motorvarmer

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Caravelleracer
-
-

motorvarmer

Post by Caravelleracer »

har en 98 mod t4 kombi med orginal ekstravarmer foran venstra framhjul.kan jeg bruke motorvarmer på denne bilen da det sitter en varmer på den?sikkert dumt spørsmpl men :oops:
Syncronaut
-
-

Post by Syncronaut »

Ja du kan bruke en elektrisk Defa-varmer (eller liknende), dersom det er det du spør om. Hva slags varmer har du fra før (Webasto eller Eberspächer? Full kupévarmer eller bare tilleggsvarmer?)?
Gorm
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Han har Eber. :wink: Alle T4 har dette.
Du kan montere blokkvarmer på motoren. Et lite hæ.. å montere på Syncro, men ellers greit.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Der Postmeister wrote:Han har Eber. :wink: Alle T4 har dette.
---

Hah, "alle T4 har dette" - hvor er min ??

Skulle gjerne hatt en slik en, men førsteutgaven av T4 hadde vel ikke den slags luksus montert ??

mvh,
Yngve S
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Sorry. Alle 2.5 TDi har dette. Min feil. :wink:
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Syncronaut
-
-

Post by Syncronaut »

Poenget mitt var egentlig at jeg heller ville brukt pengene mine på utbyggingssett til Eber'n enn på et Defa-system. Jeg har T4 uten bensinvarmer og har derfor Defa, men dersom det hadde stått en 2,5 TDI i min hadde jeg definitivt bygget ut den eksisterende varmeren framfor å gjøre meg avhengig av strøm... :D
Gorm
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Syncronaut wrote:Poenget mitt var egentlig at jeg heller ville brukt pengene mine på utbyggingssett til Eber'n enn på et Defa-system. Jeg har T4 uten bensinvarmer og har derfor Defa, men dersom det hadde stått en 2,5 TDI i min hadde jeg definitivt bygget ut den eksisterende varmeren framfor å gjøre meg avhengig av strøm... :D
Jo, men ofte er Webasto-/Ebereiere avhengig av strøm for batteriet sin del. Mye vanlig småkjøring kombinert med flittig bruk av parkeringsvarmeren tapper batteriet jevnt og trutt.
Husk at en varmer som står og går med varmeapparatvifta på 1.eller 2. trinnet bruker 80-90 W. :wink:
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
Syncronaut
-
-

Post by Syncronaut »

Godt poeng, Vegard. Hadde en T3 med Eber tidligere og jeg passet på den litt ift nettopp dette, ja...
Gorm
Caravelle-Kai
-
-

Post by Caravelle-Kai »

VWegard wrote:Jo, men ofte er Webasto-/Ebereiere avhengig av strøm for batteriet sin del. Mye vanlig småkjøring kombinert med flittig bruk av parkeringsvarmeren tapper batteriet jevnt og trutt.
Husk at en varmer som står og går med varmeapparatvifta på 1.eller 2. trinnet bruker 80-90 W. :wink:
Ja, dette sliter vi også med. Vi har såpass kort vei til jobben at vi har gått tom en del ganger. Har vurdert å montere motorvarmer i tillegg til Eber'n.

Hvordan vet man om man har blokkvarmer?
2013 Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift - Til salgs!
1999 T4 Caravelle 2,5 tdi
1990 T3 Caravelle Coach 1,6D
1975 VW 1200 Jeans
1974 VW 1200 Jeans (konebil)
Coach-Kameraden og Eksil-Rundlyktgeriljaen.
Syncronaut
-
-

Post by Syncronaut »

Du vil jo vanligvis ha en stikkontakt for motorvarmerledning et sted... :wink:

Det er litt kinkig å komme til selve blokkvarmeren (ihvertfall på min som er Syncro - trodde jeg måtte få kroppen til å vokse ut et ekstra ledd på armen min den kvelden/natten jeg monterte varmeren :( ), den står på blokka på siden som vender mot torpedoveggen. Min står på venstre side (når du står foran bilen og kikker ned i motorrommet), om det er annerledes på 2WD vites ikke (du kan ta en titt på Defa sine hjemmesider for å se hvor de anbefaler at den monteres).
Gorm
Caravelle-Kai
-
-

Post by Caravelle-Kai »

Syncronaut wrote:Du vil jo vanligvis ha en stikkontakt for motorvarmerledning et sted... :wink:
Jeg tenkte på blokkvarmer koblet til Eber'n. -Er det ikke det Postmester'n beskriver ovenfor da?

