89 caravelle - setespørsmål (russebil)
89 caravelle - setespørsmål (russebil)
Hei! Noen som har erfaring med caravelle som russebil? Jeg og en gjeng har gått til anskaffelse av en 5-seter, der vi:
- Flytta 3-seter-raden bak mot motoren
- Fant en helt lik seterad med 3.punktsseler og satte den rygg mot rygg med passasjer/fører-setene.
Arbeidet er skikkelig gjort, og rammene er ordentlig omsveisa og skrudd godt fast. Ingenting som er sveisa rett i karroseriet!
Så kommer spørsmålene:
- Vil det vere vanskelig å få godkjent på BT? med tanke på at 3 av setene står i mot kjøreretningen..
- Hvor mye kommer det til å koste tilsammen for visning, omreg., osv.?
- Er det noen utgifter jeg da har oversett?
Veit det er mange som har gjort dette før, men om de f.eks. har snudd 3 av setene etter godkjenninga, så er det interessant å vite. Er sikkert mange her som har peil! Kom igjen
Mvh. Anders
- Flytta 3-seter-raden bak mot motoren
- Fant en helt lik seterad med 3.punktsseler og satte den rygg mot rygg med passasjer/fører-setene.
Arbeidet er skikkelig gjort, og rammene er ordentlig omsveisa og skrudd godt fast. Ingenting som er sveisa rett i karroseriet!
Så kommer spørsmålene:
- Vil det vere vanskelig å få godkjent på BT? med tanke på at 3 av setene står i mot kjøreretningen..
- Hvor mye kommer det til å koste tilsammen for visning, omreg., osv.?
- Er det noen utgifter jeg da har oversett?
Veit det er mange som har gjort dette før, men om de f.eks. har snudd 3 av setene etter godkjenninga, så er det interessant å vite. Er sikkert mange her som har peil! Kom igjen
Mvh. Anders
-
Syncroeier
- -

- Car: T3 Syncro DJ '88
Det skal ikke være noe problem å få godkjent setene, bak-frem montert er lovlig, men ikke sidelengs..
hvis bilen er registrert som kombi nå må den omregistreres til personbil, dette kostet vel ca 500kr tror jeg.. det ordner seg nok!
hvis bilen er registrert som kombi nå må den omregistreres til personbil, dette kostet vel ca 500kr tror jeg.. det ordner seg nok!
Per Husaas - 1987\88 Caravelle C Syncro 2.1 "Budget Camper"
-
Caravelle-Kai
- -

