DYR REPERASJON

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
toot62

DYR REPERASJON

Post by toot62 »

Bestiltre time for å få sjekket noe ujevnt tomgangsturtall, og litt jokking rett over tomgangsturtallet. På arbeidslista jeg signerte på stod det feilsjekke motor, de ringte fra verkstedet dagen etter og fortalte at regreima var slakk og måtte strammes/justeres, pris 2200.- da jeg ringte opp igjen senere på dagen sa vedkommende at de hadde bestilt ny regreim og strammer, dette skulle de bytte så snart det kom, neste dag ringte verkstedet opp og sa at de måtte bytte vannpumpe også, da dette var vanlig når de byttet regreim, jeg spurte da hvorfor alt dette måtte byttes når det i utgangspunktet bare var og stramme reima. dette var slitt sa de, derfor var det bare og bytte, jeg fortalte da at alt dette var byttet for 8000 km siden og det hadde jeg kvittering på, da ble de noe forfjamset og sa at de som hadde gjort dette hadde gjort feil, jeg har ikke skrevet under på noe, og regningen er nå på ca 9000.-på fredag før påske skulle jeg hente bilen, da fikk de den ikke til og gå, da sa de at det er nok dieselpumpa da, og det vil jo komme på nye 12000.-, nå har bilen stått der i snart |4 dager, firmaet som har byttet regreima osv sier at jeg ikke burde betale denne regningen for regbytte mm, hva skal jeg gjøre, takker for forslag :D
Last edited by toot62 on 23 Mar 2008, 22:07, edited 1 time in total.
Terje 2.5 TDI
toot62

Post by toot62 »

Vil forøvrig legge til at bilen nå faktisk står på merkeverksted VW, og har noen en ide om en ca pris ett annet sted for bytte av regreim, vannpumpe og alt som bør byttes nå man bytter regreim + overhaling av dieselpumpe.
Terje 2.5 TDI
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

ikke betal ett rødt øre.... de lager seg jobber som du må betale.... blir det bråk kontakt forsikringsselkapet ditt, du har en time gratis konsultasjon med advokat gjennom de fleste selskap..
de skal ringe deg FØR de i det hele tatt bestiller noe som helst..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
toot62

Post by toot62 »

takk for svar, ja bilen skulle i utgangspunktet inn for en sjekk, nå har den stått der i snart 14 dager og de driver fortsatt og tipper på hva som kan være galt.
Dersom det faktisk er dieselpumpa er det jo helt sykt og bytte regreim mm, for så og begynne og lure på om det er pumpa. Jeg må innrømme at jeg tenker med gru på om det ikke er pumpa, hvor skal det stoppe da. Da er det vel gjerne toppen som er gåen, hadde foresten bilen på ett annet verksted 1 uke før jeg satt den der den står nå, de feilsøkte og sjekket bilen, men fant ingen feil, det er jo litt rart det også, og de er spesialister på audi og vw.
Terje 2.5 TDI
Even
-
-
Phone: 95011694

Post by Even »

Visst dieselpumpa er gåen(stillverket) så kommer det ikke opp noen feilkoder.Jeg overhala dieselpumpa på min,pluss noen ventiler ble skiftet pga feil trykk og rusta fast.Den herligheten kom på nesten19.000.......Virka som det verkstedet du bruker bare har tatt seg til rette og skifter deler og lager arbeid som di vil.
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
toot62

Post by toot62 »

