Dekkdimensjon

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Peter
-
-
Car: T4 TDI ACV CC
Phone: 90877396

Dekkdimensjon

Post by Peter »

Hei
Har nå 15"Felger på min CC ,bremsene er også 15 " .hva må jeg gjøre for å legger om til 16"Dekk ? tekniske forandringer og slik ?har søkt her men ikke funnet noe .
Hilsen Peter
Bussfeber skal ikke helbredes ,bare vedlikholdes .
T4 California Coach 98 Modell ACV 102 HK TDI
Passat 3B Sedan 99 Modell 1.6 101 HK B
Frode Myrvang

Dekkdimensjoner

Post by Frode Myrvang »

Heisann! Så litt på spørsmålet ditt...... Er ikke så mye som må gjøres for å bytte til 16" hjul.Du må skaffe deg 16" felger selvsagt,og de bør passe sånn noenlunde med innpress! Dekkdimensjonen må du eventuelt spørre dekkforhandleren om! Men dekkene bør ha rimelig lik rulleomkrets! Tror 205/60-16 har nesten lik omkrets som org.diameteren!Og så må du bruke C-dekk pga vekta på bilen(lastindeks) Ser kanskje ikke så kult ut men ved en eventuell alvorlig ulykke kommer dekk og slikt kanskje til å sjekkes og da kan du få problemer hvis dekkene ikke kan godkjennes på bilen!! Kjører selv med 16" felger på min og jeg har 205/55-16 dekk,og de har C merking! Går veldig pent med dem sjøl om det er "varebil-dekk"!! Lykke til!!
Frode
Syncronaut
-
-

Post by Syncronaut »

Du behøver ikke gjøre noen tekniske forandringer, men bilen skal vel egentlig vises Biltilsynet for å få skrevet inn ny felg- og dekkdimensjon i vognkortet.(?) I praksis er det nokså mange i dag som kjører rundt med annen felg- og dekkdimensjon enn det som står i vognkortet.

Det viktige er vel at du holder deg innenfor det som er godkjent for din bil; generelle krav som rulleomkrets innenfor +/- 5 % av original, sporviddeendring under 30 mm, lik dimensjon foran og bak, riktig hastighetsmerking (vanligvis ikke noe problem på våre typer biler...) og belastningsindeks. Dersom du setter på noe som faller utenfor dette må du vel ha papirer fra fabrikant.
Gorm
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Jeg kjører 50% av året med annen dimmensjon enn hva bil-"sakkyndige" har prestert påføre vognkortet.

Står ei plate i dørkarmen ved førerdøra mi som gir standardstørrelsen på 195-ett eller ennet samt 205-ett eller annet på 15" felger, og jeg har vinterdekka iht vognkort & den første rekka med tall, mens sommerdekka er etter andre linje med info.

Hva biltilsyn & visning angår så sa damen "nei" til å påføre denne andre dimmensjonen i vognkortet mitt da jeg registrerte bilen på meg for tre år siden - husker ikke begrunnelsen, men det kan fort være fordi hun ikke gadd...

Kan sjekke hva skiltet i dørkarmen sier og sende deg en sms, Peter - men det er 15"-felg-dimmensjon, da. Og bilen står i Østerdalen mens jeg er i Oslo.

mvh,
Yngve S
Post Reply