OBS! Fartssperre på minibuss!
OBS! Fartssperre på minibuss!
Mulig temaet er tatt opp før men nevner det for sikkerhets skyld. Er på jakt etter T5 minibuss nå og fant da tilfeldigvis ut om nye regler for fartsperre i minibusser.
I følge nytt EU direktiv skal alle minibusser ha fartsperre fra 1. januar 2005. Norge har hatt dispensasjon frem til 1. januar 2008 og har sluppet unna denne monteringen.
Lurte litt på om dette stemmer og kontaktet derfor VW forhandleren i Drammen, NAF og Statens vegvesen i Drammen. Loven har nå vært i bruk en mnd og jeg spurte hvordan dette håndheves f.eks. ved en EU kontroll. Ingen hadde hørt om det!!! Kontaktet deretter Møller hvor jeg fikk et svar som ikke var rett!!! Etter mange tlf fikk jeg tak i en byråkrat i ved Statens vegvesen i Oslo som hadde orden i sakene. Her er er det nye direktivet som trådte i kraft 1. januar 2008: Alle minibusser med dieselmotor registrert etter 1. januar 2005 skal nå ha montert fartsperre på 100 km/t. For minibusser med bensinmotor er den tilbakevirkende til 1. oktober 2001. Alle disse bilene kjører idag ulovelig og vil få mangellapp med kort frist til å montere fartssperre. Monteringen vil sannsynligvis koste 15-20000 kr.
Da ble det plutselig ikke interresant med minibuss. Kjøpe en 174 hk som bråstopper på 100 km/t? Møller sa det var umulig og jukse da det er en sperre i hjernen og en mekanisk plombe.
Synes synd på de som eier en slik buss idag da jeg regner med et betydelig verditap i tillegg til monteringskostnadene.
I følge nytt EU direktiv skal alle minibusser ha fartsperre fra 1. januar 2005. Norge har hatt dispensasjon frem til 1. januar 2008 og har sluppet unna denne monteringen.
Lurte litt på om dette stemmer og kontaktet derfor VW forhandleren i Drammen, NAF og Statens vegvesen i Drammen. Loven har nå vært i bruk en mnd og jeg spurte hvordan dette håndheves f.eks. ved en EU kontroll. Ingen hadde hørt om det!!! Kontaktet deretter Møller hvor jeg fikk et svar som ikke var rett!!! Etter mange tlf fikk jeg tak i en byråkrat i ved Statens vegvesen i Oslo som hadde orden i sakene. Her er er det nye direktivet som trådte i kraft 1. januar 2008: Alle minibusser med dieselmotor registrert etter 1. januar 2005 skal nå ha montert fartsperre på 100 km/t. For minibusser med bensinmotor er den tilbakevirkende til 1. oktober 2001. Alle disse bilene kjører idag ulovelig og vil få mangellapp med kort frist til å montere fartssperre. Monteringen vil sannsynligvis koste 15-20000 kr.
Da ble det plutselig ikke interresant med minibuss. Kjøpe en 174 hk som bråstopper på 100 km/t? Møller sa det var umulig og jukse da det er en sperre i hjernen og en mekanisk plombe.
Synes synd på de som eier en slik buss idag da jeg regner med et betydelig verditap i tillegg til monteringskostnadene.
ja, det ER VIRKELIG et flott land vi lever i.... 
Og som en liten sidekommentar til dette;
Min nabo skal i forbindelse med sin jobb flytte til Dubai i 3 år. Hørtes jo meget kjekt ut, men det som irriterer meg mest av alt det han forteller om bilkjøp der nede; Alle kjører rundt med toppmodeller av biler. Liter på liter med volum og prisen er en brøkdel av våre. Han tenkte litt på å kjøpe en Toureg der nede. Toppmodellen som sikkert koster OVER millionen her på berget. Nei, ca 250.000.- måtte han ut med for en slik bil. SYYYYKT!!!
Også sitter regjeringen her på nordkalotten og spinker og sparer, piner og tyner ut av oss ALT av avgifter og gebyrer og dyre sperrer og filtere osv osv osv.....
Det er faktisk gått såpass langt at jeg nå har bestemt meg for å danne en ANTI-MILJØ gruppe, med fokus på biler
Min nabo skal i forbindelse med sin jobb flytte til Dubai i 3 år. Hørtes jo meget kjekt ut, men det som irriterer meg mest av alt det han forteller om bilkjøp der nede; Alle kjører rundt med toppmodeller av biler. Liter på liter med volum og prisen er en brøkdel av våre. Han tenkte litt på å kjøpe en Toureg der nede. Toppmodellen som sikkert koster OVER millionen her på berget. Nei, ca 250.000.- måtte han ut med for en slik bil. SYYYYKT!!!
Også sitter regjeringen her på nordkalotten og spinker og sparer, piner og tyner ut av oss ALT av avgifter og gebyrer og dyre sperrer og filtere osv osv osv.....
Det er faktisk gått såpass langt at jeg nå har bestemt meg for å danne en ANTI-MILJØ gruppe, med fokus på biler
Stian Korneliussen
2004 MULTIVAN HIGHLINE
2004 MULTIVAN HIGHLINE
Blir med i gruppa di, jeg.....caravelleman wrote:ja, det ER VIRKELIG et flott land vi lever i....
2008 T5 130tdi ct 4motion
Ja, det er bra. Noen flere?sinkMe wrote:Blir med i gruppa di, jeg.....caravelleman wrote:ja, det ER VIRKELIG et flott land vi lever i....