Dibben wrote:Visst dieselpumpa er gåen(stillverket) så kommer det ikke opp noen feilkoder.Jeg overhala dieselpumpa på min,pluss noen ventiler ble skiftet pga feil trykk og rusta fast.Den herligheten kom på nesten19.000.......Virka som det verkstedet du bruker bare har tatt seg til rette og skifter deler og lager arbeid som di vil.
Ja det er den følelsen jeg sitter med også, og når regreima, vannpumpe mm er byttet for 8000 km siden skjønner jeg ikke hvordan det er slitt, eller feilmontert som de også sier. regreima mm er bytter hos Kultorp bilservice as på Hafslundsøy og de er jo spesialister på dette, men sett at det er dieselpumpa som bør overhales så er jo det en reperasjon, mens regreima en annen, og dersom de har gjort feil og trodd det har vært registerreima mm og byttet det, er det da riktig at jeg skal betale reperasjonen med reima, og hvis det er gjort feil fra Kultorp Bilservice og dette verkstedet kan bevise det, bør ikke Kultorp betale reperasjonen med reima. Noen som kjenner til jussen i dette?
Terje 2.5 TDI
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Jeg ville i utganspunktet gått dit jeg hadde bytta reima for å få en sjekk.
Det hender forøvrig at dieselpumpene fusker, men i mange tilfeller ordner det seg med litt totaktsolje i dieselen.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
toot62

Post by toot62 »

Der Postmeister wrote:Jeg ville i utganspunktet gått dit jeg hadde bytta reima for å få en sjekk.
Det hender forøvrig at dieselpumpene fusker, men i mange tilfeller ordner det seg med litt totaktsolje i dieselen.
Saken er at jeg kjøpte bilen for 5 mnd siden og jeg kikket på mange av denne typen før jeg bestemte meg for denne, litt av grunnen var nettopp at regreima mm var byttet.
Jeg satte bilen på dette verkstedet fordi de er ett merkeverksted nettopp for VW og det var ikke noe galt med bilen annet enn at den gikk litt ujevnt som forklart ovenfor, jeg har jo også i ettertid hørt at verksmesteren er sykemeldt og at det er en lærling som har kommet til denne diagnosen og utført disse reperasjonene, ikke noe negativt om lærlinger, men hadde vel helst sett at det var en utlært fagmann som hadde beordret dette. Når jeg satt bilen inn var det etter en samtale med en mottaket på verkstedet der, og han sa at dette trodde han måtte vere en bagatell, enten noe med el opplegget eller noe vakumgreier sa han, men her er jeg alså nå.
Terje 2.5 TDI
Espen
-
-
Phone: 95216652

Post by Espen »

Jeg har en noe liknende erfaringer på en 2.5 bensin på merkeverksted. Den havnet der etter en stopp, og de hadde jo byttet nesten hele motoren for å få den til å gå igjen. Og de fant egentlig ingen feil heller, men den bare gikk igjen. Og for hver del de byttet ble det jo nye tusenlapper. Litt i overkant å betale nesten 20 lapper uten at de egentlig har funnet ut noe, og byttet en masse deler, dog ikke den delen jeg mente var feil. Og overraskelsen kom jo først når bilen skulle hentes. Godt det ikke var min bil, og min lommebok.
Espen

toot62

Post by toot62 »

Espen wrote:Jeg har en noe liknende erfaringer på en 2.5 bensin på merkeverksted. Den havnet der etter en stopp, og de hadde jo byttet nesten hele motoren for å få den til å gå igjen. Og de fant egentlig ingen feil heller, men den bare gikk igjen. Og for hver del de byttet ble det jo nye tusenlapper. Litt i overkant å betale nesten 20 lapper uten at de egentlig har funnet ut noe, og byttet en masse deler, dog ikke den delen jeg mente var feil. Og overraskelsen kom jo først når bilen skulle hentes. Godt det ikke var min bil, og min lommebok.
Har de lov og bytte/sjekke halve bilen og gi deg en megaregning uten at du har underskrevet på dette, vet noen hvor det går an og henvende seg og få det riktige svaret, jeg er ikke NAF medlem, men er medlem i Falken, men jeg ville jo gjerne ha bilen tilbake også, i reparert stand,
Terje 2.5 TDI
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Du har ikke mobilitetsgarantien ?

