Kjøp av T3

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Tæff
-
-

Kjøp av T3

Post by Tæff »

Hei.
Har rusla rundt i Eldre volvo heikle mitt 25 år lange liv og vurdere å kjøpe meg ein T3 for å ha ein praktisk bruskbil som samtidig er litt spesiell!

Er det nokon som kan tipse litt om kva ein bør sjå etter på ein slik bil

Kunne tenkt meg også å vite litt om fordelar/ulemper med ein sein modell T3 opp i mot ein tidleg modell T4? Kva bør ein satse på i prisklasse opp kring 30000?

Korleis er Vw bilane sett opp mot feks ein Toyota Hiace ?
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

for det første, sammenlign ALDRI en T3 med en hiace... T3 er en god bil tåler en god real trøkk om uhellet skulle være ute og du har all verden av utstyrsvarianter å velge i.. en sen T3 er en bedre bil en enn tidlig T4 men det gjelder så godt som alle merker nye utgaver plages ofte av barnesykdommer hele livet mens sene utgaver er det meste luket bort i løpet av produksjonstiden... skal du legge 30000 lapper i en T3 får du en Utrolig fin bil (om du ikke velger en utprøvd russebil til blodpris da :shock: ).
generellt ellers er det lite å se etter... prøv bilen først og fortell deg selv hva inntrykket tilsier, førsteinntrykket er ofte sånn bilen vil være for deg gjennom tiden du har den... :wink:
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Tæff
-
-

Post by Tæff »

Ok. Har prøvd en T3 og der sa magefølelsen NEI etterosm der var ein vibrajon i bilen da eg drog dne opp frå lave turtall osv...

Så en T3 toler kolisjon bra på tross av at du sitte framme i eit hjørne utna motoren framfor deg?

Ellers korleis er motorane? Har hørt toppane kan vere eit svakt punkt?
Tæff
-
-

Post by Tæff »

Ok. Har prøvd en T3 og der sa magefølelsen NEI etterosm der var ein vibrajon i bilen da eg drog dne opp frå lave turtall osv...

Så en T3 toler kolisjon bra på tross av at du sitte framme i eit hjørne utna motoren framfor deg?

Ellers korleis er motorane? Har hørt toppane kan vere eit svakt punkt?
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

så du skrev at du hadde sittet i en volvo tidligere... kan bare si at ett eller annet sted inne på siden her ligger en krasjtest mellom en volvo 940 og en tidlig T3, volvoen ble knust...

toppene er ett kapittel for seg selv men mye har med eieren å gjøre også..

T3 har så mye forsterkninger i front at enda med både motor og gir bak veier den fortsatt 150 kg mer i front enn hekk.. den er også godkjent som van i tyskland... du finner ikke mange hiacer der,... :wink:
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
Tæff
-
-

Post by Tæff »

Godt å vite.

Mange spørsmål her etterkvart ser eg...
Lurer også på korleis dei er å skrue på sjølv. Har grei praktisk innsikt åg har konvertert volvo 740 turbo frå automat til manuell og bytt atoppakning osv på en slik.

Ser for meg at det kan vere vanskelig å komme til i motorrommet? Evt er det vanskelig å bytte regreim sjølv?
Finnast det gode tekniske handbøker ala Haynez til desse bilane?
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

T3 er generelt enkelt om man har den minste kunnskap.. har du skrudd volvo så tror jeg du blir gledelig overrasket over hvor enkel vw er å skru..
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
Tæff
-
-

Post by Tæff »

Og Volvofolk seier garantert det motsatte...volov ER genialt enkelt...ihvertfall modeller opp til B230ET ;3)

Men bra å høre at det ikkje er snakk om motorløft for å skifte olje da.. ;3)

Såg forresten på eit verkstad her om dagen da dei måtte av med ein skjerm for å bytte lyspære...Renault av noko slag trur eg det var...
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

-19 Tesla model 3 LR

Jan..
jolle
Car: T3 1990
Phone: 97879634

Post by jolle »

Kresja med vår T3 noen uker tilbake og knuste hele baken på en Toyota Avensis. Bilen vår kom fra det hele med en heftig bulk. Fronten tåler mye, jeg trodde jeg skulle miste bena når det smalt.
Tæff
-
-

Post by Tæff »

Finnast det sider med teknisk info om bilen? Motortyper osv? Er kun diesel som er aktuelt for meg da.
Syncroeier
-
-
Car: T3 Syncro DJ '88

Post by Syncroeier »

Det skal sies at den vant mot volvoen mye fordi den surfet over deformasjons sonene på volvoen..

http://www.251.org/i/images-Volvo.html

Men solide biler er det uten tvil!
Tæff
-
-

Post by Tæff »

Var å prøvde denne i dag: http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail ... 420#bilder

Synest den var veldig bra og tight og var "sprek" faktisk...fin i giroverføringa. Lite eller ingen rust var der helelr å sjå...
MEN kor masse "ulyd" skal det vere i drivverket. Synest det var påfallande, men nå er eg vant til personbil. Men var liksom litt dirrekte støyande. Hylelyden var der sjølv om giret var i fri og chlutchen inne(kanskje fra diffen?)....Blei verre etterkvart som farten auka.
Lekasje fra returen på diesel var det også men det er jo berre å bytte morkne slangar.

