nokon so har gjort dette før?
Drivarmsmansjetter
Drivarmsmansjetter
Korleis går ein best fram for å bytte drivarms mansjetter på en 94 mod Caravelle med diesel?
-
Karamell GL 2.5
- -

heve bilen, skru ned torsjonsfjæringa (men ikke skur av mutteren) slik at alt spenn er borte. du kan da løfte hjulet med hendene.
så er det av med hjul, løsne senterbolten til drivknuten og løsne drivknuten på girkassen, løsne nedre bærearm (2stk muttere).
Lirk ut hele drivakslingen og "do your thang".
monteres i motsatt rekkefølge:)
anbefaler å løsne nedre feste på støtdemperen. lettere og fikle akslingen inn/ut.
så er det av med hjul, løsne senterbolten til drivknuten og løsne drivknuten på girkassen, løsne nedre bærearm (2stk muttere).
Lirk ut hele drivakslingen og "do your thang".
monteres i motsatt rekkefølge:)
anbefaler å løsne nedre feste på støtdemperen. lettere og fikle akslingen inn/ut.
deilig lyd av rekke 5'ern 
Det kan også gjøres litt enklere: Løsne senterbolt, jekk opp og sett på bukker (begge sider), ta av hjul, løsne styreledd (ved hjul). Ved å legge helt over kan du smette ut drivakslingen fra navet. Husker ikke om du må løsne demper, men dette ser du raskt. For å dele knuten, bruker du bare senterbolten og skrur denne helt inn i knuten. Skal være å bare trekke av etterpå. Har gjort dette selv på en -94 modell jeg hadde, så dette funker...
Pål Strand
-
Karamell GL 2.5
- -

du får den ut uten å løsne demperen, men!!! 1min og skru den løs og IKKE plages. Eller la den stå på og bli dømt til å banne....
vet at VAG hadde noen stålprofiler de satte inn som låste fjæringen når man løftet bilen, men jeg skrur heller ned spennet på torsjonsmutteren enn å kanskje være uheldig å ende med arbeidsulykke.
men men. eget smak og behag.
men du nevner "løsne styreleddet" ?????
syns du sa dette var den enkle metoden?
vet at VAG hadde noen stålprofiler de satte inn som låste fjæringen når man løftet bilen, men jeg skrur heller ned spennet på torsjonsmutteren enn å kanskje være uheldig å ende med arbeidsulykke.
deilig lyd av rekke 5'ern 
takker for tips...får spekulere litt på det ja.. er vel ingen absolutt bråhast, men die må byttes ;3)
Biler: høg byttefrekvens på bil eg?
Siste år:
95 modell Vw transporter...
90 modell Subarusyncro "Krøvel Velle" Frå Velle i ValleVoll solgt
94 modell Vw Caravelle 2,4 D "Monar"
90 modell Caravelle C "Gunnar"
Siste år:
95 modell Vw transporter...
90 modell Subarusyncro "Krøvel Velle" Frå Velle i ValleVoll solgt
94 modell Vw Caravelle 2,4 D "Monar"
90 modell Caravelle C "Gunnar"
-
Karamell GL 2.5
- -

-
Karamell GL 2.5
- -

Mener jo selvfølgelig å løsne endeleddet som står på navet. Det var i allefall enkelt hos meg, med passende tersj smatt den av uten problem. Gjorde dette i min egen gårdsplass, brukte vel ca. 1 1/2 time på dette med et par kopper kaffe innimellomKaramell GL 2.5 wrote:du får den ut uten å løsne demperen, men!!! 1min og skru den løs og IKKE plages. Eller la den stå på og bli dømt til å banne....
Slapp også å åle meg under bilen for å rote med torsjonsfjæringa...
Pål Strand
-
Karamell GL 2.5
- -

Ville bare dele min erfarin på temaet.
Har nettop skiftet begge ytre mansjetter på drivleddene.
prøvde begge beskrevne metoder
Jekket opp bilen begge sider og satte på bukker, da er stab stag nesten uten spenn, slakket ikke torsjonstag da det nesten ikke var noe spenn der heller ( bil senket 4 cm så de er allerede skrudd noe ned )
Løsnet støtdemper nedre feste og tok bolt helt ut så stab stag og var frakoblet.
løsnet senter bolt og satt full sving, det går og smette ut drivaksel med en del banning og brekking , men på den andre siden løsnet jeg nedre kula løsnet de to boltene det var en mye lettere metode og brukte sikkert ikke mer enn en time på hele jobben.
Tipset ned og dele knuten med senterbolten gjør dette veldig lett
Brukte gammel sakse jekk til og løfte hele sulamitten for og sette i bolt til demper og stabstag det gjør det noe lettere
Terje
Jekket opp bilen begge sider og satte på bukker, da er stab stag nesten uten spenn, slakket ikke torsjonstag da det nesten ikke var noe spenn der heller ( bil senket 4 cm så de er allerede skrudd noe ned )
Løsnet støtdemper nedre feste og tok bolt helt ut så stab stag og var frakoblet.
løsnet senter bolt og satt full sving, det går og smette ut drivaksel med en del banning og brekking , men på den andre siden løsnet jeg nedre kula løsnet de to boltene det var en mye lettere metode og brukte sikkert ikke mer enn en time på hele jobben.
Brukte gammel sakse jekk til og løfte hele sulamitten for og sette i bolt til demper og stabstag det gjør det noe lettere
Terje
Caravelle coach 87 112i
Caravelle GL tdi 97 grønn
Caravelle GL tdi 97 blå med (Ekte) klima
Caravelle GL tdi 97 grønn
Caravelle GL tdi 97 blå med (Ekte) klima
Takk takk da setter jeg igang med min ogsåhuldra66 wrote:Ville bare dele min erfarin på temaet.
Terje
http://www.sportsbillosjen.com/
" Go out for a pointless drive!"
"Propello aeris tepesco plebis plaustrum"
"Dare to be different"
" Go out for a pointless drive!"
"Propello aeris tepesco plebis plaustrum"
"Dare to be different"