kunne slå på spilleren manuellt etter tenningen var av, så stod den på i en time (tror jeg) før den slo seg av automatisk.

mvh Huge
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

huge wrote:Takk for hurtig svar Tobleronejan!

Men da vil det vel bli slik at man må slå på og av spilleren manuellt hver gang?

På min gamle Blaupunkt var det slik at man kunne slå på spilleren manuellt etter tenningen var av, så stod den på i en time (tror jeg) før den slo seg av automatisk.

mvh Huge
Jeg har ikke sett denne funksjonen på andre spillere enn Blaupunkt sine.
Og du har nok rett i at konstant-strøm inn på den som skal ha tennings-strøm vil gi deg en ekstra ting å glemme å slå av. :wink:
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
TheScirocco

Post by TheScirocco »

Hvis du har koblett rett skal det ikke være nødvendig å ha tenningen på. Det skal holde at nøkkelen står i. Du må riktig nok vri om tenningen og vri den tilbake til null. Da skal spilleren fortsatt virke helt til nøkkelen taes ut.
Sindre
huge

Post by huge »

Da har jeg koblet riktig ;-)

Men det hadde vært greit å kunne slå på spilleren uten nøkkel i... noe som antageligvis ikke er mulig med Sony...

-Huge
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

huge wrote:Da har jeg koblet riktig ;-)

Men det hadde vært greit å kunne slå på spilleren uten nøkkel i... noe som antageligvis ikke er mulig med Sony...

-Huge
Flink gutt! :mrgreen:
Det er sikkert en bra spiller du har, men skal du ha det slik du vil, er det kanskje like greit å putte inn en Blaupunkt? Du skal ikke se bort fra at det finnes billige slike på bruktmarkedet, da de blir for sløve for bruktbilkjøpere i "hiphop-generasjonen" med like mye effekt i anlegget som i motoren. :wink:

Og en god radiodel er jo ikke dumt, men det nå min mening. :wink:
Jeg bytter ikke ut min nå 8-9 år gamle Blaupunkt før den dør av seg selv. Maken til radio lager ikke mange den dag i dag, og radio er for meg et "must" på lengre turer. :D
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
TheScirocco

Post by TheScirocco »

Uten at jeg er noen ekspert så burde det vel være mulig å få til.

Det du trenger er vel en kondensator/batteri løsning som fortsetter å gi spenning til styrestrømmen en gitt tid etter at tenningen er slått av.
Sindre
TOBLERONEJAN
-
-

Post by TOBLERONEJAN »

huge wrote:Takk for hurtig svar Tobleronejan!

mvh Huge
:) ja man må slå av spilleren for hver gang, jeg gjør det selv, og det har funnket bra det 8)

Blaupunkt er en klasse for seg selv :wink:
Var det beste man kunne få i gammle dager det, så hold på spillerene så lenge de holder 8)

Jan ove sandnes
Drammen
TOBLERONEJAN
-
-

Post by TOBLERONEJAN »

huge wrote:Da har jeg koblet riktig ;-)

-Huge
Hvis du kobler opp slik som jeg skrev skal det gå :)
Minne strømmen (den gule) går utenom nøkkel funksjonen.

Jan ove sandnes
Drammen
huge

Post by huge »

Inntil jeg kjøpte denne Sony spilleren har jeg bare hatt Blaupunkt spillere. Derfor savner jeg muligheten for å kunne slå på uten nøkkel i.

Når det gjelder tunerdelen vil jeg påstå at Sonytuneren ikke er noe dårligere enn Blaupunkt. Kjører daglig mellom Bjerkvik-Narvik. En del av strekningen har dårlig radiodekning, så da merkes forskjellen på tunere godt.

Jeg er ikke spesiellt opphengt i noe spesiellt merke, men som sagt i et tidligere innlegg har denne spilleren (Sony BT-2500, og sikkert flere andre) kjempefin funksjonalitet med Bluetooth for handsfree og avspilling av musikk fra feks mobilen.

Det veier opp for muligheten for å slå på uten nøkkel som jeg hadde på min gamle Blaupunkt (som ble hobbyromspiller etter den ble lunefull i vinter og til tider ikke ville slå seg på :-), jada jeg har gått over alle loddinger i spilleren :lol: )

Men som Scirocco sier kan man fikse dette på en annen måte. Det er nå riktignok ikke nødvendig med ekstra batteri eller kondensator så lenge bilbatteritet er tilgjengelig. Det vil holde å lage en liten timerkrets med feks en trykknapp som kan brukes for å slå på ...

Men jeg klarer fint å leve med ting slik som de er nå :lol:
Trodde bare at "alle" hadde Blaupunkts av/på funksjonalitet...

Takker for alle innspill!

mvh Huge
Post Reply