Stian Korneliussen
2004 MULTIVAN HIGHLINE
2004 MULTIVAN HIGHLINE
-
Rapidspeed
- -

- Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
- Phone: 95095170
jeg er medf, for sperre på dissa *minibussene* våre det er bare uaktuelt fra min side, men om vi ikke registrerer dem som minibuss så burde da ikke det ha noe å si, for da regnes det jo som en personbil?.. jeg nekter hvertfall plenti å ha noe fartsperre på tiden fremover 
Christopher Weiseth
caravelle'n min blir nok kul skal dere se
caravelle'n min blir nok kul skal dere se
-
turbodiesel
Alle minibusser med dieselmotor som er førstegangsregistrert etter 1. jan 2005 kjører ulovelig idag hvis fartssperre ikke er montert. Alternativet er å finne en registrert første gang før denne dato.turbodiesel wrote:vil det si at hvis jeg kjøper en med 130 hk. i dag blir det påbudt med fartssperre
Spiller vel ingen rolle hvilken motor det er i doningen. Poenget er vel at så lenge den er regget som "minibuss" så SKAL den ha farts-sperre.turbodiesel wrote:vil det si at hvis jeg kjøper en med 130 hk. i dag blir det påbudt med fartssperre
Det er altså ikke 102, 130 eller 174HK som bestemmer at det er farts-sperre, men antall seter. En 8-seter pers.bil vil vel ikke omfattes av denne "smarte" regel om farts-sperre.
Så styr unna minibussene
Stian Korneliussen
2004 MULTIVAN HIGHLINE
2004 MULTIVAN HIGHLINE
Akkurat som på lastebiler.Må si jeg ikke tenker sånn på det når jeg glir oppover veiene.Må bare legge kjørestilen etter det at du ikke kommer over 100....Fartsgrensene her i kalde nord er jo for det meste 90.Jeg kjører lastebil hver dag da.Minibuss er fint,så får jeg med noen pasasjerer i tillegg til familien 
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.
For tiden uten VW buss, men....
Når du kjører bil med fartssperre må du ta høyde for dette visst du absolutt må forbi.Er en grunn for at disse bilene får sperre.Du kan jo frakte opp til 15 passasjerer med minibuss.Når du når 100 kuttes gassen.På di nye så blir den liggenede akkurat fint på sperra.Kommer jo opp i mer far nedover...
...16 passasjerer... gjør ikke saken bedreDibben wrote:Når du kjører bil med fartssperre må du ta høyde for dette visst du absolutt må forbi.Er en grunn for at disse bilene får sperre.Du kan jo frakte opp til 15 passasjerer med minibuss.Når du når 100 kuttes gassen.På di nye så blir den liggenede akkurat fint på sperra.Kommer jo opp i mer far nedover...
Pål Strand
-
Indian
- -

- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
Jeg må si meg uenig med denne logikken. Dubai er et land og Norge et annet. Det finnes ingen sammenlignings grunnlag her.caravelleman wrote:ja, det ER VIRKELIG et flott land vi lever i....
Vi må bruke lønnsnivå i begge landene. Det er ikke nok å si hva en bil koster der nede. Vi må ta med lønna også.
En filipinsk hushjelp tjener ca 200 dollar eller tusen kroner. For denne lønna jobber hun minst 6-dagers uke.
Nevn til henne at en Touareg koster bare 250,000 kroner.
Jeg kan nevne at en Touareg koster ikke mer i Romania. Der tjener du ca 1000 kroner for an vanlig jobb og maten er ikke langt fra norsk prisnivå. Bensin koster nesten like mye som her, men en rumener må jobbe 4 timer for 4 liter med bensin. For 4 euro/dagen må han jobbe ca 10-12 timer/dagen.
Så har vi det med helsestell. En i Romania betaler ca en månedslønn for en legebesøk, mens her tenker vi ikke på annet enn egenandel.
De offentlige satsene er noe lavere men legen forventer gave for raske timer. Har du ingen penger, så er du heldig om du får time før du dør.
Jøss... Hvor i kalde nord er det så mye 90-soner? Her i "våte vest" er det stort sett 60 og 70-soner, ispedd en og annen liten 80-sone. 90-soner kan jeg ikke huske å ha sett før jeg har begynt å nærme meg Oslo. Eller vent... Strynefjellet har kanskje en 90-sone når jeg tenker meg om.Dibben wrote:Fartsgrensene her i kalde nord er jo for det meste 90.J
Christian Ramsvik
'99 VW Caravelle buss
'00 Think City til småkjøring
'99 VW Caravelle buss
'00 Think City til småkjøring
Hva med bensinmotor da, skal ikke de ha fartssperre ?Handyman wrote:Alle minibusser med dieselmotor som er førstegangsregistrert etter 1. jan 2005 kjører ulovelig idag hvis fartssperre ikke er montert. Alternativet er å finne en registrert første gang før denne dato.turbodiesel wrote:vil det si at hvis jeg kjøper en med 130 hk. i dag blir det påbudt med fartssperre
I markedet for Multivan igjen!!
Les øverst,der står det:
Her er er det nye direktivet som trådte i kraft 1. januar 2008: Alle minibusser med dieselmotor registrert etter 1. januar 2005 skal nå ha montert fartsperre på 100 km/t. For minibusser med bensinmotor er den tilbakevirkende til 1. oktober 2001.
Her er er det nye direktivet som trådte i kraft 1. januar 2008: Alle minibusser med dieselmotor registrert etter 1. januar 2005 skal nå ha montert fartsperre på 100 km/t. For minibusser med bensinmotor er den tilbakevirkende til 1. oktober 2001.