Lei klonkelyd i forstilling.
Lei klonkelyd i forstilling.
Har en irriterende lyd i caravellen. Det kommer ett skikkelig "KLUNK!" akkurat i det jeg treffer humper, hull, fartsdumper etc.
Under kjøring på jevn vei merker jeg ingenting. Merker heller ikke noe galt på styring. Merker heller ikke selve klunket på styringen. Er liksom bare lyden.
Første jeg tenker er foringer på bærearmer, men det er vel flere alternativer. Hva tror dere? Bærekuler? Bærearmer? Foringer?
Noen som har gode metoder for å finne ut hva som er galt uten å ta bilen med på verkstedet?
Er for øvrig en 97 modell tdi det er snakk om.
Under kjøring på jevn vei merker jeg ingenting. Merker heller ikke noe galt på styring. Merker heller ikke selve klunket på styringen. Er liksom bare lyden.
Første jeg tenker er foringer på bærearmer, men det er vel flere alternativer. Hva tror dere? Bærekuler? Bærearmer? Foringer?
Noen som har gode metoder for å finne ut hva som er galt uten å ta bilen med på verkstedet?
Er for øvrig en 97 modell tdi det er snakk om.
hos me var det akkurat det samme. her var det knekte bolter i noen av de tingene du nevner. Resultatet var at caravellen knelet en dag.
Et bakgårdsfirma hadde ikke brukt riktige bolter ved skifte. I tillegg til de lydene du nevner hadde jeg også mer lyd når det var fuktig/regnet.
- nå kjørt 20000 km uten lyder eller feil. passert 190000. Ellers sier Møller at disse bilene er ganske forutsigbare på hva som kommer. Jeg kjører service sammen med eu-kontroll en gang i året. Deres spådommer om de problemene jeg må regne med kommer på normale slitedeler stemmer bra.
Et bakgårdsfirma hadde ikke brukt riktige bolter ved skifte. I tillegg til de lydene du nevner hadde jeg også mer lyd når det var fuktig/regnet.
- nå kjørt 20000 km uten lyder eller feil. passert 190000. Ellers sier Møller at disse bilene er ganske forutsigbare på hva som kommer. Jeg kjører service sammen med eu-kontroll en gang i året. Deres spådommer om de problemene jeg må regne med kommer på normale slitedeler stemmer bra.
-
TOBLERONEJAN
- -

Kulene er ikke urimelig dyre hos Møller. Ta en telefon dit først, så kan du lettere vurdere prisene du får på uoriginale. Har god erfaring med holdbarheten på Møller sine i hvert fall.
Som nevnt tidligere; pass på riktige bolter. Nedre kule kan hoppe ut hvis bolten ryker eller hvis gjengene er svake. Det er ikke morsomt, for da skrever bilen, drivakselen fyker halvvegs ut av girkassa og ferden ender i en pøl av girolje... (...og hvordan vet jeg det?
)
Som nevnt tidligere; pass på riktige bolter. Nedre kule kan hoppe ut hvis bolten ryker eller hvis gjengene er svake. Det er ikke morsomt, for da skrever bilen, drivakselen fyker halvvegs ut av girkassa og ferden ender i en pøl av girolje... (...og hvordan vet jeg det?
Ståle Bekkelien
Eks: 2000 mod. Caravelle TDI Syncro, Buss nr 5, 1995 mod. Caravelle 2.4 Syncro, Buss nr 1.
Eks: 2000 mod. Caravelle TDI Syncro, Buss nr 5, 1995 mod. Caravelle 2.4 Syncro, Buss nr 1.
-
TOBLERONEJAN
- -

-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Jeg har også lyd i "skuta" under kjøring, madammen som beskreiv detta som ei skute som går framover i bølgene og knirking og knaking er hva en hører, da.
Well, gutta på Mueller mente den jo kunne være noe enkelt, og tipsa oss om å spyle opp langs demperene ifall det er derfra knirkinga kommer - testa idag og funnet i orden...
3 av 4 dempere knirka og nå er det bare 1 igjen uten bedring, to er markant tystere
Snakk om "Mikke mus-mekking"
Spyl og la det renne vekk grumset
mvh,
Yngve S
Well, gutta på Mueller mente den jo kunne være noe enkelt, og tipsa oss om å spyle opp langs demperene ifall det er derfra knirkinga kommer - testa idag og funnet i orden...
3 av 4 dempere knirka og nå er det bare 1 igjen uten bedring, to er markant tystere
Snakk om "Mikke mus-mekking"
mvh,
Yngve S
Skift foringer i nedre bærebru so slutter den å klunke. virket iallefall på min.
2 stk på kvar side, verksted jobb vist ein ikkje har presse heime.
2 stk på kvar side, verksted jobb vist ein ikkje har presse heime.
97mod. 2,5 Tdi 102Hk. Transporter.
97mod. 2,5 Tdi 102Hk. Transporter. kondemnert.