Defa-varmer er det ikke på den. Det vet jeg. :wink:
1975 VW 1200 Jeans
Syncronaut
-
-

Post by Syncronaut »

Alle TDI-modellene av T4 har en Eber tilleggsvarmer som er aktiv når motoren går (med kjølevæsketemp og utetemp under et visst nivå, er det ikke så?). Denne kan du bygge ut med et tilleggssett til å bli en komplett motor- og kupévarmer (de som fulgte veldig godt med i timen da de kjøpte ny T4 valgte gjerne å spare 10'-15' på å montere tilleggssettet istedet for å krysse av for Eber fabrikkmontert kupévarmer...). Når du Kai skriver at batteriet går tomt på deres Caravelle, høres det for meg ut som dere har kupévarmeren... :?:
Gorm
Caravelle-Kai
-
-

Post by Caravelle-Kai »

Vi har ur slik at vi kan starte den når motoren ikke går, men jeg synes ikke motoren blir spesielt varm. -Mulig det er fordi den ikke står på så lenge. :roll:
1975 VW 1200 Jeans
VWegard
-
-

Post by VWegard »

Caravelle-Kai wrote:Vi har ur slik at vi kan starte den når motoren ikke går, men jeg synes ikke motoren blir spesielt varm. -Mulig det er fordi den ikke står på så lenge. :roll:
Det har neppe bare med tida den står på! :wink:
Det er også fordi Eber D3WZ kun er på 3 kW og primært skal varme motoren/holde den varm.
Jeg har en ettermontert parkeringsvarmer på 5 kW og det er merkbart mer trøkk i en slik enn en 3 kW (66% mer effekt). I tillegg er min varmer koblet slik at varmvannet fra denne går rett inn på varmeapparatet og returnerer til varmeren via motoren.

Jeg er ikke skråsikker, men tror ikke den originalmonterte kjørevarmeren er koblet slik min er. :?
Mvh
Vegard Sørensen
Caravelle-Kai
-
-

Post by Caravelle-Kai »

VWegard wrote:Jeg har en ettermontert parkeringsvarmer på 5 kW og det er merkbart mer trøkk i en slik enn en 3 kW (66% mer effekt). I tillegg er min varmer koblet slik at varmvannet fra denne går rett inn på varmeapparatet og returnerer til varmeren via motoren.
Men da bruker den vel enda mer strøm fra batteriet?
1975 VW 1200 Jeans
VWegard
-
-

Post by VWegard »

Caravelle-Kai wrote:
VWegard wrote:Jeg har en ettermontert parkeringsvarmer på 5 kW og det er merkbart mer trøkk i en slik enn en 3 kW (66% mer effekt). I tillegg er min varmer koblet slik at varmvannet fra denne går rett inn på varmeapparatet og returnerer til varmeren via motoren.
Men da bruker den vel enda mer strøm fra batteriet?
Nei, det er ikke merkbart. :wink:
Det er størrelsen på brenneren som først og fremst er økt, og de elektriske funksjonene bruker cirka like strøm uansett. Det er først og fremst sirkulasjonspumpa og varmeapparatvifta som er strømforbrukere.
Hastigheten på vifta er det som gir størst utslag her. Jeg bruker trinn 1 for å få maksimalt med varme fra vannet og moderere strømforbruket. På trinn 2 ser jeg at det tiner mye raskere, men da bruker jeg også mye mer strøm. :(

Det har hendt et par ganger at jeg har kommet ut til ferdig varm og nedtint bil som ikke har strøm nok til å starte. :oops:
Så jeg prøver å sikre meg slik at rutene er tint og motoren starter. :wink:

Til sommeren/høsten blir det omkobling med varmeren på eget batteri.
Jeg har fått tak på et slikt Heavy Duty gel-batteri som blir å passe perfekt under setekassa. :D
Mvh
Vegard Sørensen
Trygve

Post by Trygve »

VWegard wrote:
Caravelle-Kai wrote:Vi har ur slik at vi kan starte den når motoren ikke går, men jeg synes ikke motoren blir spesielt varm. -Mulig det er fordi den ikke står på så lenge. :roll:
Det har neppe bare med tida den står på! :wink:
Det er også fordi Eber D3WZ kun er på 3 kW og primært skal varme motoren/holde den varm.
Jeg har en ettermontert parkeringsvarmer på 5 kW og det er merkbart mer trøkk i en slik enn en 3 kW (66% mer effekt). I tillegg er min varmer koblet slik at varmvannet fra denne går rett inn på varmeapparatet og returnerer til varmeren via motoren.

Jeg er ikke skråsikker, men tror ikke den originalmonterte kjørevarmeren er koblet slik min er. :?
Vet du/noen hva ettermontering av en på 5 kw ca. koster? En på 3 kw sitter i fra før.
Trygve
Peter
-
-
Car: T4 TDI ACV CC
Phone: 90877396

Post by Peter »

Jeg betalte 9 blanke i Asker .Han måtter trekker noen ekstraledninger ,sa han .........
Jeg er kjempefornøyd med 5kw ,masse varme etter kort tid.
Peter
Bussfeber skal ikke helbredes ,bare vedlikholdes .
T4 California Coach 98 Modell ACV 102 HK TDI
Passat 3B Sedan 99 Modell 1.6 101 HK B
Post Reply