Blå ledning inn til dynamon????
Blå ledning inn til dynamon????
-
Last edited by T123 on 26 Jul 2012, 11:19, edited 2 times in total.
Re: Blå ledning inn til dynamon????
Turteller kanskje?T123 wrote:Hei,
Har en blågrønn ledning som henger og slenger....det ser ut som om den skal inn i dynamo'n. Det går nå en fet ledning inn fra batteriet og en tynn rød med svart stripe fra videre inni bilen.
Så det skal være 3 ledninger til/fra dynamo'n?? Noen som vet hvor denne tynne røde skal?
Takker
T123
Du har vel en fet ledning fra + på starteren evt til batteriet, en lys blå fra D+ på dynamoen?
Hvis den skal til turteller (hvis du har turteller da) så står det kanskje "W" på den polen...
Virker ladelampa og ladingen din nå da?
Kompetent elektiker, men med en utfordring 
Nå finnes det mange her inne som har mer erfaring med VW enn meg, men jeg kan svare generelt om hvordan dette virker:T123 wrote:Det er en lyseblå som henger og dingler.....jeg har bare en tynn rød og en tykk ledning som går fra dynamo'n.
Eh, jeg begynner å mistenke at ladesystemet mitt ikke er igang.....når man skrur om nøkkelen skal da batteri LED lyse?
Hvordan funker dette?
Dynamoen består av to spoler:
1. Den ene er den "Store" som gir ladestrøm til batteriet. Den er koblet med den ene enden til minus/gods (usynlig), og den andre enden til batteri eller evt til + polen på startmotoren (som igjen er koblet direkte til batteriet). Denne spolen er imidlertid avhengig av at det er en magnet som påvirker den, og derfor er det en elektromagnet som er satt til den jobben.
2. Den "lille spolen": Elektromagneten som skal styre hvor mye strøm som skal produseres i "den store spolen" er koblet til minus/gods akkurat som den andre. Denne spolen får + fra spenningsregulatoren (innebygget) i den andre enden av spolen. Med både + og minus tilkoblet blir altså dette en elektromagnet. Ved å variere spenningen sørger regulatoren for at det produseres riktig mengde strøm i "den store spolen". I praksis betyr det at den holder en jevn spenning.
For at ladingen skal komme i gang trenger spenningsregulatoren en liten strømpuls ved oppstart. Etter det klarer den seg selv med egen spenning. Denne strømpulsen får den gjennom ladelampa og polen D+. Ladelampa er derfor koblet slik at den ene siden av lampa får + fra tenningsbryteren. Når motoren står får den minus gjennom viklingene på dynamoen slik at lampa lyser. Når ladingen har kommet igang leverer dynamoen strøm og det står positiv spenning (+) på D+ polen. Ladelampa får da + på begge sider, og slukker (ingen spenningsfoskjell på de to sidene av lampa).
For det første: Ladelampa på dashbordet skal lyse når du setter på tenninga.
For å teste om dette virker som det skal kan du måle batterispenningen når motoren står. Gjør det samme med motoren igang. Da skal du ha et par volt høyere spenning når motoren går (kommer an på om batteriet ditt er i orden). Typiske verdier er ca 12.5 volt og 14,2 volt hvis alt er i orden.
Nå regner jeg med at du hadde merket det fort hvis ikke ladingen virket, da går du tom for strøm i løpet av kort tid, også mens du kjører.
Kanskje ikke like lett å finne ut hvis du holder på å mekke og ikke har bilen i drift....
Såvidt jeg vet er det en lys blå ledning som kommer fra ladelampa og som skal kobles til D+ på dynamoen.
Kan noen andre her inne bidra?
Ok. Det er det nok hvis det er slik at lampa ikke lyser nå når du setter på tenninga.T123 wrote:Jeg har ikke målt noe enda, siden bilen har fungert bra så langt. Har kjørt den hver dag 60 km.....
Men den blå ledningen er altså ikke koblet til dynamoen.
Jeg antar at siden bilen fungerer, at det ikke er kritisk å koble til denne blå.....tenker det er til ladelyset som du sier....
Jeg ville likevel sjekket ladespenningen med motoren i gang
-
Rapidspeed
- -

- Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
- Phone: 95095170
den scart røde står koblet til der det er en W bak på dynamoen din den gir signal til oljeovervåkningen din når den passerer 2000rpm. og er også den som gir signal til turtelleren din om du hadde hatt det,...
den blå er signalgiveren din til ladelanpa i dashbordet.. den skal sitte rett under den tykke fra batteriet..
den blå er signalgiveren din til ladelanpa i dashbordet.. den skal sitte rett under den tykke fra batteriet..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Hei rapidspeed!rapidspeed wrote:den scart røde står koblet til der det er en W bak på dynamoen din den gir signal til oljeovervåkningen din når den passerer 2000rpm. og er også den som gir signal til turtelleren din om du hadde hatt det,...
ser det ok ut det jeg har skrevet over? Ingen vranglære? Hvis ikke ladelampa er tilkoblet hender det at ladingen slår inn først når man får litt turtall. Derfor merkes kanskje ingen problemer selv om ladelampa ikke er tilkoblet?
Her er det vel litt zenerdiode-teori inne i bildet ved at regulatoren først kommer igang ved et visst turtall...
-
Bugman
- -

- Car: DJ, JX 2wd og Syncro
- Phone: 911 to-seks 8-ni-5
Lading...
Ang. utlading av batteri....
Ved et tilfelle for M A N G E år siden ble batteriet på en av mine Fård Grandad såpass utladet under kjøring, at det ikke var mulig å få start.
Dette var tidlig på høsten og det var lyst ute, så jeg merket det ikke før jeg skulle starte bilen senere.
På dette tidspkt. var det mørkt, og da så jeg hvordan det sto til. ("Måneskinn" i hovedlyktene.)
Alt ble sjekket, og t.o.m regulator/børstebro ble skiftet.
Fremdeles var det nix mer pus.
Årsaken viste seg å være at lyspæra til ladelampa hadde tatt kvelden.
Dermed fikk ikke dynamoen felt.
Pæra ble skiftet...Og med litt starthjelp var alt i orden..
Vanlig 55A (eller var det 65A) Bosch Vekselstrømsdynamo....
Så mitt tips er å sørge for å få dette i orden først som sist.
Lykke til!!
Ved et tilfelle for M A N G E år siden ble batteriet på en av mine Fård Grandad såpass utladet under kjøring, at det ikke var mulig å få start.
Dette var tidlig på høsten og det var lyst ute, så jeg merket det ikke før jeg skulle starte bilen senere.
På dette tidspkt. var det mørkt, og da så jeg hvordan det sto til. ("Måneskinn" i hovedlyktene.)
Alt ble sjekket, og t.o.m regulator/børstebro ble skiftet.
Fremdeles var det nix mer pus.
Årsaken viste seg å være at lyspæra til ladelampa hadde tatt kvelden.
Dermed fikk ikke dynamoen felt.
Pæra ble skiftet...Og med litt starthjelp var alt i orden..
Vanlig 55A (eller var det 65A) Bosch Vekselstrømsdynamo....
Så mitt tips er å sørge for å få dette i orden først som sist.
Lykke til!!
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Mail: @gmail.com