94mod. 2,4D Caravelle. Til høgging.
94mod. 2,4D Caravelle. Ombygde til 97mod 2,5 Tdi
91mod. 2,5B Caravelle. Delebil.
92mod. 2,4D Caravelle. Til opp pussing
97mod. 2,5 Tdi 102Hk. Transporter. kondemnert.
94mod. 2,4D Caravelle. Til høgging.
94mod. 2,4D Caravelle. Ombygde til 97mod 2,5 Tdi
91mod. 2,5B Caravelle. Delebil.
92mod. 2,4D Caravelle. Til opp pussing
Ikke glem foringer på stab-stag!!
Ikke glem at indre stabstag-foringer og link-stag mellom stabstag og bærebrua gir samme symptomer, men er langt...LANGT enklere å bytte.
Jeg hadde en runde i vinter og byttet bærekuler og foringer i bærebru.....men det var fremdeles lyd i forstilling ved forsering av fartsdempere... Det var indre stabstag-foringer til en nette sum av 49,- stk, og ca 15 min arbeid på hver side
Jeg hadde en runde i vinter og byttet bærekuler og foringer i bærebru.....men det var fremdeles lyd i forstilling ved forsering av fartsdempere... Det var indre stabstag-foringer til en nette sum av 49,- stk, og ca 15 min arbeid på hver side
Vidar Øverås
Nyjord-vegen 48
2012 Caravelle 2.0 TDI 114HK
Nyjord-vegen 48
-
TOBLERONEJAN
- -

[quote="krheldal"]Nja.. Lurer litt på disse foringene jeg også.
Noen som kan antyde prisen møller tar for å bytte dette?
Og pris på bytte av øvre bærekuler.
Noen som har tips til hvordan jeg bedre kan lokalisere problemet?
Om det er øvre bærekuler, nedre bærekuler eller noen foringer...??[/quote
vw verksted her i drammen skulle ha 15000kr for bytting av øvre bærekuler med stilling av tenning (som var feil på min)
Ringte et annet verksted som byttet bærekulene, de skulle ha 2500kr for hele jobben med alt.
Noen som kan antyde prisen møller tar for å bytte dette?
Og pris på bytte av øvre bærekuler.
Noen som har tips til hvordan jeg bedre kan lokalisere problemet?
Om det er øvre bærekuler, nedre bærekuler eller noen foringer...??[/quote
vw verksted her i drammen skulle ha 15000kr for bytting av øvre bærekuler med stilling av tenning (som var feil på min)
Ringte et annet verksted som byttet bærekulene, de skulle ha 2500kr for hele jobben med alt.
Livet er for kort til og kjøre kjedelige biler.
Jan ove sandnes
Drammen
Jan ove sandnes
Drammen
Nå er det jo ikke umulig å ta bærekulene selv da, så lenge en har litt tak over hue og en lørdag til hjelpTOBLERONEJAN wrote: vw verksted her i drammen skulle ha 15000kr for bytting av øvre bærekuler med stilling av tenning (som var feil på min)
Vidar
Vidar Øverås
Nyjord-vegen 48
Nyjord-vegen 48
Banke lyd foran
hadde også en klonkelyd i forstilling. var inn og ut av verkstedet flere ganger uten at dem fant ut hva det var. måtte bruke spett på nedre bære arm og da var det slitt nedre fremre foring sånn at når eg kjørte i dumper til høyre var det kontakt mellom nedre bere arm og karosseriet
saken er LØST
saken er LØST
Får vel komme med en oppdatering og noen oppfølgingsspørsmål på denne.
Tipset til Vidar stemte. Foringene på link-stagene og de indre foringene på stab-staget er fryktelig dårlige. Nå er det jo en stund siden jeg startet denne tråden, men problemet har ikke blitt fikset enda. Men nå har det forverret seg såpass at det skal bli fikset i løpet av et par uker.
Hele stabstaget kan sideforskyves noen cm hver vei, samt en halv cm opp og ned med en hånd uten særlig bruk av makt. Så at det sier klunk klunk er ikke veldig rart.
Et kjapt overblikk sier meg at dette skal være en relativt grei sak å fikse.
Kommentarer til den teorien?
Bytter jeg foringer på link-stagene, eller bytter jeg hele staget?
Om noen har noen triks for å enkle jobben så kom gjerne med dem nå.
Tipset til Vidar stemte. Foringene på link-stagene og de indre foringene på stab-staget er fryktelig dårlige. Nå er det jo en stund siden jeg startet denne tråden, men problemet har ikke blitt fikset enda. Men nå har det forverret seg såpass at det skal bli fikset i løpet av et par uker.
Hele stabstaget kan sideforskyves noen cm hver vei, samt en halv cm opp og ned med en hånd uten særlig bruk av makt. Så at det sier klunk klunk er ikke veldig rart.