Bare de bakovervendte setene har nakkestøtter, så skulle det nok gå greit.
Det er ikke sikkert dere trenger å betale for godkjenning.
Les mer her:
http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=S ... enRelatert
"Informasjonen under om datoer for gratis kontroll gjelder for 2008:
Gratis kontroll
Hvis det er gjort endringer av innredning eller tekniske ombygginger, må man få dette kontrollert og godkjent. Trafikkstasjonene tilbyr gratis teknisk kontroll av kjøretøyets tilstand på bestemte datoer. Kontakt din lokale trafikkstasjon for informasjon og timebestilling. NB! Ordningen om gratis kontroll gjelder ikke periodisk kontroll av kjøretøy (EU-kontroll)."
Det er ikke sikkert dere trenger å betale for godkjenning.
Les mer her:
http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=S ... enRelatert
"Informasjonen under om datoer for gratis kontroll gjelder for 2008:
Gratis kontroll
Hvis det er gjort endringer av innredning eller tekniske ombygginger, må man få dette kontrollert og godkjent. Trafikkstasjonene tilbyr gratis teknisk kontroll av kjøretøyets tilstand på bestemte datoer. Kontakt din lokale trafikkstasjon for informasjon og timebestilling. NB! Ordningen om gratis kontroll gjelder ikke periodisk kontroll av kjøretøy (EU-kontroll)."
2013 Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift - Til salgs!
1999 T4 Caravelle 2,5 tdi
1990 T3 Caravelle Coach 1,6D
1975 VW 1200 Jeans
1974 VW 1200 Jeans (konebil)
Coach-Kameraden og Eksil-Rundlyktgeriljaen.
1975 VW 1200 Jeans
Vi har nok ikke nakkestøtter på de nei, men jeg satt og tenkte litt på hvor farlige det faktisk er! trenger det vere vw-nakkestøtter, eller går det greit om jeg borrer noen hull i ramma, og stikker nedi noen volvo-nakkestøtter? Eventuelt punkte de fast?Caravelle-Kai wrote:Bare de bakovervendte setene har nakkestøtter, så skulle det nok gå greit....
"[/i]
Hvorfor ikke bare gå innom nærmeste trafikkstasjon å spørre... Det er uansett de som skal godkjenne det til slutt. Nytter ikke å komme der å si at; jamen på vwbusforumet så sa de at jeg kunne gjøre sånn... Det er kommet nye regler nå i år som begrenser ombyggingsmulighetene noe, iallefall hvis du ender opp med en løsning som i utgangspunktet ikke er typegodkjent for den bilen.
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
Ok, det er kanskje litt mer jeg bør legge til her da.
De to seteradene er slike originale seterader med 3pkt.s seler, og en bøyle bak hodene, som går fra den ene siden til den andre, langs taket. På begge seteradene er denne bøylen kappa av, og plexiglasset(?) fjerna. Vet ikke om dette var så lurt, men.
Spørsmålet går vel da til de som har hatt caravelle som russebil, og om de kanskje gjort dette selv? Eller om vi rett og slett har gjort en kjempetabbe:p
Takk for alle svar så langt:)
De to seteradene er slike originale seterader med 3pkt.s seler, og en bøyle bak hodene, som går fra den ene siden til den andre, langs taket. På begge seteradene er denne bøylen kappa av, og plexiglasset(?) fjerna. Vet ikke om dette var så lurt, men.
Spørsmålet går vel da til de som har hatt caravelle som russebil, og om de kanskje gjort dette selv? Eller om vi rett og slett har gjort en kjempetabbe:p
Burde gå greit dette. ;en snakk med tilsynet ang. valg av nakkestøtter. Er langt mellom de originale til disse seteneAndersM wrote:Ok, det er kanskje litt mer jeg bør legge til her da.
Ok, da gjør jeg det. Langt mellom de originale til disse setene? Mener du at de er sjeldne?Livar wrote:Burde gå greit dette. ;en snakk med tilsynet ang. valg av nakkestøtter. Er langt mellom de originale til disse seteneAndersM wrote:Ok, det er kanskje litt mer jeg bør legge til her da.
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Finnes det originale nakkestøtter til disse setene? Dette høres ut som en norskmontert kombivegg, produsert av Suveren Rørmøbelfabrikk. Nakkestøttene må vel da i tilfelle ha vært montert foran plexiglasset. Her er vel også det øvre festet ganske viktig for stabiliteten, det som er skrudd fast i holderen med de doble krommede røra på innsiden av sidevinduene. Hvis bøylene er kappet av så er vel dette festet borte.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
-
Caravelle-Kai
- -

Vi hadde i min tid en Bay som russebil, og for oss holdt det å skru fast en bjelke og polstre den med puter. -Mulig det har blitt strengere nå.AndersM wrote:Vi har nok ikke nakkestøtter på de nei, men jeg satt og tenkte litt på hvor farlige det faktisk er! trenger det vere vw-nakkestøtter, eller går det greit om jeg borrer noen hull i ramma, og stikker nedi noen volvo-nakkestøtter? Eventuelt punkte de fast?Caravelle-Kai wrote:Bare de bakovervendte setene har nakkestøtter, så skulle det nok gå greit....
"[/i]
2013 Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift - Til salgs!
1975 VW 1200 Jeans
1975 VW 1200 Jeans
-
Syncroeier
- -

Min kombivegg har ikke nakkestøtter(ryggen er jo ganske høy, og har en polstret kant øverst), og jeg har også kappet vekk bøylen.. det var ingen fester på den mot bilen? Dette ble godkjennt uten spørsmål ihvertfall!
-
Syncroeier
- -

Kravet om glassruta forsvinner vel om man registrerer som personbil.. Alt tilsynet sjekket var at veggen var solid og at beltene var godkjennte..