Dynamo og dieselpumpe 2.4 D

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
fborgi

Dynamo og dieselpumpe 2.4 D

Post by fborgi »

Har just hatt bilen inne til litt småreperasjoner på verksted, og de ringte i dag og sa at jeg nok burde skifte dieselpumpa og dynamoen på bilen om ikke så alt for lenge.

Har prøvd å se hvor jeg kan få tak i slike deler (verkstedet anbefalte å få tak i noen brukte deler, ellers ville det bli ganske så dyrt), men det fins jo ørten ulike dynamoer til denne bilen. Noen som vet hvilken dynamo jeg skal ha til bilen?

Bilen er en 91 (eller 92, litt avhengig av hvor man ser) modell minibuss ombygd til personbil. Motoren er såvidt jeg husker en 2.4 D AAB motor.

Jeg har bytta ladebrua på dynamoen 2 ganger i sommer (har kjørt 30.000 siden februar...:D) så den dynamoen har nok en fot i grava. Dieselpumpa har visstnok begynt å lekke så det gir litt startproblemer og annen fusking.

Noen som vet hvilken dynamo og hvilken dieselpumpe jeg trenger?
Tom Bringsvor
-
-
Car: T5, 2007, TDI, Lang

Post by Tom Bringsvor »

Dynamotips, ta ut den du har og levér den inn til nærmeste Bosch diesel/elektrisk verksted, dreier opp "ankeret" og renser sporene, nye børster, sjekker lagere og kontrollerer denne i benk etterpå, mener de gjør dette i dag også.
Du vet ikke hva du får ved å kjøpe brukt eller kostnaden med en byttedynamo, kontra fikse den du har som også passer rett inn igjen og er som ny.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
fborgi

Post by fborgi »

Oki, så et firma som Triconor Norge (http://www.triconor.no/) vil kunne gjøre denne jobben?

Sendte dem en mail i går, men har ikke fått noe svar. Skal kjøre Oslo - Bergen i begynnelsen av November så jeg er avhengig å få fiksa dette snart.

Utsett til i går det du skulle gjort i dag.
Finn Håkon Borgi
fborgi

Post by fborgi »

Har hørt rundt med ulike høggere nå. Det fins pumper å oppdrive, men de er ikke enige om artikkelnummeret. Ifølge Møller skal det være 074 130 107 E og de sa at denne pumpen var i alle motorene fra 91 til 94.

Er det noen her inne som har greie på hva som stemmer og hvilken pumpe jeg skal ha? Har ikke råd eller vilje til å kjøpe ny til den nette sum av 10 store.
Finn Håkon Borgi
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Bytta dynamo hos Triconor for etpar år tilbake, det gikk unna på 3 - 4 timer men kosta deretter 8)

Syns å huske det lå rundt 4 laken, sjekk "prosjekt og prosjekt..."-tråden.

mvh,
Yngve S
fborgi

Post by fborgi »

Har hørt med den. Det ligger på 3.5 -4000 kr for et bytte. Er litt jobb. Må ut med front og en del styr. Hadde gladelig gjort det selv om jeg hadde hatt plass, verktøy etc, men bor midt i Oslo så det er dårlig med slike fasiliteter :wink:
Finn Håkon Borgi
StaaleB
-
-

Post by StaaleB »

fborgi wrote:Har hørt med den. Det ligger på 3.5 -4000 kr for et bytte. Er litt jobb. Må ut med front og en del styr. Hadde gladelig gjort det selv om jeg hadde hatt plass, verktøy etc, men bor midt i Oslo så det er dårlig med slike fasiliteter :wink:
Du må ikke ut med fronten for dynamobytte. Den tar du nedenfra. Det eneste du trenger er noe å kjøre opp på (ramper eller liknende) så du får av balja under (4 stk 13mm bolter + 2 stk 10mm muttre) deretter er det vel 17mm som fester dynamoen. Alt dette går fint an å gjøre på en liten time nærmest hvor som helst, men enda greiere er det å kjøre opp på Bjerke i gjør-det-selv-hallen på Statoil.

Selve dynamoen ga jeg 2300 for hos Triconor i sommer (overhalt byttedynamo).

Dieselpumpa er nok værre å bytte selv. Det ville ikke jeg gjort. Men det går an å vurdere reparasjon. Jeg hadde lekkasje, og da holdt det å skifte noen pakninger ved pådraget ("gasshendelen"). Det ble gjort hos Oppegård elektrodiesel og kostet ikke så voldsomt.
Ståle Bekkelien
Eks: 2000 mod. Caravelle TDI Syncro, Buss nr 5, 1995 mod. Caravelle 2.4 Syncro, Buss nr 1.
fborgi

Post by fborgi »

Ok. Takk for tips. Da er det mulig jeg bare skaffer en overhalt dynamo hos Triconor.

Men den dieselpumpa fikk jeg beskjed om å bytte da jeg skifta reg-reim for en liten stund siden. Verkstedet mente det ikke var mulig å fikse. Det så ut som om den tok kvelden, noe som kunne forklare startproblemene og den litt snåle fuskingen.
Finn Håkon Borgi
baklys
Car: T4 1993 2,5 bensin. T4 1999 2,5 TDI
Phone: 95495209

Post by baklys »

fborgi wrote:Ok. Takk for tips. Da er det mulig jeg bare skaffer en overhalt dynamo hos Triconor.

Men den dieselpumpa fikk jeg beskjed om å bytte da jeg skifta reg-reim for en liten stund siden. Verkstedet mente det ikke var mulig å fikse. Det så ut som om den tok kvelden, noe som kunne forklare startproblemene og den litt snåle fuskingen.
Når jeg prøvestartet bilen min etter å ha byttet clutch så jeg at dieselpumpa mi lakk. Det kom diesel ut fra akslingen til gasspådraget.
Å tette dette var meget enkelt: Tok vekk gasspådraget, mutter på toppen og tok lokket av pumpa (2 umbrako til waierbrakett og 4 på pumpelokket)
Deretter var det bare å ta lokket forsiktig av, (det er en fjær der) og trekke ut akslingen fra undersiden. Inn med ny O-ring og dermed var den tett.
Baklys
Post Reply