t4 med mang små og store problemer. løsninger motas med takk
Hei
Kaldluft fra mitten er normal hoss T4. "alle "har det .
Bytt Batterie ,kansje noen av symtomen forsvinner ;div. blinking ,Radio osv.
Bytt Bremsevæske
Hilsen Peter
Kaldluft fra mitten er normal hoss T4. "alle "har det .
Bytt Batterie ,kansje noen av symtomen forsvinner ;div. blinking ,Radio osv.
Bytt Bremsevæske
Hilsen Peter
Bussfeber skal ikke helbredes ,bare vedlikholdes .
T4 California Coach 98 Modell ACV 102 HK TDI
Passat 3B Sedan 99 Modell 1.6 101 HK B
-
chr18
- -

- Car: lang T4 93mod.
- Phone: 90142311
nå gir jeg snart opp
:!:
nå har turtellren også kuttet ut, tenkte det kunne være dynnamoreime som hadde joppet av, siden ejg mistenkte den for å ha strekt seg etter jeg bytta reim, men da jeg så underbil, så satt reima der, noe mindre stram enn for en uke siden, så strammet den, og dynamoen gikk rundt(gjorde foresten det før strammin også) men fortsatt ikke noe turteller, går denne på noe annet, at det ikke er dynamoen den går på?
noen som har lyst til å ta en titt på bilen, for å finne alle feilene på denne? er så sinsykt dårlig på bilfiksing
også er det litt dårlig med økonomien for tia, så skulle helst sluppet ett dyrt verksted opphold
nå har turtellren også kuttet ut, tenkte det kunne være dynnamoreime som hadde joppet av, siden ejg mistenkte den for å ha strekt seg etter jeg bytta reim, men da jeg så underbil, så satt reima der, noe mindre stram enn for en uke siden, så strammet den, og dynamoen gikk rundt(gjorde foresten det før strammin også) men fortsatt ikke noe turteller, går denne på noe annet, at det ikke er dynamoen den går på?
noen som har lyst til å ta en titt på bilen, for å finne alle feilene på denne? er så sinsykt dårlig på bilfiksing
-
chr18
- -

speedo fungerer, men ikke turteller, men var sikkert dette du mente, er nok dårlig kontakt ja, for temperatur/tank måler fungerer heller ikke, men disse har ikke funger på LENGE, mens var først i for ett par timer siden turteller kutta ut.
virker som om allt det elektriske i denne bilen er modent for utskiftning:
og foresten vises det ingen varselamper når jeg vrir om nøkkelen heller?
virker som om allt det elektriske i denne bilen er modent for utskiftning:
og foresten vises det ingen varselamper når jeg vrir om nøkkelen heller?
Ta en liten kopp (ca. 0.2-0,3 liter )legg deg under og skrue forsiktig opp ikke ut ,det er skruen som slipper ut eventuell Vann fra Dieselfilteren. det er beskrevet i håndboken (tror jeg ).
Hilsen Peter
Hilsen Peter
-
chr18
- -

har nå planer om å bytte følgende: OPPDATERT LISTE:
mottorolje
girolje
oljefilter
diselfilter
luftfilter var ikke på denne, så skal høre om det skal være noe det HELT klart skall
går for å bytte resten av reimer med det samma
bytte topppakning
få slipet toppen/ventiler, om det er nødvendig så lenge ikke toppakninga er gåen da?
bytte bremsevæske
tømme vannutskiller for disel
skjekke bærekuler
kjekke bremser
kjekke diverse vaiere(gassen treker seg ikke tilbake, så gamle eier montert på en lastestropp, for å få den til å gå tilbake :!: )
er det noe mere jeg burde gjøre da? her skal det gjøres NØYE for vill gjerne ha bilen noen år, så kom med forslag til hva som bør gjøres.
Sist endret av chr18 den Tor Feb 07, 2008 9:39 pm, endret 1 gang
dette er det jeg har planer om å skifte, men dette løser mest antagentlig ikke noen av de problemene jeg har akkurat nå, mren vill vell minske sansynligheten for att jeg får enda større problemer>(som mottor havari)
mottorolje
girolje
oljefilter
diselfilter
luftfilter var ikke på denne, så skal høre om det skal være noe det HELT klart skall
går for å bytte resten av reimer med det samma
bytte topppakning
få slipet toppen/ventiler, om det er nødvendig så lenge ikke toppakninga er gåen da?
bytte bremsevæske
tømme vannutskiller for disel
skjekke bærekuler
kjekke bremser
kjekke diverse vaiere(gassen treker seg ikke tilbake, så gamle eier montert på en lastestropp, for å få den til å gå tilbake :!: )
er det noe mere jeg burde gjøre da? her skal det gjøres NØYE for vill gjerne ha bilen noen år, så kom med forslag til hva som bør gjøres.
Sist endret av chr18 den Tor Feb 07, 2008 9:39 pm, endret 1 gang
dette er det jeg har planer om å skifte, men dette løser mest antagentlig ikke noen av de problemene jeg har akkurat nå, mren vill vell minske sansynligheten for att jeg får enda større problemer>(som mottor havari)
Last edited by chr18 on 08 Feb 2008, 07:36, edited 2 times in total.
Batterie ?
Bærekulene foran
sjekk waierne( gass+håndbrems )
Bremsene generellt m.m.
Du må husker at du har tross alt en "moden" bil .hvis du skal være på den sikre siden og du skal kjører lengere med Bilen kunne du jo tar en sjekk hoss Naf eller slik .koster en del men det er fort inntjent og du får en rimlig oversikt hva som må gjøres .
Hilsen Peter
Bærekulene foran
sjekk waierne( gass+håndbrems )
Bremsene generellt m.m.
Du må husker at du har tross alt en "moden" bil .hvis du skal være på den sikre siden og du skal kjører lengere med Bilen kunne du jo tar en sjekk hoss Naf eller slik .koster en del men det er fort inntjent og du får en rimlig oversikt hva som må gjøres .
Hilsen Peter
-
Rapidspeed
- -

- Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
- Phone: 95095170
kan sikkert ta en kikk om du tar en tur..chr18 wrote:nå gir jeg snart opp:!:
![]()
noen som har lyst til å ta en titt på bilen, for å finne alle feilene på denne? er så sinsykt dårlig på bilfiksing![]()
![]()
også er det litt dårlig med økonomien for tia, så skulle helst sluppet ett dyrt verksted opphold
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Jan..
KAn høyres ut som om toppakninga di er gått ja.
Ta å stikk innom eit verksted eller nokon som har utstyr for å trykkteste kjølesystemet på bilen. Ein pumpar da trykk på kjølesystemet, og dersom det forsvinner, ja så er der enten lekasje eller gåen toppakning.
Vidare så kan du også reise innom eit verksted å få dei til å kjøre gjennom eit indikatorstoff på kjølevæska. Dersom vannet går inn i sylinderane vil ein få eit utslag på dette i form av at indikatorvæska lagar "gule merker" på eit papir lignande sak ved eksosen. (såvidt eg skjønte det.)
Hadde same problem på ein Volvo bensinerturbo. Bytta toppakninga og det vart ein heilt annen bil.
Vidare kan eit ødelagt/dårlig batteri lage masse "fuckup" strøm messig. Bytta også batteri på den før omtala Volvoen og plutselig slutta masse rare lamper og blinke i tider og utider. Til tross for at det forige batteriet fint klarte å dra rundt motoren.
Usikker på om T4 har regulator på dynamoen? Er denne sliten kan det jo være at den skaper masse problemer. Du kan jo også få nokon til å sjekke om bilen ladar nok og jevnt med eit Voltmeter.
Ta å stikk innom eit verksted eller nokon som har utstyr for å trykkteste kjølesystemet på bilen. Ein pumpar da trykk på kjølesystemet, og dersom det forsvinner, ja så er der enten lekasje eller gåen toppakning.
Vidare så kan du også reise innom eit verksted å få dei til å kjøre gjennom eit indikatorstoff på kjølevæska. Dersom vannet går inn i sylinderane vil ein få eit utslag på dette i form av at indikatorvæska lagar "gule merker" på eit papir lignande sak ved eksosen. (såvidt eg skjønte det.)
Hadde same problem på ein Volvo bensinerturbo. Bytta toppakninga og det vart ein heilt annen bil.
Vidare kan eit ødelagt/dårlig batteri lage masse "fuckup" strøm messig. Bytta også batteri på den før omtala Volvoen og plutselig slutta masse rare lamper og blinke i tider og utider. Til tross for at det forige batteriet fint klarte å dra rundt motoren.
Usikker på om T4 har regulator på dynamoen? Er denne sliten kan det jo være at den skaper masse problemer. Du kan jo også få nokon til å sjekke om bilen ladar nok og jevnt med eit Voltmeter.
Biler: høg byttefrekvens på bil eg?
Siste år:
95 modell Vw transporter...
90 modell Subarusyncro "Krøvel Velle" Frå Velle i ValleVoll solgt
94 modell Vw Caravelle 2,4 D "Monar"
90 modell Caravelle C "Gunnar"
Siste år:
95 modell Vw transporter...
90 modell Subarusyncro "Krøvel Velle" Frå Velle i ValleVoll solgt
94 modell Vw Caravelle 2,4 D "Monar"
90 modell Caravelle C "Gunnar"
-
chr18
- -