Høres ut som de lar kriteriene for garantien være unnskyldning for å melke deg for pææng, nesten... :?

mvh,
Yngve S
Last edited by Rudeboy on 24 Mar 2008, 13:44, edited 1 time in total.
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Post by t21500 »

Et verksted skal gi et prisoverslag, og det skal kontaktes bileier hvis dette overskrides med en viss prosent... tror det er 5 eller 10%. Hvis det du skriver er slik det har foregått, har de bare varslet om mulige årsaker. Hvis du ikke har sagt deg enig i dette, har vel de tatt seg vel til rette...
Pål Strand
hunter
-
-

Post by hunter »

toot62 wrote:Har de lov og bytte/sjekke halve bilen og gi deg en megaregning uten at du har underskrevet på dette, vet noen hvor det går an og henvende seg og få det riktige svaret, jeg er ikke NAF medlem, men er medlem i Falken, men jeg ville jo gjerne ha bilen tilbake også, i reparert stand,
I ditt tilfelle havner du i en gråsone da du har bilen inne for en ukjent feil og du muligens har bedt dem om å feilsøke og rette feilen. Det virker som om VW her har gjort rett ved å ringe deg om utgiftene til registerreim. Om de så velger å skifte den når du opplyser om at den er ny bør i så fall for være for VW sin regning. Det at feilen ikke var borte etter skiftet viser jo at mekanikeren tok feil.

Det med dieselpumpa er historier som kommer igjen og igjen. Om det finnes en lokal dieselpumpeguru vil jeg anbefale deg dette fremfor bilverksted. Løsningene fra verkstedet blir ofte at en må kjøpe nye dyre deler, når det i utgangspunktet kan ordnes for et par hundrelapper. (ref. postmannens innlegg om at litt olje i dieselen ofte løser problemet).

Om du ikke har juridisk hjelp fra annet hold kan du sikkert melde deg inn i NAF og få dette... Lykke til!

EDIT: Her er et nyttig dokument som omtaler priser:

http://www.nbf.no/Verkstedsaker/2006/Fo ... ebr-06.doc
toot62

Post by toot62 »

T5 130 tip wrote:
toot62 wrote:Har de lov og bytte/sjekke halve bilen og gi deg en megaregning uten at du har underskrevet på dette, vet noen hvor det går an og henvende seg og få det riktige svaret, jeg er ikke NAF medlem, men er medlem i Falken, men jeg ville jo gjerne ha bilen tilbake også, i reparert stand,
I ditt tilfelle havner du i en gråsone da du har bilen inne for en ukjent feil og du muligens har bedt dem om å feilsøke og rette feilen. Det virker som om VW her har gjort rett ved å ringe deg om utgiftene til registerreim. Om de så velger å skifte den når du opplyser om at den er ny bør i så fall for være for VW sin regning. Det at feilen ikke var borte etter skiftet viser jo at mekanikeren tok feil.

Det med dieselpumpa er historier som kommer igjen og igjen. Om det finnes en lokal dieselpumpeguru vil jeg anbefale deg dette fremfor bilverksted. Løsningene fra verkstedet blir ofte at en må kjøpe nye dyre deler, når det i utgangspunktet kan ordnes for et par hundrelapper. (ref. postmannens innlegg om at litt olje i dieselen ofte løser problemet).

Om du ikke har juridisk hjelp fra annet hold kan du sikkert melde deg inn i NAF og få dette... Lykke til!

EDIT: Her er et nyttig dokument som omtaler priser:

http://www.nbf.no/Verkstedsaker/2006/Fo ... ebr-06.doc
Jeg har ikke bedt de om og gjøre noe som helst utenom og feilsøke bilen, det var det jeg skrev under på.
I ettertid ringte jeg de og da fikk jeg beskjed om at regreima var slakk og måtte strammes og justeres, dette sa de ville koste 2200.- det sa jeg var greit, etter dette begynte historien som er beskrevet over, Takker forøvrig for mange bra svar
Terje 2.5 TDI
toot62

Post by toot62 »

i går fikk jeg beskjed fra verkstedet at de ville ta opp igjen registerreima og sjekke at den står rett, de hadde aldri gjort feil før, men en gang kunne være den første sa de.
De presiserte også at dieselpumpa måtte overhales uansett, men hvordan kan de si dette når de ikke får bilen til og gå, og skal jeg betale dette også, blir sprø jeg
Terje 2.5 TDI
Post Reply