Kristian
11 Multivan 2,0 TDI
97 Caravelle 2,5 TDI (Vurderes solgt)
06 Volvo V50
11 Multivan 2,0 TDI
06 Volvo V50
-
Stein
- -

- Car: T5 2,5TDi 2008
- Phone: 99497790
Jeg byttet alle foringene på forstillingen på MEKONOMEN-verkstedet. De fikk ha bilen i noen dager, og arbeidet når de hadde lite annet. Ble en helt annen bil.
Og prisen? Mener det ble 7000.- Men tror det inkluderte oljeskift+++
Og prisen? Mener det ble 7000.- Men tror det inkluderte oljeskift+++
Stein Larsen
Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT
TIguan 2013 Bluemotion TDi
Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT
TIguan 2013 Bluemotion TDi
Stabstagforingar har ialleall MYKJE å seia for kjøre eigenskapane.
Indre stabstagforingar er enkelt å bytte. restenv eit eg diverre ikkje.
Når du skal ha indre stabstagforingar så få rett dimensjon. Eg fikk feil på mekonomen då der er to ulike diameter på stabstaget.
Indre stabstagforingar er enkelt å bytte. restenv eit eg diverre ikkje.
Når du skal ha indre stabstagforingar så få rett dimensjon. Eg fikk feil på mekonomen då der er to ulike diameter på stabstaget.
Biler: høg byttefrekvens på bil eg?
Siste år:
95 modell Vw transporter...
90 modell Subarusyncro "Krøvel Velle" Frå Velle i ValleVoll solgt
94 modell Vw Caravelle 2,4 D "Monar"
90 modell Caravelle C "Gunnar"
Siste år:
95 modell Vw transporter...
90 modell Subarusyncro "Krøvel Velle" Frå Velle i ValleVoll solgt
94 modell Vw Caravelle 2,4 D "Monar"
90 modell Caravelle C "Gunnar"
1. Du tar av spenn i torsjonsfjær.krheldal wrote:Får vel komme med en oppdatering og noen oppfølgingsspørsmål på denne.
2. Indre foringer på stab-stag byttes ved å åpne klammeret som holder foringen, en skrue (usikker på dimensjon). Smett i ny foring, og skru til klammer.
3. Link-staget er festet med bolten til støtdemper i ene enden, og andre enden er "tredd" på stabstaget. Løsne bolt til støtdemper og ta av link-stag. Deretter er det litt pes å få av den enden som er tredd på stab-stag, men enkelt hvis du har en avdrager tilgjengelig
(biltema art.nr: 20-339). Montér nytt link-stag i motsatt rekkefølge.
Pice of cake
Vidar Øverås
Nyjord-vegen 48
Nyjord-vegen 48
Ok.. Høres greit ut.
Når det gjelder å få link-staget av stabstaget så tror jeg det skal gå rimelig greit med håndamakt.. Foringene er så dårlige der at jeg tipper den faller av av seg selv.
Er det mulig å bytte bare foringen i link-staget? Eller må hele byttes?
Når det gjelder å ta ut spennet i torsjonsfjærene er dette pga at støtdemperen må av (løsnes i bunn)? Eller er det en operasjon som må gjøres uansett?
Når det gjelder å få link-staget av stabstaget så tror jeg det skal gå rimelig greit med håndamakt.. Foringene er så dårlige der at jeg tipper den faller av av seg selv.
Er det mulig å bytte bare foringen i link-staget? Eller må hele byttes?
Når det gjelder å ta ut spennet i torsjonsfjærene er dette pga at støtdemperen må av (løsnes i bunn)? Eller er det en operasjon som må gjøres uansett?
Kristian
11 Multivan 2,0 TDI
06 Volvo V50
11 Multivan 2,0 TDI
06 Volvo V50
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Det er mulig å bytte gummien, men jeg tror ikke disse selges løse. hele link saken er billig.
Vask bort møkk og smør på litt zalo så smetter de nue på etter bitte litt overtalelse. Zalo vri og dytt metoden.
Jeg jekket bare litt opp uten å ta av hjulet. da slipper du å løsne torsjons fjæra. Evt sett en jekk til under bærearmen.
Vask bort møkk og smør på litt zalo så smetter de nue på etter bitte litt overtalelse. Zalo vri og dytt metoden.
Jeg jekket bare litt opp uten å ta av hjulet. da slipper du å løsne torsjons fjæra. Evt sett en jekk til under bærearmen.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Så det er mulig å gjøre det sånn ja..
Du vet ikke tilfeldigvis om hvor jeg kan få kjøpt disse foringene løst?
Har sjekket diverse nettbuttikker uten hell. Men det naturlige valget; møller, er ikke sjekket enda. De har vel kanskje?
Du vet ikke tilfeldigvis om hvor jeg kan få kjøpt disse foringene løst?
Har sjekket diverse nettbuttikker uten hell. Men det naturlige valget; møller, er ikke sjekket enda. De har vel kanskje?
Kristian
11 Multivan 2,0 TDI
06 Volvo V50
11 Multivan 2,0 TDI
06 Volvo V50