hva legger du i setningen:"kan sikkert ta en kikk om du tar en tur"? og når passer det for deg?rapidspeed wrote:kan sikkert ta en kikk om du tar en tur..chr18 wrote:nå gir jeg snart opp:!:
![]()
noen som har lyst til å ta en titt på bilen, for å finne alle feilene på denne? er så sinsykt dårlig på bilfiksing![]()
![]()
Ehhh, er ikke en ekspansjonstank strengt tatt nødvendig nettopp pga av at det ER trykk i kjølesystemet? Det er utvidelseskoeffisienter på alle stoffer og væsker, hvor temperatur som regel er den påvirkende årsak. Dette vil kunne bygge opp trykk i kjølesystemet....veifarer wrote:Du kan nok være trygg på at toppakningen er gåen ja, med trykk i kjølesystemet og synkende nivå på ekspansjonstanken.![]()
Jeg snakker av erfaring.
Har nettopp skiftet toppakning og hadde også problemer med at defrostervarmen forsvant etter kort tids tomgang, dette p.g.a luft/trykk i kjølesystemet og at ekspansjons tanken hadde "utbrudd" når jeg skrudde av lokket.
Alle disse problemene forsvant da jeg skiftet toppakning.
Jeg har hatt bilen siden 2001, og den har brukt litt kjølevæske hele tiden.
Trodde det var en liten lekkasje en eller annen plass men i og med at det var så lite brydde jeg meg ikke så mye med det all den tid at det ikke ble værre. Bilen er jo familiens bruksbil så den startet jo og gikk og jeg fyllte etter litt kjølevæske i ny og ne.
Det ble litt værre i fjor sommer men det tilskrev jeg en liten lekasje som jeg hadde oppdaget på motorvarmeren som jeg hadde montert forrige vinter. Jeg antok at det var denne som hadde begynt og lekke igjen .
Fikset så dette og kjørte glad og fornøyd rundt til rødlampa begynte å blinke igjen.
Oppdaget da rundt juletider at bilen hadde begynt å ryke fælt.![]()
Skiftet så toppakning og remmer og vannpumpe og alle de før nevnte problemene forsvant![]()
Altså: det skal ikke være særlig trykk på ekspansjonstanken og varmen skal ikke komme bort når bilen går på tomgang, samt at bilens originale toppakning er noe ordentlig stort dritt.
Nettopp dette trykket er årsak til en svakhet i toppen på ekspansjonstankene på de tidlige T4 modellene, den som er sort av farge. Denne har et problem med å holde tett, og du vil se spor av kjølevæske som "slipper" ut gjennom toppa, og renner ut overløpet til tanken.
Før man svartmaler saken ang "forbruk" av kjølevæske, ville jeg bestilt en ny topp, den som er blå av farge, og montert på ekspansjonstanken. Dette løste i værtfall problemet med forbruk av kjølevæske på min '95 T4 (2,4D).
Når det gjelder topp-pakningene så har det skjedd ting på denne fronten. AAB-motoren fikk vel en "facelift" først i '95 og så en senere uten at jeg husker årstallet. Mener å ha lest at topp-pakningen ble utbedret begge gangene, slik at ha du byttet den en gang er vel sjansen liten for at du må bytte den flere ganger? Min '95 er av sent i årgangen, og har gått atskillig lengre enn 360K, uten bytte av topp-pakning.
Vidar Øverås
Nyjord-vegen 48
2012 Caravelle 2.0 TDI 114HK
Nyjord-vegen 48
2012 Caravelle 2.0 TDI 114HK
Jeg holder med deg i det med å prøve å bytte lokket på ekspansjonstanken til ny, blå type. Jeg vet om en som gjorde dette med godt resultat.vidar_78 wrote: Ehhh, er ikke en ekspansjonstank strengt tatt nødvendig nettopp pga av at det ER trykk i kjølesystemet? Det er utvidelseskoeffisienter på alle stoffer og væsker, hvor temperatur som regel er den påvirkende årsak. Dette vil kunne bygge opp trykk i kjølesystemet....
Nettopp dette trykket er årsak til en svakhet i toppen på ekspansjonstankene på de tidlige T4 modellene, den som er sort av farge. Denne har et problem med å holde tett, og du vil se spor av kjølevæske som "slipper" ut gjennom toppa, og renner ut overløpet til tanken.
Før man svartmaler saken ang "forbruk" av kjølevæske, ville jeg bestilt en ny topp, den som er blå av farge, og montert på ekspansjonstanken. Dette løste i værtfall problemet med forbruk av kjølevæske på min '95 T4 (2,4D).
Når det gjelder topp-pakningene så har det skjedd ting på denne fronten. AAB-motoren fikk vel en "facelift" først i '95 og så en senere uten at jeg husker årstallet. Mener å ha lest at topp-pakningen ble utbedret begge gangene, slik at ha du byttet den en gang er vel sjansen liten for at du må bytte den flere ganger? Min '95 er av sent i årgangen, og har gått atskillig lengre enn 360K, uten bytte av topp-pakning.
Og "faceliften" på AAB-motoren kom tidlig på 95-modellene, samtidig som "buss-rattet" forsvant og airbagene dukket opp.
Jeg har alt det nye på min "sene" -95, men en kundebil på jobben har alt gammelt selv om det også er en -95 (S i chassisnummeret).
Forskjellene på motorene er:
-Kilerem for servo,generator etc. ble erstattet med multirem.
-Fast løpehjul for registereima ble erstattet med selvstrammer som stilles inn ved montering.
-Dreibar vannpumpe(for å stramme reima på tidlige motorer) ble erstattet med en fast variant.
-Toppakninga skal visstnok ha blitt erstattet med en bedre variant, men den i metall kom ikke originalmontert før på 96-modellene. Min -95 har fiberpakning, men jeg ser av deleoversiktene på VAGCAT at alle AAB fra og med 91-modellene er oppgitt til å skulle ha metallpakninger nå.
Det er en vanlig VAG-sak at de nummeroverfører delenumre til nye,forbedrede varianter eller til delevarianter som ofte også passer i flere bilmodeller. Hver gang en del endres(selv om det bare er en mikrobagatell i det hele tatt), endres også bokstaven bakerst i delenummeret.
-
chr18
- -