Ut over dette..super bil eg LETT kunne hatt, men er usikker mtp denne lyden som eg ikkje veit om skal vere der eller ikkje sidan eg ikkje har erfaring med desse bilane.
RZR-Jånni
-
-
Car: 1967 og 1991
Phone: 975 976 57

Post by RZR-Jånni »

Var hylelyden kun i fart og?
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
Tæff
-
-

Post by Tæff »

Ja....
Blei merkbar ved ca 40-50 kmt og oppover...Prøvde ein coach før i veka og den var mykje stillare...mender var til gjengjeld alt d andre galt..;3)
Tæff
-
-

Post by Tæff »

Er det ingen som har nokon formeining om dette? :?

Er som sagt blank på Vw Caravelle, men har ein del teknisk innsikt. Veit berre ikkje kva som er "normalt" for ein slik bil med tanke på lydar frå drivverket osv.
Ville jo tru at ein bil som har ått knappe 180000 skulle vere ok i drivlinja, men ønsker råd og vink om der eventlt er gjenngangerfeil ein bør sjå opp for.
:)
RZR-Jånni
-
-
Car: 1967 og 1991
Phone: 975 976 57

Post by RZR-Jånni »

Skal jo ikke være noen ulelyder. Men du vet det kommer fra girkasse, ikke noe hjullagre? Da er det jo evt et lager i kassen som er på tur da, men har hørt om andre som har kjørt med lyder lenge.. Har selv hatt en t2 med difflagerulyd. Jeg kjørt 40k. Nye eieren har kjørt 40 til med samme kassen. Enkleste er jo da og evt skifte kassen.
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
Tæff
-
-

Post by Tæff »

Takker....får sjå kva eg gjer...hmm bilen var veldig fin ellers...hjullager...ja kanskje..men det er meir romlelyd. Det her var type lyd som komme fra differ girkasser osv..
wickie
-
-

Post by wickie »

Hei,

hvis du kan tysk (dvs. lese) så kan jeg gi deg masse linker til veldig utfylende kjøpsråd.

Eller er vel å si at tilgangen til motorrommet på T3 er veldig bra sammenlignet med T4, hiace (gamle) og enda værre på den "nye" (euro Hiace).

Det som kan være litt dumt med tilgangen er hvis du har last inni bilen eller du har bygd den ut til en camper, da må lasten ut/ du må løfte vekk "senga",...
Men når du først har åpnet luken er det jo kjempe tilgang til det meste.

Dieselmotoren har generelt et dårlig rykte. Dem har i regel ofte blitt byttet. 200.000km for en motor er veldig mye, da sies det at det er på tide med overhaling (i regel gjerne før det).

Grunnen til den dårlige holdbarheten ligger ikke i at konstruksjonen er dårlig, men rett og slett i at dem er undermotoriserte i forhold til vekten av bilen (golfen har jo nesten samme motor! der går dem betydlig lengere).

Hvis du steller med motor, så holder den også. Dvs. kjør max. ca. 90, ikke full gas, la motor gå på tomgang før du stopper (turbo), montere oljekjøler,...

Det er noen som har gått 3-400.000km med orig. motor (det er untak!)

Det ble levert 3 forskjellige dieselmotorer til T3:
1.6 D 50hk (CS)
1.6 TD 70hk (JX)
1.7 D 57hk (KY)

Alle bygger på 1.6D som ble satt i Golf/Passat, som igjen bygger på 1.5D, som igjen har sin grunkonstruktsjon fra bensinmotoren.
Alle Golf/Passat motoren går an å sette inn, det er bare en anen insprøytningspumpe (flatere) og oljepanne siden motoren "ligger" (50 grader) i T3.
91 Typ2 T3 Caravelle Syncro DJ
66 Typ1 1300
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

wickie wrote:Hei,

hvis du kan tysk (dvs. lese) så kan jeg gi deg masse linker til veldig utfylende kjøpsråd.

Eller er vel å si at tilgangen til motorrommet på T3 er veldig bra sammenlignet med T4, hiace (gamle) og enda værre på den "nye" (euro Hiace).

Det som kan være litt dumt med tilgangen er hvis du har last inni bilen eller du har bygd den ut til en camper, da må lasten ut/ du må løfte vekk "senga",...
Men når du først har åpnet luken er det jo kjempe tilgang til det meste.

Dieselmotoren har generelt et dårlig rykte. Dem har i regel ofte blitt byttet. 200.000km for en motor er veldig mye, da sies det at det er på tide med overhaling (i regel gjerne før det).

Grunnen til den dårlige holdbarheten ligger ikke i at konstruksjonen er dårlig, men rett og slett i at dem er undermotoriserte i forhold til vekten av bilen (golfen har jo nesten samme motor! der går dem betydlig lengere).

Hvis du steller med motor, så holder den også. Dvs. kjør max. ca. 90, ikke full gas, la motor gå på tomgang før du stopper (turbo), montere oljekjøler,...

Det er noen som har gått 3-400.000km med orig. motor (det er untak!)

Det ble levert 3 forskjellige dieselmotorer til T3:
1.6 D 50hk (CS)
1.6 TD 70hk (JX)
1.7 D 57hk (KY)

Alle bygger på 1.6D som ble satt i Golf/Passat, som igjen bygger på 1.5D, som igjen har sin grunkonstruktsjon fra bensinmotoren.
Alle Golf/Passat motoren går an å sette inn, det er bare en anen insprøytningspumpe (flatere) og oljepanne siden motoren "ligger" (50 grader) i T3.
ikke helt enig i dette her... de fleste går langt med godt stell. bensinmotorene er det faktisk mere tull med. har masse eksempler på 400000km på jx...
dessuten er dieselen så enkel å skru på at man nesten kan gjøre det i blinde.. bytter motor på 2timer og 30min...
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
Post Reply