I går merka jeg at vannlampa hadde startet diskotek, noe jeg har et meget avslappet forhold til, da jeg har kjørt slik mange ganger før, og det er jo bare å etterfylle litt kjøleveske når jeg kommer hjem. Hjem kom jeg og hadde glemt hele greia til i dag morges da kona skulle på jobb.
Bilen var utrolig lat og ville liksom ikke yte noe ekstra, i den grad 2,4 diselen gjør akkurat det.
Var som å kjøre i sirup og ikke var det noe drag. Da melder spørsmålene seg:
Kan det være at vannpumpa har pumpet sine siste litere og slakker registret?, eller at kamreimshjulet har "glidd" litt på konet, slik at tenningen blir feil?. Er det noen som har vært borti slikt før på AAB motoren.
Det neste er jo diselpumpe siden av kammen. Er det vanlig at dette kamhjulet glir på konen? slik at tenningen blir feil. Skulle ikke tro det, men.....
Til slutt vil jeg sende en anmodning til norsk tipping på Hamar om å skynde seg med å tildele meg en ørliten gevinst i størrelse ny caravelle og slik at jeg slipper slikt i fremtiden.
Oi oi oi lat/treg caravelle 2,4d (registerras på gang)
-
Tom E. Tøff
Oi oi oi lat/treg caravelle 2,4d (registerras på gang)
Livet er ikke for amatører.
-
Torle
- -

- Car: T4 2002
- Phone: 90994928
Kan høres ut som defekt vannpumpe, den blir jo drevet av reg reim som igjen driver dieselpumpe i andre enden av kammen. Defekt lager i vannpumpe gir oftest vann lekasje samt mulig slakk register reim som igjen gir feil tenning. .... ... skal ikke være mye feil tenning før en AAB motor blir laaaaaaat.
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
-
Tom E. Tøff
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Sjekk og gummimatta på førersiden. Den er faktisk ofte grunnen til slike symptomer.
Sklir under pedalen ser du. Og dette er ikke tull.
Det har forøvrig skjedd med flere at innsprøytningstidspunktet har forandret seg. Sjekk også dette.
Begynner det å bli ei stund siden siste tannreimskift og kontroll av denne, vil det selvfølgelig være lurt å ta en kikk her og som nevnt tidligere.
Vannpumpa er roten til mye vondt/dyrt på T4 og skal(i mine øyne og mange med meg) skiftes HVER gang reima skiftes.
5 år eller max 90000km på intervallet.
Det har forøvrig skjedd med flere at innsprøytningstidspunktet har forandret seg. Sjekk også dette.
Begynner det å bli ei stund siden siste tannreimskift og kontroll av denne, vil det selvfølgelig være lurt å ta en kikk her og som nevnt tidligere.
Vannpumpa er roten til mye vondt/dyrt på T4 og skal(i mine øyne og mange med meg) skiftes HVER gang reima skiftes.
5 år eller max 90000km på intervallet.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Tom E. Tøff
Nå har jeg bestilt reg. reimskifte på batterielektro i Arendal. Der kom det på den nette sum av kr 3300,- med vannpumpe. På Gromstad (VW) kom dette på kr 7400,-
Tror merkeverkstedene sine mekanikere opererer med massører, gullverktøy og egne løpegutter til å tørke svette. Alt dette må til for at verkstedet skal kunne forklare prisforskjellen.
Tror merkeverkstedene sine mekanikere opererer med massører, gullverktøy og egne løpegutter til å tørke svette. Alt dette må til for at verkstedet skal kunne forklare prisforskjellen.
-
henning
- -

- Car: t4 2,4d multi allstar
- Phone: 92247052
da har du fått det veldig billig..Tom E. Tøff wrote:Nå har jeg bestilt reg. reimskifte på batterielektro i Arendal. Der kom det på den nette sum av kr 3300,- med vannpumpe. På Gromstad (VW) kom dette på kr 7400,-
jeg fikk en kamerat av meg som har verksted til å gjøre det på min for 5000 kr...
kanskje han ikke var så god kamerat likevel??he he
Henning
T4 6-seters kombi 94 (solgt)
T4 multivan allstar 94 2,4d
(solgt)
uten buss for tiden..
Multivanmafiaen
T4 6-seters kombi 94 (solgt)
T4 multivan allstar 94 2,4d
uten buss for tiden..
Multivanmafiaen
-
Torle
- -

- Car: T4 2002
- Phone: 90994928
dette høres usansynlig billig ut, i meca sin katalog så koster reimene m spennrulle 1425,- og så kommer vannpumpe på 500-600,- alt etter modell pluss kjølevæske 250,- og når det først er nede så bør jo "viftereimer" byttes og kanskje et strammehjul til 400-500,-.........
Disse gutta må få seg ny kalkulator, 5000,- for en slik jobb er ikke noen u-pris. Bare tenningsjustreingen tar jo fort litt tid hvis en ikke treffer på første....og som kjent så er både 2,4 og 2,5 TDI veldig nøye med tenninga før at de skal gå riktig og godt.
Har selv prøvet med flere tenningsinnstillinger på min multivan og kommet frem til at litt ekstre fortenning gir bedre økonomi samt at den trekker bedre på lave turtall.
Disse gutta må få seg ny kalkulator, 5000,- for en slik jobb er ikke noen u-pris. Bare tenningsjustreingen tar jo fort litt tid hvis en ikke treffer på første....og som kjent så er både 2,4 og 2,5 TDI veldig nøye med tenninga før at de skal gå riktig og godt.
Har selv prøvet med flere tenningsinnstillinger på min multivan og kommet frem til at litt ekstre fortenning gir bedre økonomi samt at den trekker bedre på lave turtall.
Tor-Ole Olsnes
-
Tom E. Tøff
Nå er reima bytta, alt ble byttet, pumpe, strammer og 2 simmeringer som jeg kjøpte utenom (veiv og register). disse ble levert sammen med bilen og de tok 200 kr ekstra for å bytte disse.
Komplett sett med deler koster jo bare 1200,- å kjøpe fra et firma på lier.
(Norsk bildelsenter, tror jeg) og kjøleveske koster jo ca 150,- så de tjener litt på jobben. Er jo ikke mer enn en 1,5 times jobb, når du har utstyret.
Men jeg er jo Kjempefornøyd.
Når prisen diskuteres så hadde jeg et tilbud fra disse på 3700,- som ble redusert til 3300,- da jeg sa at Olsen bil i Grimstad gjorde jobben for 3500,-
Nå er jeg lykkelig på veien igjen.
Komplett sett med deler koster jo bare 1200,- å kjøpe fra et firma på lier.
(Norsk bildelsenter, tror jeg) og kjøleveske koster jo ca 150,- så de tjener litt på jobben. Er jo ikke mer enn en 1,5 times jobb, når du har utstyret.
Men jeg er jo Kjempefornøyd.
Når prisen diskuteres så hadde jeg et tilbud fra disse på 3700,- som ble redusert til 3300,- da jeg sa at Olsen bil i Grimstad gjorde jobben for 3500,-
Nå er jeg lykkelig på veien igjen.