Skrikende buzzer i t3, hvor lenge kan en...

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Runar
-
-
Car: Club Joker 1988

Skrikende buzzer i t3, hvor lenge kan en...

Post by Runar »

Hei

Eg lurer på hvor lenge det går ann å kjøre med skrikende buzzer og blinkende lys i speedometerhuset før motoren sier stopp?

For eg har nå kjørt i kjørt siden januar...

Har skiftet føler så blei mere sikker på at eg har dårligt oljetrykk, for ny føler hjalp ikke. Har og skiftet til tykkere olje castrol 20w50

Kan det være no galt med elektronikkhjernen i bilen som skaper dette?

Eg tror nok det er dårligt oljetrykk, men begynner å lure siden eg har kjørt lenge med det og har hatt lange turer..

Takker for tips!
Andrew
-
-

Post by Andrew »

På en som jeg nettopp har skiftet filter på så ble jeg kvitt blinkende oljelampe bare av den grunn. Tett filter?
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
Fjotten
Car: T3 mange (mini)

Post by Fjotten »

Du opplyser ikke hvilken motor dette gjelder.Men på 2.1i sitter det to trykkfølere,en under sylinderne på venstre side,og en bak ved reimhjulet.
Den under er for overtrykk,den bak er for undertrykk.Om du har målt oljetrykket på den under skal det ligge på ca3kg ved 2000 omdreinger på motor.Oljen skal også holde hoy temperatur (ca80gr).Om det er noe intresse for å laste opp en liten betegnelse på digijet boks, er det mulig
Last edited by Fjotten on 17 Oct 2007, 23:05, edited 1 time in total.
Runar
-
-

Post by Runar »

Sorry glemte å nevne motortype, det er en 112 i med DJ hjerne, har skiftet oljetrykksføler på den bak, filter er ganske nytt. originalt filter.
Er det føleren bak eller under som foråsaker denne buzzeren og blinkene dioda?
sindrehauglum
-
-

Post by sindrehauglum »

Jeg hadde det slik at varselet kom først etter at jeg hadde hatt motoren over ca 2000 rpm, når alarmen først blir trigget så henger varselet til du slår av tenningen.

Jeg hadde brudd inne i en av de brune ledningene som snor seg rundt nedi motorrommet. Bruddet var ved dobbelkontakten på venstre side av motoren. Fant feilen først etter bytte av filte, føler og ledning.

Du skal måle ca 12 v på den ledningen som går til føleren ved reimhjulene når du slår på tenningen, spenningen skal falle til ca 0 når rpm er høyere enn 2000. (om jeg husker rett)

For den andre føleren er jeg usikker, men tror du skal måle 12v med tenningen på og 0 når motoren går.

Håper dette er til hjelp, andre får korrigere eller legge til mer om naudsynt.
sindrehauglum[a]gmail.com
Syncronaut som skrur mye (ufrivillig)
- ønsker å kjøpe girkasse og diff m/sperr T3
RZR-Jånni
-
-
Car: 1967 og 1991
Phone: 975 976 57

Post by RZR-Jånni »

Den bakerste gir buzzingen, over et visst turtall som nevnt.
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Post by t21500 »

Hadde samme problem på en T4 jeg hadde. Etter å ha skiftet begge følerne, ble alt ok.
Pål Strand
Runar
-
-

Post by Runar »

Oss meg er det sånn at buzzeren kommer på etter en stund, når alt har blitt skikkelig varmt, eg må gi gass og komme over 2000 rpm for at den skal gi seg, så kan eg slippe gassen og den kommer ikke tilbake på tomgang, men når eg begynner å kjøre igjen og turtallet nærmer seg 2000 kommer det tilbake,.. gir gass og det forsvinner, kjøre litt til og det er der igjen..
WW
-
-

Post by WW »

Da jeg hadde problemet fikk jeg beskjed her på forumet om at den ene føleren "hadde ansvar" ved turtall under 2000 og den andre over. Ikke over/under trykk, men varsler undertrykk i 2 forskjellige turtallsområder. Det passet svært godt med hvordan min oppførte seg. Nemlig hylte på varm motor og turtall under 2000. Gikk veien via ny tykkere olje + rett filter ny føler for under 2000 rpm, men endte med å bytte motor. da forsvant problemet.
Hadde problemet på 2 biler. Den første fikk ny føler/olje/filter og ble så kastet. Nr 2 fikk i tillegg ny motor og ble så solgt....

Å måle motstand i kablene for å utelukke brudd før man gir seg ut på noe bytting er selvsagt selvskrevet, men beskrivelsen tilsier at det er kontakt, men enten noe galt med føleren eller faktisk med oljetrykket. I mitt tilfelle var det feil ved oljetrykket begge ganger.....
aka_stian
-
-
Car: T3 1992 AAZ

Post by aka_stian »

Legger inn et spørsmål i denne tråden som har med samme emnet å gjøre. Har nettopp fått liv i min 1,6td igjen etter å ha stått med defekt starter i nesten 3 uker. Men når jeg har på tenning og starter bilen nå så blinker oljelampen. Kan ikke huske at den gjorde det tidligere. Blinker når tenning er på og fortsetter å blinke en eller to ganger etter at motoren har startet. Så viser den seg ikke igjen. Noen som vet hvorfor oljelampen oppfører seg slik?
Stian H...
92' Caravelle T3 Syncro
92 Passat VR6
henning
-
-
Car: t4 2,4d multi allstar
Phone: 92247052

Post by henning »

aka_stian wrote:Legger inn et spørsmål i denne tråden som har med samme emnet å gjøre. Har nettopp fått liv i min 1,6td igjen etter å ha stått med defekt starter i nesten 3 uker. Men når jeg har på tenning og starter bilen nå så blinker oljelampen. Kan ikke huske at den gjorde det tidligere. Blinker når tenning er på og fortsetter å blinke en eller to ganger etter at motoren har startet. Så viser den seg ikke igjen. Noen som vet hvorfor oljelampen oppfører seg slik?
jeg vil tro den blinker til oljetrykket er som det skal være..
Henning
T4 6-seters kombi 94 (solgt)
T4 multivan allstar 94 2,4d :) (solgt)
uten buss for tiden..
Multivanmafiaen
patrick
-
-
Car: T2-74, T3-Syncro Halvpanel, T3 Atlantic

Post by patrick »

aka_stian wrote:Legger inn et spørsmål i denne tråden som har med samme emnet å gjøre. Har nettopp fått liv i min 1,6td igjen etter å ha stått med defekt starter i nesten 3 uker. Men når jeg har på tenning og starter bilen nå så blinker oljelampen. Kan ikke huske at den gjorde det tidligere. Blinker når tenning er på og fortsetter å blinke en eller to ganger etter at motoren har startet. Så viser den seg ikke igjen. Noen som vet hvorfor oljelampen oppfører seg slik?
tror dette er normalt. er for å se om lampa virker i det hele tatt...
flere som mener dette?
-74 panel bay Til salgs
-86 syncro halvpanel 112i
-90 Atlantic automat calypso green.

Medlem av Rundlyktgeriljaen, Syncronautene, Westfalia Campers, Veterangjengen, Kristiansand og Årvoll Bus-Depot, Agder VW-Klubb

Patrick W.
WW
-
-

Post by WW »

Sånn har det vel vært på alle biler jeg har hatt mener jeg. Garantert på Caravellene i allefall.
Alle oljelamper lyser jo når det ikke er trykk. Skrur du på tenninga uten å starte så er det jo ikke oljetrykk ergo er det lys. Så tar det et sekund eller 2 før trykket er oppe når man starter og da slukker den..
Post Reply