[quote="chr18
også oppdaget jeg i dag( da jeg drev å byttet dynamoreima) at det var litt lite kjøleveske på tanken, så tenkte jeg skulle fylle opp tanken, men da jeg skrudde opp lokket, kom det en såmm lyd som når trykk utligner seg, og plutselig så var veskenivået oppe på maks igjen, hva pokker er dette for noe rart?
?[/quote]
åssen forklarer dere dette?¨
burde ikke ekspansasjonstanken være laget sånn at lufttrykket slapp ut? trudde ekespansasjonstanken var til for at kjølesystemet skulle ta kjørlevæske der når det ble for lite, og så føre det tilbake ditt om det ble for mye?
også oppdaget jeg i dag( da jeg drev å byttet dynamoreima) at det var litt lite kjøleveske på tanken, så tenkte jeg skulle fylle opp tanken, men da jeg skrudde opp lokket, kom det en såmm lyd som når trykk utligner seg, og plutselig så var veskenivået oppe på maks igjen, hva pokker er dette for noe rart?
?[/quote]
åssen forklarer dere dette?¨
burde ikke ekspansasjonstanken være laget sånn at lufttrykket slapp ut? trudde ekespansasjonstanken var til for at kjølesystemet skulle ta kjørlevæske der når det ble for lite, og så føre det tilbake ditt om det ble for mye?
-
Rapidspeed
- -

- Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
- Phone: 95095170
har fri kommende uke...chr18 wrote:om rapidspeed vill være så snill å se på denb, så blir det helt sikkert ett treff, forhåpentlig vis om ikke så lenge. åssen passer det for deg?
-19 Tesla model 3 LR
Jan..
Jan..
-
chr18
- -

noen som kan hjelpe meg litt her nå?
jeg prøver å se på mekonomen hva alle delene jeg trenger til bilen vill komme på, men er ikke eltt når det er mange forskellige av hver del, hva passer og hva passer ikke:S
det jeg trenger er:
oljefilter
diselfilter
luftfilter
gassvaier
glødeplogger,pluss alt det andre til tenninga(heter fordeler og pluggledninger på bensinmottor, hva det heter på disel aner jeg ikke)
hva kommer dette på?
regnr. df84294
jeg prøver å se på mekonomen hva alle delene jeg trenger til bilen vill komme på, men er ikke eltt når det er mange forskellige av hver del, hva passer og hva passer ikke:S
det jeg trenger er:
oljefilter
diselfilter
luftfilter
gassvaier
glødeplogger,pluss alt det andre til tenninga(heter fordeler og pluggledninger på bensinmottor, hva det heter på disel aner jeg ikke)
hva kommer dette på?
regnr. df84294
christian
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
chr18 wrote:noen som kan hjelpe meg litt her nå?
det jeg trenger er:
oljefilter
diselfilter
luftfilter
gassvaier
hva kommer dette på?
regnr. df84294
Totalsum kr 2185,- hos Mekonomen i Moss.
En dieselmotor har jo egentlig ikke noe tenningsanlegg, glødepluggene er bare i funksjon i oppstarten. Hvis de nye pluggene ikke virker så må du eventuellt finne ut hva som er feil. Det er en sikring i systemet, men ingen slitedeler det er nødvendig å bytte.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi